موانع پیش‌روی فدراسیون فوتبال برای برگزاری دیدارهای دوستانه

به گزارش جهان صنعت نیوز:  تیم ملی فوتبال ایران شرایط سختی برای آماده‌سازی دارد و در فاصله کوتاه تا جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، باید دیدارهای دوستانه برگزار کند تا برای تقابل سخت با انگلیس، آمریکا و یکی از تیم‌های اروپایی (ولز، اوکراین یا اسکاتلند) آماده شود، اما باید دید که چقدر فرصت برای بازی‌های دوستانه فراهم است.


برخلاف دوره‌های قبلی جام جهانی که در ماه ژوئن و جولای (خرداد و تیر) برگزار می‌شد، تیم‌ها سه هفته فرصت آماده‌سازی و بازی دوستانه پیش از شروع مسابقات داشتند، اما این فرصت پیش از جام جهانی قطر وجود ندارد. حداقل برای ۱۶ تیمی که در دو روز اول جام جهانی بازی دارند و ایران نیز باید در روز اول به مصاف انگلیس برود، فرصتی باقی نمی‌ماند که در ماه نوامبر (آبان) بازی دوستانه‌ای داشته باشد. طبق قوانین فیفا، بازیکنان باشگاهی از دوشنبه ۱۴ نوامبر (۲۳ آبان) باید در اختیار تیم‌های ملی قرار بگیرند و دوشنبه ۲۱ نوامبر (۳۰ آبان) جام جهانی آغاز خواهد شد.

فیفا برای اینکه تیم‌های ملی فرصتی برای آماده‌سازی خود داشته باشند و برای شبیه‌سازی رقبا بازی دوستانه انجام دهند، در ماه ژوئن و سپتامبر (خرداد و شهریور) دو پنجره و شش تاریخ برای انجام بازی دوستانه قرار داده است. با این حال یک چالش بزرگ برای تمامی تیم‌های حاضر در جام جهانی برای انجام بازی‌های دوستانه وجود دارد. تیم‌های اروپایی و کونکاکاف در لیگ ملت‌ها حاضرند، تیم‌های آفریقایی در مقدماتی جام ملت‌های شرکت می‌کنند و فرصت تیم‌های آسیایی و آمریکای جنوبی هم محدود است.

یوفا از هر دو فیفادی پیش‌رو برای برگزاری لیگ ملت‌ها استفاده کرده و تمام تیم‌های اروپایی در این شش تاریخ، بازی‌های رسمی خود در لیگ ملت‌ها را انجام خواهند داد. به این ترتیب فرصتی برای انجام بازی دوستانه با تیم‌های اروپایی وجود ندارد و این محدودیت، کار را برای تمامی تیم‌ها دشوارتر خواهد کرد. تنها در اولین روز ماه خرداد، ایتالیا و آرژانتین در لندن به مصاف هم خواهند رفت که این دیدار هم توافقی میان دو کنفدراسیون با هماهنگی فیفا بوده که قهرمانان دو قاره اروپا و آمریکای جنوبی با هم یک دیدار داشته باشند و این دیدار دوستانه استثناست.

کونکاکاف هم شرایطی مشابه دارد و آنها نیز با برگزاری لیگ ملت‌ها، فرصت بازی‌های دوستانه را برای تیم‌های این کنفدراسیون در خرداد ماه محدود کرده‌اند. تیم‌های صعود کرده به جام جهانی از این منطقه دو بازی در لیگ ملت‌ها خواهند داشت و از دو تاریخ دیگر پنجره فیفا در خرداد برای دیدار دوستانه استفاده خواهند کرد، اما به دلیل بازی‌های لیگ ملت‌ها، بعید است از قاره خود خارج شوند. کاستاریکا هم که باید در پلی‌آف بین قاره‌ای به مصاف نیوزیلند برود، ۱۲ خرداد در پاناما به مصاف این تیم می‌رود و ۱۵ خرداد با مارتینیک دیدار و پس از آن برای دیدار با نیوزیلند به دوحه سفر می‌کند. تیم‌های این قاره در شهریور فرصت دیدار دوستانه خواهند داشت و حسن کامرانی‌فر، دبیرکل فدراسیون فوتبال اعلام کرده صحبت‌هایی برای بازی دوستانه با کانادا انجام شده که می‌تواند شبیه‌سازی خوبی برای دیدار با آمریکا باشد.

از سوی دیگر دبیرکل فدراسیون فوتبال اعلام کرده که دیدار با نیوزیلند که پیش از این هم خبر آن رسانه‌ای شده بود، قطعی شده و این تیم هم می‌تواند حریفی مناسب برای تیم ملی ایران باشد. صحبت از پشت در بسته شدن این بازی هم در میان است که با توجه به دیدار حساس نیوزیلند با کاستاریکا در پلی‌آف بین قاره‌ای جام جهانی، احتمالاً درخواستی از سوی آنهاست تا تاکتیک و روش آنها برای بازی با کاستاریکا مشخص نشود. یک سایت خارجی هم مدعی درخواست ایران از سنگال برای بازی دوستانه شده که فدراسیون نسبت به این موضوع واکنشی نشان نداده است. این در حالی است که هنوز وضعیت بازی‌های مقدماتی جام ملت‌های آفریقا و برنامه تیم‌های این قاره برای بازی‌های رسمی و دوستانه مشخص نشده و قرعه‌کشی مقدماتی جام ملت‌های آفریقا سه‌شنبه، ۳۰ فروردین برگزار خواهد شد.

یکی از دیگر ادعاهای کامرانی‌فر انجام دیدار دوستانه با آرژانتین یا برزیل بوده هرچند میرشاد ماجدی به عنوان سرپرست فدراسیون از این موضوع ابراز بی‌اطلاعی کرد و گفته هر زمان که دیداری قطعی شود، اعلام خواهد شد. فرصت محدود برای هماهنگی بازی دوستانه، درگیری تیم‌های عضو کنفدراسیون یوفا و کونکاکاف برای حضور در لیگ ملت‌های قاره خود و همچنین شرکت تیم‌های آفریقایی در مقدماتی جام ملت‌های این قاره کار را برای هماهنگی بازی دوستانه سخت کرده است.

در این بین بحث دیدار دوستانه با آرژانتین و برزیل می‌تواند یک فرصت بزرگ برای ایران باشد. آن هم در شرایطی که بازی با تیم‌هایی پایین‌تر از سطح این تیم‌ها نیز در دسترس نیست و بازی با آرژانتین و برزیل اگر در دسترس باشد، فرصتی استثنایی برای تیم ملی ایران است. موضوع از این قرار است که آرژانتین و برزیل یک دیدار رسمی معوقه در انتخابی جام جهانی دارند. این دیدار رسمی دو تیم در مهر ماه گذشته در برزیل با توجه به حضور مسئولان بهداشتی این کشور در زمین مسابقه نیمه کاره ماند. آنطور که پیداست این دیدار دیگر قرار نیست در برزیل برگزار شود، اما هنوز محل برگزاری بازی رسمی نهایی نشده است. از سویی وقتی دو تیم برزیل و آرژانتین بازی‌های خود را خارج از قاره برگزار می‌کنند، مدیریت بازی‌های آنها در اختیار یک شرکت بریتانیایی است و حضور این شرکت در برگزاری هر بازی دوستانه برای دو تیم برزیل و آرژانتین، تأثیرگذار است.

اکنون به جز دیدار دوستانه آرژانتین و ایتالیا در لندن که ۱۱ خرداد برگزار خواهد شد و دیدار رسمی برزیل و آرژانتین که محل برگزاری و تاریخ آن قطعی نشده، هیچ برنامه دیگری از بازی‌های دو تیم در دسترس نیست. با این حال آیا در چنین شرایطی امکان برگزاری دیدار دوستانه ایران با یکی از دو تیم برزیل و آرژانتین وجود دارد یا نه؟ در این زمینه دبیرکل فدراسیون فوتبال تأکید دارد که برگزاری یکی از این بازی‌ها ۹۰ تا ۹۵ درصد قطعی شده، است. به نظر می‌رسد فدراسیون فوتبال در این شرایطی که کار سختی برای هماهنگی بازی‌های دوستانه دارد، باید با مذاکراتی به دور از هیاهو کارهای هماهنگی بازی‌های دوستانه را پیش ببرد.

اخبار برگزیدهخواندنیورزشی
شناسه : 257189
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا