حملات روسیه به شرق اوکراین ادامه دارد/مقاومت در ماریوپل

به گزارش جهان صنعت نیوز:  در حالی که روسیه برای سربازان اوکراینی ضرب‌الاجل تعیین و تهدید کرده بود که همه باید تسلیم شوند، اما اوکراینی‌ها به این اولتیماتوم تن نداده و حاضر به تسلیم نشده‌اند. نبرد همچنان بر سر بندر ماریوپل پس از پایان اولتیماتوم روسیه ادامه دارد. به گفته مقامات محلی، در محوطه این کارخانه شمار زیادی غیرنظامی حضور دارند که طی چند هفته محاصره ماریوپل از بیم حملات روسیه به آن جا پناه برده‌اند.

رد پیشنهاد روس‌ها به معنای این است که مبارزان تا لحظه آخر و تا پای جان خواهند جنگید. ارتش روس از دیروز تمام درهای بازمانده ماریوپل را بست و مبارزان قول داده‌اند تا آخر بجنگند. ماریوپل از اول مارس تحت محاصره بوده و عمده قسمت‌های شهر در دست روس‌هاست. با این حال نخست‌وزیر اوکراین تاکید کرده که شهر سقوط نکرده است.

این در حالی است که مسکو تاکید می‌کند نیروهایش تقریبا به طور کامل این شهر را در اختیار گرفته‌اند و چنین چیزی می‌تواند بزرگ‌ترین پیشروی آنها در این جنگ باشد که دیروز وارد پنجاه و چهارمین روز خود شد. حملات روسیه به شرق اوکراین در شامگاه یکشنبه ادامه یافت. در عین حال، ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهور اوکراین در پیام ویدئویی خود از بمباران شهر خارکف توسط نیروهای روسی خبر داده و گفت، در رشته‌حملاتی که به این شهر میلیونی نزدیک به مرز روسیه انجام شده، دست کم پنج نفر کشته و ۱۵ نفر زخمی شده‌اند.

ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهور اوکراین اعلام کرد که بایدن  به عنوان رهبر ایالات‌متحده باید به این کشور سفر کند و آن را ببیند. بایدن اخیرا گفته بود که در نظر دارد نماینده‌ای عالی‌رتبه برای گفت‌وگو به اوکراین بفرستد. زلنسکی گفت، تصمیم‌گیری برای سفر به اوکراین با خود بایدن است و به وضعیت امنیتی بستگی دارد.

رییس‌جمهور اوکراین در این مصاحبه از مقاومت جانانه در برابر روس‌ها یاد کرد و گفت: ما قلمرو خود را تسلیم نخواهیم کرد. نبرد در منطقه دونباس می‌تواند بر روند کل جنگ تاثیر بگذارد. او در عین حال خاطرنشان کرد مذاکره با روسیه مهم است اما پس از جنایات علیه غیرنظامیان در بوچا، در حومه کی‌یف و سایر نقاط این کار دیگر دشوار شده است.

زلنسکی گفت: «جامعه ما نمی‌خواهد به گفت‌وگوها ادامه دهیم. این فاجعه بزرگی است.» او خواستار تجهیزات نظامی بیشتر کشورش از سوی غرب شد. رییس‌جمهور فرانسه برخلاف جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا تاکنون از استفاده از اصطلاح «نسل‌کشی» در اوکراین خودداری کرده و بر این باور است که تعیین نسل‌کشی کار وکلا است نه سیاستمداران. رییس‌جمهور اوکراین این امتناع ماکرون را بسیار دردناک ارزیابی کرد.

رییس‌جمهوری اوکراین در این خصوص گفت که از امانوئل ماکرون، همتای فرانسوی خود دعوت کرده است برای مشاهده نسل‌کشی روسیه در این کشور به اوکراین سفر کند؛ اصطلاحی که ماکرون تاکنون از استفاده از آن خودداری کرده است.

زلنسکی به سی‌ان‌ان گفت: من به او گفتم می‌خواهم بفهمد که این یک جنگ نیست، این چیزی جز نسل‌کشی نیست. مطمئنم او متوجه خواهد شد. ماکرون پنجشنبه در توضیح دلیل عدم استفاده از واژه نسل‌کشی گفت که تشدید لفاظی‌ها به اوکراین کمکی نمی‌کند و می‌تواند باعث مداخله غرب شود. او اضافه کرد: کلمه نسل‌کشی بار معنایی خاصی دارد و باید کارشناسان حقوقی و نه سیاستمداران آن را تعیین کنند.

رییس‌جمهور فرانسه خاطرنشان کرد: کشورهایی که اقدامات روسیه را نسل‌کشی می‌دانند باید بر اساس توافقات بین‌المللی وارد عمل شوند. او همچنین گفت روسیه به عمد در تلاش است تا هر کسی را که در ماریوپل حضور دارد نابود کند و اوکراین برای اینکه بتواند شانسی برای نجات این شهر بندری در کناره دریای آزوف داشته باشد فورا به سلاح‌های سنگین بیشتری از سوی غرب نیاز دارد.

خبرگزاری فرانسه از چندین مورد آتش‌سوزی در پی حمله به مناطق مسکونی در مرکز این شهر خبر داده است. روسیه اعلام کرد، ارتش این کشور در شامگاه یکشنبه به یک کارخانه تسلیحاتی در براوری، در نزدیکی کی‌یف حمله و آن را منهدم کرد. این سومین حمله به کارخانه‌های مهمات‌سازی در مناطق نزدیک پایتخت اوکراین از جمعه گذشته تاکنون است.

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین شامگاه یکشنبه از حملات موشکی به ماریوپل و بمباران این شهر خبر داد. بر اساس گزارش این ستاد، در این حملات از بمب‌افکن‌های مافوق صوت استفاده شده و به‌ویژه در نزدیکی این شهر و کارخانه آهن و فولاد آزوفستال حملاتی صورت گرفته است. دنیز شمیهال، نخست‌وزیر اوکراین در گفت‌وگو با شبکه‌ آمریکایی ای‌‌بی‌سی گفت که ماریوپل سقوط نکرده است و سربازان اوکراینی تا آخر می‌جنگند.

روسیه نیروهای اوکراینی مستقر در ماریوپل را تهدید به نابودی کرد. این کشور به سربازان اوکراینی مهلت داده بود تا ظهر یکشنبه تسلیم شوند. روسیه می‌گوید، واحدهای نظامی اوکراین در کارخانه آزوفستال مستقر شده‌اند. مهلت ارتش روسیه برای تسلیم سربازان و رزمندگان اوکراینی مستقر در این کارخانه به پایان رسید. ارتش روسیه گفته است، در صورتی که مقاومت ادامه یابد، همه را نابود خواهد کرد.

ماریوپل، خط قرمز در مذاکرات

وزیر امور خارجه اوکراین با بیان اینکه به تازگی هیچ گونه ارتباط دیپلماتیکی با روسیه در حد وزرای خارجه در جریان نبوده، وضعیت مرتبط با بندر ماریوپل را وخیم دانست و گفت این احتمالا خط قرمز در مسیر مذاکرات باشد. دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین یکشنبه در مصاحبه با سی‌بی‌اس نیوز گفت: ماریوپل احتمالا خط قرمز باشد.

همچنین وزیر امور خارجه اوکراین به سی‌بی‌اس نیوز گفت: حقیقتا ما هیچ نوع تماسی با دیپلمات‌های روسی در هفته‌های اخیر در حد وزرای امور خارجه نداشته‌ایم. تنها سطح تماس، از طرف تیم مذاکره‌کننده است که از نمایندگان نهادهای مختلف و اعضای پارلمان تشکیل شده است. آنها در سطح کارشناسی به رایزنی‌های خودشان ادامه داده‌اند اما اصلا مذاکراتی در سطح بالا انجام نشده است.

وزیر امور خارجه اوکراین همچنین پیش‌بینی کرد که طی هفته‌های آتی درگیری‌های سنگین در شرق کشورش تشدید شود. این مقام درباره احتمال سفر جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا به اوکراین گفت، کی‌یف از استقبال از او خشنود خواهد شد و چنین سفری از جانب بایدن یک پیام حمایتی قدرتمند ارسال خواهد کرد.

با این حال کاخ سفید پیشتر اعلام کرد که بایدن برنامه‌ای برای سفر به اوکراین که از اواخر فوریه مورد حمله روسیه قرار گرفته است، در دست ندارد. جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید جمعه گفت: ما قصد نداریم رییس‌جمهور را به اوکراین بفرستیم.

پیشروی آهسته روسیه در ماریوپل

در تازه‌ترین ارزیابی وزارت دفاع انگلیس ادعا شده که مقاومت هماهنگ اوکراین، پیشروی روسیه را در مناطق دیگر کُند کرده است. وزارت دفاع انگلیس در بیانیه‌ای افزود: تلاش روسیه برای تصرف ماریوپل هزینه قابل توجهی را برای ساکنان آن به همراه داشته است. مناطق وسیعی از زیرساخت‌های شهر ویران و مردم متحمل تلفات قابل‌توجهی شده‌اند.

این بیانیه می‌افزاید: هدف قرار دادن مناطق پرجمعیت در ماریوپل، با رویکرد روسیه علیه چچن در سال ۱۹۹۹میلادی همسو است و علیرغم ادعای ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ وزارت دفاع این کشور مبنی بر این است که روسیه نه به شهرها حمله و نه جمعیت اوکراین را تهدید خواهد کرد. بیش از یک ماه از آغاز عملیات ویژه روسیه در اوکراین می‌گذرد؛ سیل واکنش‌های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه در حال افزایش است.

تنش‌های مرزی میان روسیه و اوکراین به تازگی به دنبال افزایش تحرکات نظامی مسکو در حالی با فشار و نفوذ غرب تشدید شده که کاخ کرملین بارها اعلام کرده است که این فعالیت‌هایش در مسیر تامین امنیت ملی روسیه و در خاک این کشور بوده و تهدیدی برای هیچ کشوری محسوب نمی‌شود. اما غرب به سرکردگی آمریکا از این فرصت استفاده کرده و شدیدترین فشارها و تبلیغات روانی را علیه روسیه به راه انداخته است.

بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس شنبه گذشته در گفت‌وگوی تلفنی با رییس‌جمهوری اوکراین اعلام کرد که انگلیس در چند روز آینده تسلیحات نظامی بیشتری از جمله خودروهای زرهی به اوکراین ارسال می‌کند.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی

شناسه : 257303
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *