عبور پتروشیمی ها از سد تحریم

جهان صنعت نیوز|  یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است کلیت اقتصاد کشور نسبت به انتشار برخی اخبار از جمله موضوعاتی پیرامون تحریم واکسینه شده است.

مهدی افضلیان مدیر آموزش و توسعه کارگزاری آگاه با اشاره به رفتار معاملاتی سرمایه گذاران بازار سهام در گفت و گو با «جهان صنعت نیوز» عنوان کرد: به طور کلی رفتار سرمایه گذاران مشابه لحظات ابتدایی انتشار خبر که توام با واکنش هایی بعضا هیجانی خواهد بود، نیست.

وی در خصوص صادرات محصولات پتروشیمی با توجه به تحریم های اخیر نیز گفت: شرکت ها نسبت به گذشته وضعیت مطلوب تری را تجربه می کنند. به عنوان مثال، یک کشوری که مورد تحریم قرار گرفته است اقدام به فروش نفت می کند و در زمان فروش و تعیین گرید مشخص خواهد شد که نفت متعلق به کدام کشور است.

این تحلیلگر بازار سرمایه تاکید کرد: این موضوع برای محصولات پتروشیمی صدق نمی کند و فقط موضوعاتی پیرامون جابجایی پول و تسهیل فروش از میزان اهمیت بیشتری برای شرکت ها برخوردار خواهد بود. در همین حال، شرکت ها برای جابجایی پول می توانند از طریق چمدان و یا سایر ابزار ها استفاده کنند.

مهدی افضلیان با اشاره به صحبت های وزیر نفت نیز خاطرنشان کرد: با روش های متفاوت از جمله افزایش هزینه های عمومی اداری فروش، اقدام به فروش نفت می شود. بدین ترتیب با توجه به انتشار گزارش های سایت های خارجی مبنی بر این که روزانه بین ۶۰۰ تا ۷۰۰  هزار بشکه نفت به فروش می رسد لازم به ذکر است که این ارقام با مقادیرغیر رسمی که فروش نفت  دارند نیز کاملا متفاوت ارزیابی می شود. بر این اساس، فروش نفت ایران مانند گذشته و همانند گزارش های منتشر شده نیست چرا که میزان فروش در ارقامی بالاتر قرار گرفته است. در همین حال، گفته می شود که از مقادیر غیر رسمی بیش از یک میلیون بشکه نفت به فروش می رسد.

معامله ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ میلیارد تومانی

مدیر آموزش و توسعه کارگزاری آگاه بر این باور است، میزان نقدینگی موجود در هر بازار به نوعی تعیین کننده وضعیت مطلوب و یا در نقطه مقابل عدم مطلوبیت در هر بازاری خواهد بود. در حال حاضر، میزان نقدینگی که در بازار سرمایه وجود دارد به صورت میانگین روزانه بین یک هزار تا ۱۵۰۰ میلیارد تومان معامله را در داد و ستد های خود نشان می دهد. تا مادامی که اعداد به این صورت باشند روند بازار نشان دهنده قدرت پول در راستای افزایش قیمت سهام شرکت ها خواهد بود.

وی افزود: به دلیل افزایش نرخ فروش شاهد  گزارش های ماهانه مطلوب از سوی شرکت ها هستیم. از طرفی، پیش بینی می شود که گزارش های ۳ ماهه فراتر از انتظار به بازار ارایه شوند . بنابراین با توجه به میزان نقدینگی موجود در بازار سهام و محرکی تحت عنوان گزارش های ماهانه شرکت ها، افزایش جذابیت خرید و فروش سهام دور از ذهن نیست.

۷۰ درصد بورس در اختیار فلزات اساسی و پتروشیمی ها

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص مجامع شرکت ها نیز گفت: گروه هایی همانند فلزات  اساسی و پتروشیمی  ها که بین ۶۰ الی ۷۰ درصد ارزش بازار را این دست از شرکت ها به خود اختصاص داده اند، پیش بینی می شود که تقسیم سود های مناسبی داشته باشند. بنابراین، انتظار می رود که در اواخر خرداد و اوایل تیر ماه شرکت های این صنایع که اقدام به برگزاری مجامع می کنند همگام با گزارش های ۳ ماهه مناسب اقدام به ارایه سود های نقدی نیز کنند.

ارزیابی روند بورس و ارز

مهدی افضلیان  تصریح کرد: برای شرکت های EPS محور که سود نقدی خوبی را در مجامع تقسیم می کنند انتظار سودآوری مناسب در سال ۱۳۹۸ با توجه به افزایش نرخ دلار نیمایی و کم شدن اختلاف آن با دلار بازار آزاد وجود دارد.

مدیر آموزش و توسعه کارگزاری آگاه  معتقد است تا زمانی که حجم نقدینگی بین یک هزار تا ۱۵۰۰ میلیارد تومان در بازار سهام مورد معامله قرار می گیرد، می توان روند میان مدت بازار را مثبت ارزیابی کرد.

وی گفت: رفتار سرمایه گذاران در غالب نرخ دلار است به هر روی سیگنال هایی که از این نرخ به بازار سهام داده می شود و کاهش قیمت به کمتر از ۱۳ هزار تومانی می تواند نویده رویداد های مثبت در بورس باشد.

بهبود عملکرد شرکت های فعال در بورس کالای ایران

به گفته این تحلیگر بازار سرمایه خیلی از شرکت ها در حال حاضر با دلار نیمایی مورد معامله قرار می گیرند. بر این اساس، در صورتی که نرخ نیمایی با افزایش همراه شود و به سطح ۱۲ هزار تومان تغییر مسیر دهد و در نقطه مقابل، نرخ دلار بازار آزاد نیز در مسیر کاهشی قرار بگیرد به طور قطع شرکت هایی که محصولات خود را در بورس کالای ایران به فروش می رسانند و یا شرکت های صادرات محور که بحث تسعیر دارایی ها را دارند شاهد اتفاقاتی مثبت خواهند بود.

خبرنگار: مسعود کریمی

اقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 25716
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا