ردپای رانت در میانکاله

به گزارش جهان صنعت نیوز:  بخش جالب و البته تلخ ماجرا اینجاست که برملا شدن هویت سرمایه‌گذار و مورد توجه قرار گرفتن سابقه عبدالله عبدی موجب کاهش حمایت‌ها از ساخت پتروشیمی و ادامه پروژه نشده است. شاهدش هم اظهارات نماینده مردم مازندران در مجلس شورای اسلامی است. اظهارات جنجالی اخیر آقای قالیباف البته نوک پیکان را به سوی مجلس برگردانده بود اما حمله تند بابایی‌کارنامی به توقف این پروژه همه تردیدها را از بین می‌برد.


«علی بابایی‌کارنامی» نماینده مردم ساری و نایب‌رییس کمیسیون اجتماعی با اشاره به احداث مجتمع پتروشیمی در پنج کیلومتری تالاب بین‌المللی میانکاله گفته: «ما قطعا مخالف توقف هستیم و معتقدیم که توقف پروژه، جفا در حق مازندرانی‌ها است.» او در همین حال که ما از روی زمین ماندن دستور رییس‌جمهور برای توقف پروژه متعجب شده‌ایم، صراحتا گفته که «این مساله به غیراز مردم مازندران به هیچ ‌کس ربطی ندارد که بخواهند دخالتی کنند. پتروشیمی نیز راهکار خود را دارد.» این نماینده مجلس معتقد است که «بعضی‌ها در این کشور مفت می‌خورند و می‌خوابند. اینها به فکر اشتغال، سلامتی و زندگی مردم مازندران‌ نیستند.» او با بیان اینکه «بدبخت‌تر از مردم مازندران نداریم» گفته: «متاسفانه چوب لای چرخ توسعه مازندران می‌گذارند، هرگاه صحبت از صنایع مازندران است، هرگاه رشد و توسعه و آبادانی پروژه‌ها و بزرگراه‌ها است اینها پیدا می‌شوند و به بهانه محیط‌زیست از توسعه این استان شمالی و زیبای کشور جلوگیری می‌کنند. ما مخالف محیط‌زیست نیستیم، اما در هیچ جای دنیا چنین برخوردی با مردم خودشان ندارند.»

نماینده مردم ساری نارضایتی مردم آن منطقه را نیز رد کرده و گفته «این‌ها بازی‌های سازمان محیط‌زیست است و ما این مسائل را تایید نمی‌کنیم. ما نمایندگان مردم مازندران هستیم. آقایان اگر راست می‌گویند چرا سد فینسک را پیگیری نمی‌کنند؛ سدی که به اصطلاح پدر محیط‌زیست استان‌های شمالی را در می‌آورد.»

او در ادامه هم از نامه نمایندگان استان به رییسی گفت و تاکید کرد که «دوازده نماینده استان مازندران به رییس‌جمهور نامه نوشتیم و خواستیم که طبق قانون ارزیابی و با پروتکل‌های علمی مجوز صادر کنند؛ کاری که در اروپا صورت گرفته است. اروپا تولید زغال‌سنگ دارد، پتروشیمی دارد، پالایشگاه دارد.» این نماینده مجلس در رابطه با دستور توقف از سوی رییس‌جمهور و دادستان کل کشور نیز تاکید کرد: «بنده این دستور را ندیده‌ام، اما می‌گوییم که باید بر اساس پروتکل‌های علمی داخلی و خارجی و با حفظ حقوق محیط‌زیست، زندگی و اشتغال مردم، توسعه پایدار و زیرساخت‌های استانی، مجوزها صادر شود و این کار شدنی است.»

استاندار مازندران که دیگر حامی ادامه این پروژه است نیز گفت‌: «در این خصوص از دو سال پیش مطالعات زیست‌محیطی آغاز و این ماموریت در تراز ملی از سوی سازمان محیط‌زیست کشور انجام و مجوزهای اولیه نیز در این رابطه صادر شد؛ هرچند برای تکمیل ارزیابی‌های نهایی مقرر شد تا شرکت پتروشیمی بنابر الزامات سازمان محیط‌زیست، پیش‌بینی‌های لازم محیط‌زیستی را انجام دهد.» حسینی‌پور گفت: «برخلاف اخبار نادرستی که بعضی جریانات و گروه‌های داخل کشور و برخی از معاندین در خارج از کشور منتشر می‌کنند تا مساله را سیاسی جلوه دهند، اتفاقا این موضوع یک مساله طبیعی و عادی است و در حوزه تخصصی خود در حال بررسی است.» او تاکید کرد که «در حوزه تضییع حقوق مردم در تمام حوزه‌ها با قدرت ایستادگی خواهیم کرد و هر سرمایه‌گذاری که بخواهد در این استان سرمایه‌گذاری کند مسیر را برای این امر مهم هموار خواهیم کرد.»

این حرف‌ها البته درحالی بیان می‌شود که از یک سو طبق گفته وزیر کشور احداث این پتروشیمی بر اساس دستور ریاست‌جمهوری اسلامی تا بررسی مجدد ابهامات زیست‌محیطی متوقف خواهد ماند. از سوی دیگر هم به گواه ویدئوهایی که منتشر می‌شود، خبری از توقف پروژه نیست و زور آقای سرمایه‌گذار و حامیان بر رییس‌جمهور و دادستانی چربیده! گویا تنها تخفیفی که قائل شده‌اند این است که کار را به جای روزها، شب‌ها ادامه می‌دهند!

درباره چرایی این اوضاع اما دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد. عزت‌الله یوسفیان‌ملا، نماینده پیشین مجلس و فعال سیاسی اصولگرا معتقد است که این پروژه با نفود مقامات محلی و نمایندگان مجلس پیش می‌رود و از قضا دست‌هایشان هم خیلی پنهان نیست و به اصطلاح رو بازی می‌کنند. جلال میرزایی دیگر نماینده پیشین مجلس و فعال سیاسی اصلاح‌طلب اما از جمله حامیان ادامه ساخت این پروژه است و باور دارد که همه این داستان‌ها و جنجال‌ها ایجاد شده چون دولت با وجود صدور مجوزهای لازم شهامت دفاع از تصمیم خود را ندارد!

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 257284
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا