رکوردزنی قیمت برنج

به گزارش جهان صنعت نیوز: دبیر انجمن برنج ایران در این باره گفت: شاید برخی خرده‌فروشی‌ها قیمت برنج را تا بیش از ۱۰۰ هزار تومان بالا برده‌اند، اما این نرخ را نمی‌توان تعمیم داد. اکنون بسیاری از فروشگاه‌ها و مغازه‌ها برنج را با قیمت‌های پایین‌تری عرضه می‌کنند. جمیل علیزاده‌شایق همچنین اظهار کرد: البته ما منکر گران‌شدن برنج در سال جدید نیستیم. این محصول نیز مانند بسیاری از کالاهای دیگر از تورم پیروی می‌کند.


او درباره دلیل گران‌شدن برنج در سال جدید توضیح داد: هیچ دلیل منطقی برای این موضوع نمی‌توان پیدا کرد. این واسطه‌ها هستند که از تحویل بار در زمین تا ارائه آن به خرده‌فروش بهای محصول را تا این حد بالا می‌برند.

وی افزود: شاید مسوولان به مواردی مانند افزایش هزینه حمل‌ونقل، قیمت دلار، رشد دستمزدها و… اشاره کنند، اما اینها توجیه مناسبی برای بالابردن قیمت‌ها نیستند. این فعال صنفی یادآور شد: اتفاقا کسانی که قیمت برنج را ۱۰۰ هزار تومان اعلام و آن را در بوق و کرنا می‌کنند، خود از عوامل گرانی به حساب می‌آیند.

علیزاده‌شایق به تجارت‌نیوز گفت: کمبود آنچنانی در تولید برنج وجود ندارد. باید توجه داشت حوالی شهریور فصل برداشت محصول است و اگر بعد از این زمان گرانی اتفاق بیفتد، ارتباطی به تولید و کشاورز ندارد. امسال نیز بعید به نظر می‌رسد که میزان تولید تاثیری بر قیمت برنج بگذارد. بر اساس این گزارش، برخلاف صحبت‌های دبیر انجمن برنج، وزارت جهاد کشاورزی بارها کمبود تولید و خشکسالی را عامل افزایش قیمت برنج معرفی کرد. اما در همین حین وزیر مربوطه بارها اولویت اصلی این وزارتخانه را خودکفایی برنج اعلام کرد. حال در شرایطی که گویا هیچ سدی در برابر پیشروی نرخ برنج وجود ندارد، مشخص نیست دولت چگونه و به چه قیمتی می‌خواهد بودجه کشور را صرف رویای خودکفایی کند؟!

صعود نرخ سه نوع برنج ایرانی به ۱۰۰ هزار تومان

در این خصوص اما رییس اتحادیه برنج‌فروشان بابل گفت: قیمت برنج کشت دوم طارم، ‌هاشمی و امراللهی در بنکداری کیلویی ۹۰ هزار تومان است و این نوع برنج‌ها در خرده‌فروشی بالای ۱۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسند. حسن تقی‌زاده با تایید خبر افزایش قیمت برنج داخلی، گفت: قیمت برنج داخلی به صورت تدریجی در حال افزایش است. قیمت برنج طارم بودارنشده که در بنکداری هفته گذشته کیلویی ۷۱ هزار تومان به فروش می‌رسید با آغاز هفته جدید قیمت آن به کیلویی ۸۰ هزار تومان رسید.

وی با اشاره به افزایش سه تا پنج هزار تومانی قیمت برنج‌های پرمحصول خاطرنشان کرد: قیمت برنج شیرودی در بنکداری از کیلویی ۴۵ هزار تومان به کیلویی ۴۸ هزار تومان افزایش یافته است؛ همچنین قیمت برنج ندا از کیلویی ۴۲ هزار تومان به کیلویی ۴۵ هزار تومان رسید.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: قیمت‌گذاری دستوری که پیش از آغاز نوروز بر نرخ برنج اعمال شد مانع افزایش نرخ این محصول در بازار داخلی شد. قیمت‌گذاری دستوری باعث شد که کشاورزان فروش بار را متوقف کنند از این رو میزان عرضه در حجم قابل‌توجهی کاهش پیدا کرد.

به گفته وی، برخی از سودجویان و فعالان در این حوزه می‌دانند با چه روش‌هایی مصوبه قیمت‌گذاری دستوری را دور بزنند و قیمت برنج همانی شود که آنها می‌خواهند.

تقی‌زاده با اشاره به افزایش تقاضا برای خرید برنج ایرانی، افزود: فروشگاه‌های زنجیره‌ای که پیش از عید به دلیل قیمت‌گذاری دستوری، خرید برنج را متوقف کرده بودند این روزها در حال خرید برنج هستند و از آنجا ‌که میزان عرضه این محصول کم شده است شاهد افزایش نرخ برنج داخلی در بازار هستیم.

بی‌انصافی در حق مصرف‌‌کنندگان

رییس اتحادیه برنج‌فروشان بابل در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت‌گذاری دستوری بر روی قیمت برنج دیگر اعمال نمی‌شود؟ گفت: خبری یا مصوبه‌ای مبنی برداشته شدن قیمت‌گذاری دستوری روی نرخ برنج اعلام نشده است اما احتمال می‌دهم شدت فشار آن کاسته شده که شاهد خرید برنج از سوی فروشگاه‌های زنجیره‌ای هستیم.

وی فروش برنج داخلی بالای ۱۰۰ هزار تومان را بی‌انصافی در حق مصرف‌‌کنندگان دانست و خاطرنشان کرد: قیمت برنج کشت دوم طارم،‌ هاشمی و امراللهی در بنکداری کیلویی ۹۰ هزار تومان است و این نوع برنج‌ها در خرده‌فروشی بالای ۱۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسند.

تقی‌زاده پیش‌بینی تولید برنج در سال زراعی جدید را قابل توجه دانست و افزود: بعد از افزایش نرخ برنج در بازار داخلی تمایل کشاورزان برای کشت برنج دوچندان شد و حتی زودتر از موعد اقدام به آماده‌سازی شالیزارها کردند که بتوانند به کشت دوم نیز برسند اگر روزهای آفتابی بالای ۴۰ درجه زیاد نباشد کشت برنج در مازندران قابل توجه خواهد شد. بنا به اظهارات این فعال اقتصادی؛ میزان بارندگی در مازندران قابل توجه است و کشاورزان مشکلی در زمینه کمبود آب کشاورزی ندارند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 256841
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا