سیسمونی گیت/پروژه عبور از قالیباف کلید خورد؟

به گزارش جهان صنعت نیوز: مریم قالیباف و همسرش البته آنقدر در خرید زیاده‌روی کرده بودند که به خاطر اضافه‌بار در فرودگاه معطل مانده، سوژه دوربین‌ها و بعد هم میلیون‌ها کاربر فضای مجازی شدند. وقتی هم که نسبت‌شان با رییس مجلس معلوم شد، حاشیه‌ها بالا گرفت.

البته غیر از این هم انتظار نمی‌رفت، بالاخره آنها که یک خانواده معمولی نیستند. آنها خانواده فردی هستند که داعیه حمایت از ۹۶درصدی‌ها و مقابله با چهاردرصدی‌ها را داشت. همان فردی که در انتخابات ۹۶ آنطور با هیجان به دولت روحانی می‌تاخت و می‌گفت: «وزیر آموزش و پرورش ما از کشور ایتالیا لباس بچه می‌آورد! مردم شما فکر کردید که اقتصاد ما درست می‌شود؟ هرگز! درد اینجاست که ما می‌گوییم (به نقل از آقای جهانگیری می‌گویم) دختر وزیر بیکار و مظلوم است پس باید کاری را انجام دهد. تکلیف بقیه مردم بیچاره چیست؟ آنها چه کار کنند؟ آنها هم می‌توانند این کار را انجام دهند؟! من قضاوت نمی‌کنم که این جرم است یا نیست چون این کار قوه قضاییه است. اصل این واردات اما خطا است. ورود این محموله کلا خطاست و نتیجه این می‌شود که آموزش و پرورش شرم‌آور است. برای یک جامعه فرهنگی شرم‌آور است که این وضع معیشتی معلمان و اساتید باشد. بعد این وضع دانش‌آموزان باشد که خانواده اصرار می‌کند شیفت دخترش عوض شود چون چادرو کفش ندارند و باید عوض کنند؛ بعد وزیر برود واردات کند و محموله بیاورد! آقای روحانی اصل اینکه به محرومین رسیدگی نمی‌شود همین است. علت اینکه در صندوق ذخیره آن اتفاق می‌افتد، همین است. تازه اینها می‌خواهند مشکلات را حل کنند! چگونه می‌توانند مشکلات را حل کنند؟! نگاه کنید، ما حقوق‌بگیر ۵۷ میلیونی و ۱۰۰ میلیونی و ۲۰۰ میلیونی را ذخیره انقلاب می‌نامیم. واردات‌چی را مظلوم می‌خوانیم و بعد هم اگر این حرف‌ها را بزنیم می‌گویند قالیباف بداخلاق است. این درس اخلاق است؟ من واقعا متاسف هستم.»

عذرخواهی پسر به جای پدر!

حال که وضع معیشتی و اقتصادی مردم به مراتب بدتر از سال ۹۶ است اما معلوم نیست اخلاق کجای معادلات ذهنی و فکری قالیباف و خانواده‌‌اش است که این طور لاکچری زندگی و خرید می‌کنند! البته خداروشکر که آقایان در مجلس انقلابی و تحت مدیریت قالیباف هنوز موفق به صیانت تمام و کمال نشده و فضای مجازی همچنان وجود دارد که سر بزنگاه عکسی منتشر و صدای نقدی بلند شود، شاید مسوولان به خودشان آمده و آن شعارها و وعده‌هایشان را به یاد آورند. مسوولانی که به واسطه تصمیمات و اقدامات خود این شرایط را برای زندگی مردم رقم زده‌اند و خود و خانواده‌شان نیز در آن برج‌‌عاج‌ها راحت زندگی می‌کنند، واقعا لازم دارند که هرازگاهی ناگزیر به پاسخگویی شوند؛ البته اگر مثل آقای قالیباف تصمیم نگیرند که این کار را هم از سر باز کنند. استوری اینستاگرامی مبنی بر عذرخواهی الیاس قالیباف درحالی که از خود محمدباقر قالیباف صدایی در نیامده است، مصداق این نوع از سر بازکنی‌ها است.

پسر رییس مجلس در اینستاگرام خود با تایید اخبار منتشر شده و ضمن عذرخواهی  نوشت‌: «خواهرم و همسرش کاری انجام دادند که حتما غلط است. آنها برای خرید سیسمونی نرفته بودند اما به هر صورت انجام این سفر خطایی نابخشودنی است و باعث می‌شود همه تهمت‌هایی که در گذشته به پدرم زده شده را صحیح جلوه دهد.»

حتی اگر این عذرخواهی نصف و نیمه را پذیرفته و از سوی خانواده قالیباف تلقی کنیم، در اصل ماجرا تغییری ایجاد نمی‌شود. تعارض در گفتار و رفتار رییس مجلس که بارها سعی کرده رییس‌جمهور شود و به گفته برخی هنوز هم سودای پاستور دارد، به این راحتی‌ها هضم‌شدنی نیست. نام او گره خورده به کلیدواژه‌هایی مثل حمایت از چهاردرصدی‌ها، املاک نجومی، فایل صوتی، حمله گازانبری و… لذا سخت است که بتواند افکار عمومی را درباره همه این مسائل قانع کند.

از درخواست استعفا تا ماله‌کشی

ماجرای اخیر البته با حواشی و واکنش‌هایی همراه بود. در پاسخ به این واکنش‌ها اما محمد سعید احدیان دستیار رسانه‌ای قالیباف نوشت: «عجب جشنی گرفتند مخالفان دکتر قالیباف. بزرگنمایی که در تخصص شما است اما مهم نیست که موضوع کوچک باشد یا بزرگ، خطای فرزند را به پای پدر نمی‌نویسند.»

بهترین پاسخ به او را اما حمید رسایی، چهره تندرو اصولگرایان داد، آنجایی که نوشت: «جناب احدیان! همان طور که خطای آن فرزند به پای پدر نوشته نمی‌شود، عذرخواهی این فرزند هم به نام پدر نوشته نمی‌شود.»

واکنش‌ها اما به اینجا ختم نشده و بسیار گسترده‌تر بود. نکته قابل تامل اما اشاره برخی کاربران و سیاسیون به تاثیر این ماجرا در آینده سیاسی رییس مجلس بود. مثلا فرید مدرسی فعال رسانه‌ای نوشت: «با پروژه سیسمونی طرح ریاست مجلس علی نیکزاد در دستور کار قرار گرفت.»

وحید اشتری چهره‌ عدالتخواه و از جمله سیاسیون در تقابل با قالیباف نیز خواستار استعفای وی شده و توئیت کرد: «هر قدر برای تولید ملی همایش گرفتید، برای ساخت ایران هشتک زدید، شهر را با بنر اقتصاد مقاومتی کاغذ دیواری کردید، علیه واردات لوازم خانگی و خودرو سخنرانی کردید نوش جانتان! یک مرد و یک حنجره بین کل مسوولان هست که حداقل بابت چنین ضربه‌ای به آن شعارها خواستار استعفا بشود؟»

درخواست استعفای قالیباف از سوی دیگرانی هم مطرح شد اما در عین حال با این هشدار همراه بود که حذف وی از مجلس به معنی سپردن آن جایگاه به طیف رقیب و از فضای تندرو او یعنی پایداری‌ها است و این رویکرد بعید است که نتیجه خوبی داشته باشد. این نکته را در توئیت عباس عبدی هم دیدیم. او نوشته بود: «این خبر آن قدر مهم و ویرانگر است که وی باید از همه مناصب خود استعفا دهد. حیف که اطمینان دارم نفر جایگزین او، نامناسب‌تر خواهد بود. پس پیشنهاد استعفا نمی‌دهم. فقط نمی‌دانم از این پس چگونه در دوربین نگاه کرده و علیه چهاردرصدی‌ها حرف می‌زند؟ این خرید خاص طبقه یک در ده‌هزاری‌ها است.»

بخش جالب‌تر واکنش‌ها اما آنجایی بود که برخی اصرار به ماله‌کشی و ماست‌مالی قضیه داشتند. مثلا عبدالله داوری از چهره‌های سابقا احمدی‌نژادی و حالا قالیبافی نوشت: «فارغ از عذرخواهی الیاس قالیباف، به دلیل سقوط ارزش لیر و تولیدات وسیع لوازم کودک، ترکیه به بهشت سیسمونی تبدیل شده است، به نحوی که هزینه خرید این لوازم در ترکیه به مراتب ارزان‌تر از ایران است؛ مثلا یک کالسکه نوزاد در ایران با قیمت بالای دو میلیون تومان را در ترکیه با ۵/۱ میلیون می‌توان خرید.»

پاسخ به او و سایر کسانی که این رویکرد را داشتند، اما از سوی رحمت‌الله بیگدلی فعال سیاسی اصلاح‌طلب داده شد. او توئیت کرد: «الیاس قالیباف، فرزند محمدباقر قالیباف سفر خانواده خود به ترکیه برای خرید سیسمونی را تایید و عذرخواهی کرد، اما لشکر سایبری همچنان در حال هتاکی و ماله‌کشی است.»

طراحی  علیه قالیباف؟!

قالیباف از کنار این ماجرا ساده گذشته و به عذرخواهی پسرش اکتفا کند یا خود نیز وارد عمل شده و تلاشی برای بیرون آمدن از این دردسر کند را به زودی خواهیم فهمید اما اصولگرایان معتقدند که بهتر است شخصا وارد عمل شود. منصور حقیقت‌پور نماینده پیشین مجلس از جمله همین افراد است. او در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» در این باره اظهار داشت: «من هم در حد فضای مجازی که می‌تواند حق را ناحق و ناحق را حق جلوه دهد، خبر دارم. اگر این موضوع واقعا صحت داشته باشد حتما در شأن آقای قالیباف و خانواده محترم ایشان نیست. ما در دستورات اسلامی داریم که  «حسنات الابرار سیئات المقربین» یعنی کارهای نیک و حسن افراد پاک برای مقربین گناه است. مگر امام نمی‌توانست این طور زندگی کند یا آقا نمی‌توانند؟! چرا اینقدر ساده‌زیستی، امساک و مردم‌داری می‌کنند؟»

وی با تاکید بر اینکه «این کار اشتباه بوده و احتمال هم دارد که طراحی شده باشد» گفت: «در قضیه فایل صوتی هم گفتم که این آهنگ عبور از ریاست آقای قالیباف در مجلس است. این هم ادامه همان است.»

فعال سیاسی اصولگرا همچنین گفت: «ای کاش که خود آقای قالیباف هم کار خانواده خود را تقبیه کند و تلاش کنند که تکرار نشود. بالاخره خیلی از بزرگان ما این کارها را نکرده و بزرگ شدند، شهید سلیمانی، همت، باکری و خرازی را خداوند بزرگ کرد.»

او در پاسخ به اینکه مشاهده چنین تعارضاتی بین رفتار و گفتار مسوولان چه تاثیری بر افکار عمومی دارد، گفت: «این مسائل باورهای مردم را داغون می‌کند. اگر این صحت داشته باشد و آقای قالیباف عامدانه این سفر را هدایت کرده باشد یا به آن رضایت بدهد، واقعا نادرست بوده است. هر قدر که مسوولان صادق‌تر و متوازع‌تر باشند ارزش و بهای آنان بالا می‌رود. امام هم چیزی به ارث نگذاشت اما شخصیت او نزد مردم مشخص است. امیدوارم که آقای قالیباف هم با پختگی خود این مساله را جمع کند.»

استعفا یا توبه

جلال جلالی‌زاده فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز از جمله منتقدان این اقدام خانواده قالیباف است و پیشنهاد می‌کند که او استعفا داده یا توبه کند. جلالی‌زاده به «جهان‌صنعت» گفت: «تناقض در گفتار و رفتار مسوولان بر افکارعمومی و جامعه خیلی تاثیر دارد؛ به خصوص در جامعه‌ای که مسوولان ادعای اسلامی بودن می‌کنند و خودشان را به عنوان الگو معرفی می‌کنند. وقتی هم که مردم این عملکردها را می‌بینند روز به روز نسبت به اسلام و دین و نظام بدبین و دلسرد‌تر می‌شوند.»

وی افزود: «وقتی که مسوولی وزیر را مورد عتاب قرار می‌دهد که به محصولات داخلی بها دهند یا رهبر و رییس‌جمهور تاکید می‌کنند که باید از تولیدات داخلی استفاده کنیم اما مردم می‌بینند که فرزندان یک مسوول مهم که رییس یک قوه است، از یک کشور خارجی خرید می‌کنند و به محصولات کشور بی‌اعتماد شده و تناقض در گفتار و رفتار مسوولان را می‌بینند. در نتیجه دیگر به سخنان مسوولان توجه نکرده و این بی‌اعتمادی موجب فاصله بیشتر بین مردم و نظام می‌شود و آثار و پیامدهای ناگواری خواهد داشت.»

نماینده پیشین مجلس در پاسخ به اینکه مشاهده تفاوت سطح زندگی مردم و مسوولان در این شرایط اقتصادی سخت چه تاثیری بر جامعه دارد؟ گفت: «خیلی پیش از این برای مردم مشخص شده که سطح زندگی مسوولان با مردم فرق دارد و آن ساده‌زیستی و مردمی بودن اوایل انقلاب فراموش شده است. الان دیگر مردم می‌دانند که هر مسوولی که پشت تریبون از زهد و ساده‌زیستی دم می‌زند برای مردم می‌گوید. اگرنه وضعیت زندگی مسوولان در آن خانه‌های شمال شهر تهران و سفرهای خارجی که ثابت می‌کند از این اهداف دیگر فقط حرف و شعار مانده است.»

وی به نقش فضای مجازی در برملا شدن این مسائل اشاره کرد و گفت: «فضای مجازی که امروزه مثل فرشته‌های آسمانی همه را تحت کنترل دارند هم سبب شده که دیگری چیزی از نگاه مردم دور نماند.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: «به نظر من این مسوولان با این عملکردها یا باید استعفا داده و یا توبه کنند چون توبه که فقط برای افراد معمولی نیست، برای مسوولان هم هست.»

سرنوشت قالیباف

اقدام خانواده قالیباف که با واکنش‌های بسیاری هم همراه بود و مورد نقد قرار گرفت، به هیچ عنوان قابل دفاع نیست زیرا همانطور که شرح آن رفت رییس مجلس پیش از این و طی سال‌های گذشته بارها و بارها شعارهایی داد که با آنچه امروز خانواده‌اش انجام داده‌اند فاصله ۱۸۰درجه‌ای دارد. تناقض بین گفتار و عمل مسوولان اما جدای تبعات سخت و جدی‌ای که دارد، همانطور که جلالی‌زاده گفت قبلا و به کرات بروز و ظهور داشته و اثبات شده است. مثلا همان فقره برج‌سازی پسران ولایتی یا دیگرانی که اگر قرار به نام بردن باشد، حتما فهرست بلندبالایی تهیه خواهد شد.

به این ترتیب، آنچه در موضوع اخیر جدی‌تر و تازه‌تر می‌نماید، تاثیری است که این ماجرا در آینده سیاسی قالیباف خواهد داشت. این قضیه قطعا به جدیت تخلفات هلدینگ یاس که به تازگی‌ هم فایل صوتی فرماندهان سپاه آن را یادآور شد، نیست اما ردیف شدن موارد حاشیه‌ساز که در همه آنها هم نام قالیباف می‌درخشد، حتما در سرنوشت سیاسی او اثرگذار است و ساده‌انگاری است اگر تصور کنیم که به حکم قضا و قدر اینطور پشت سر هم ردیف می‌شود.

جایگاه بعدی قالیباف چه ریاست مجلس برای سال بعد باشد یا رویاهای بزرگ‌تر او از قبیل پاستورنشینی، با این وضعیت به جد در خطر است. بگذریم از اینکه برخی حرف از استعفا می‌زنند و حواسشان نیست که اولا اینجا ایران است و آقایان برای خطاهای بزرگ‌تر هم نه استعفا داده و نه عذرخواهی می‌کنند، دوما به قول عباس عبدی جایگزین قالیباف به فرض استعفا گزینه نامناسب‌تری است. خلاصه اینکه به نظر می‌رسد پروژه عبور اصولگرایان از قالیباف هم کلید خورده است.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 257840
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا