بدون احیای برجام توسعه صنعت نفت آسان نیست

به گزارش جهان صنعت نیوز: سیدحمید حسینی با اشاره به موانع پیش‌روی توسعه صنعت نفت و گاز ایران اظهار کرد: در صورت عدم احیای قرارداد برجام، شاید بتوان چاه زد و نفت بهره‌برداری کرد، اما مهم این است ضریب بازیافت چاه‌های ما بسیار پایین است.

وی با بیان اینکه ما می‌توانیم قرارداد میدان نفتی آزادگان را با شرکت‌های داخلی با ضریب بازیافت پنج درصد ببندیم، تصریح کرد: از طرفی هم می‌توان با شرکت‌های بین‌المللی برای ضریب بازیافت ۱۵ تا ۲۰ درصد قرارداد بست؛ مثل همان کاری که عراقی‌ها انجام داده‌اند. زیرا شرکت‌های داخلی مدت زمانی که برای حفر چاه صرف می‌کنند، حدود سه ماه طول می‌کشد این در حالی است شرکت‌های خارجی این کار را ۴۵ روزه انجام می‌دهند.

وی افزود: در این مسیر راندمان و کیفیت بسیار مهم است؛ قاعدتا اگر این مساله حل نشود به خصوص در بحث توسعه نفت ما با مشکل مواجه خواهیم شد. ضمن اینکه در گاز هم بازدهی چاه‌های گاز ما در حال کاهش است. از سویی از ۱۰ فاز پارس‌جنوبی اغلب آنها با کمبود گاز مواجه هستند و ما نیاز داریم که سکوهای بزرگ را احیا کنیم و اجازه ندهیم که بهره‌وری چاه‌های نفت ما کاهش یابد.

رییس اتحادیه صادرکنندگان نفت و گاز و پتروشیمی با بیان اینکه اگر بخواهیم ال‌ان‌جی را توسعه بدهیم نیاز به به کمک خارجی و سرمایه‌گذاری خارجی داریم، تاکید کرد: بنابراین ما هم در بحث تکنولوژی و دانش فنی و هم سرمایه‌گذاری نیاز داریم از دنیا کمک بگیریم. این موضوع فقط مختص ایران نیست و همه کشورهای دنیا حتی روسیه و کشورهای غربی هم این مساله را دارند. حتی دانش فنی برخی کشورهایی هم که نفت چندانی ندارند، بسیار فراتر از کشورهای نفتی است. مثلا فرانسه فاقد نفت است اما موفق‌تر عمل کرده‌اند.

وی افزود: لذا امیدواریم ایران بتواند در مذاکرات امتیاز بگیرد و در نهایت بتوانیم تحریم‌ها را لغو کنیم.

حسینی در پاسخ به این سوال که درصورت لغو تحریم‌ها فوری‌ترین کار چیست، گفت: اگر تحریم‌ها لغو شود فوری‌ترین کاری که باید انجام داد، بازگشت به بازارهای نفتی است. ما باید بازارهای قبلی را دوباره پس بگیریم. ۶۰۰ هزار بشکه قبلا به اروپا صادر می‌کردیم. بازار ژاپن و کره‌جنوبی جزو بازارهای ما بوده است، بنابراین باید تلاش کنیم تا این بازار‌ها را مجددا بگیریم.

رییس اتحادیه صادرکنندگان نفت و گاز و پتروشیمی با اشاره به نفوذ روسیه در بازار چین گفت: شاید دیگر خیلی نتوانیم مثل گذشته به چین نفت صادر کنیم، زیرا به دلیل تحریم‌ها حالا حضور روسیه در بازار چین پررنگ‌تر شده است.

وی افزود: در حوزه پتروشیمی هم باید تلاش کنیم بازار متنوعی را ایجاد کنیم و بازارمان فقط به روسیه و هند متکی نباشد. در دولت قبل قراردادهای بسیاری در حوزه توسعه و تعمیر در حوزه پالایشگاهی امضا شد، که به خاطر تحریم‌ها اجرایی نشد.

حسینی گفت: در حال حاضر بسیاری از پالایشگاه‌های ما بدون نیاز به سرمایه‌گذاری جدید بیش از ۳۰ درصد مازوت تولید می‌کنند، بنابراین بدون سرمایه‌گذاری جدید و پالایشگاه جدیدی ایجاد شود، ما می‌توانیم با همکاری شرکت‌های بزرگ و فاینانس خارجی تولید نفت کوره را به شدت کاهش داده و چیزی حدود ۲۰ درصد فرآورده سبک را افزایش دهیم که قطعا می‌تواند نیاز‌های کشور را تامین کند. ضمن اینکه ایجاد پالایشگاه جدید، پتروپالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌های جدید هم باید در دستور کار شرکت نفت قرار بگیرد.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه

شناسه : 257523
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا