شبح پوتین بر فراز الیزه

به گزارش جهان صنعت نیوز:   در فرانسه انتخابات در دو مرحله با فاصله دو هفته‌ای برگزار می‌شود و دو نامزد که بیشترین رای را در دور نخست داشته باشند به دور دوم خواهند رفت. در نخستین دور انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه که دو هفته پیش (یکشنبه ۱۰ آوریل/ ۲۱ فروردین) برگزار شد، ماکرون با کسب ۸/۲۷ و لوپن با ۱/۲۳ درصد آرا به دور دوم راه یافتند. این انتخابات دوازدهمین انتخابات جمهوری پنجم فرانسه و یازدهمین باری است که از سال ۱۹۶۵رییس‌جمهوری با رای مستقیم مردم انتخاب می‌شود.

ماکرون و لوپن پنج سال پیش نیز رقیبان دور نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری بودند. در این دوره آرای لوپن به نسبت دوره قبل بیشتر شده و یکی از مهم‌ترین علت‌های آن تمرکز راستگرایان بر افزایش قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید مردم است.بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که احتمالا اختلاف آرای ماکرون و لوپن در این انتخابات به اندازه دوره قبل نخواهد بود، اما احتمال پیروزی نامزد راستگرایان افراطی بسیار ناچیز است.

آنچه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۲ فرانسه بیش از سایر موارد اذهان عمومی را به خود مشغول کرده است، وابستگی مارین لوپن به روسیه و داشتن حمایت پوتین است، همان‌طور که امانوئل ماکرون در مناظره انتخاباتی با مارین لوپن، وی را وابسته به روسیه توصیف کرد، انریکو لتا رهبر حزب دموکرات ایتالیا نیز پیروزی مارین لوپن در انتخابات را پیروزی پوتین عنوان کرده است.

در انتخابات امسال، امانوئل ماکرون موقعیتی شکننده دارد. ژان لوک ملانشون نامزد چپگرای انتخابات ۲۰۲۲، پس از شکست در دور نخست و کسب ۱۰ میلیون رای، به طرفدارهایش توصیه کرد تحت هیچ شرایطی به مارین لوپن رای ندهند، اما رای به ماکرون را نیز توصیه نکرد.

انتخاب بین بد و بدتر

دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه بیشتر به انتخاب میان بد و بدتر شباهت دارد. تنها ۳٩ درصد رای‌دهندگان بر اساس اعتقاد به درستی برنامه نامزدهای مورد نظر خود در انتخابات شرکت می‌کنند.

بر اساس آخرین نظرسنجی‌ها، امانوئل ماکرون با اختلاف اندک و کسب ۵٣ درصد آرا بر رقیب خود، مارین لوپن پیروز خواهد شد. بر اساس همین نظرسنجی‌ها، مارین لوپن ۴٧ درصد آرا را در دور نهایی انتخابات به دست خواهد آورد. بر پایه این افکارسنجی پیروزی احتمالی امانوئل ماکرون با اختلاف اندک نشان می‌دهد که حدود یک‌سوم کسانی که به ژان لوک ملانشون نامزد اصلی چپ در دور اول انتخابات رای دادند، قصد ندارند در دور دوم به امانوئل ماکرون رای بدهند و از این منظر مناظره تلویزیونی دو نامزد باقی مانده پس از دور اول انتخابات تاثیر چندانی بر آرایش آرا نداشته است.

همین نظرسنجی‌ها می‌گویند که ٣٣ درصد رای‌دهندگان ژان لوک ملانشون در دور دوم انتخابات شرکت نمی‌کنند و کمتر از نیمی از آنها (۴٣ درصد) در دور دوم به امانوئل ماکرون رای خواهند داد. همین نظرسنجی‌ها تصریح می‌کنند که ٢۴ درصد رای‌دهندگان ژان لوک ملانشون، باوجود دستور انتخاباتی او، در دور دوم به مارین لوپن، نامزد حزب راست افراطی رای خواهند داد. در عین حال، ۵٨ درصد رای‌دهندگان حتی بعد از مناظره تلویزیونی چهارشنبه شب، امانوئل ماکرون را رییس‌جمهور ثروتمندان فرانسه می‌دانند و ۶٠ درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی بر این باورند که در صورت انتخاب مجدد او، جامعه فرانسه با شکاف‌های جدیدی روبه‌رو خواهد شد. این ارزیابی درباره نامزد راست افراطی بدتر است: ۶۵ درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی‌ها معتقدند که مارین لوپن در صورت روی کار آمدن شکاف‌های جامعه فرانسه را تشدید خواهد کرد. ۵۵ درصد همین افراد او را عوام‌فریب می‌دانند و ۵۴ درصد نظردهندگان معتقدند که مارین لوپن صلاحیت هدایت کشور را ندارد (شمار این دسته از افراد دو درصد افزایش یافته است).

وابستگی لوپن به روسیه

امانوئل ماکرون در جریان مناظره زنده تلویزیونی با مارین لوپن، رقیب خود را در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه به وابستگی به قدرت سیاسی ولادیمیر پوتین در روسیه متهم و در تایید ادعای خود به پرداخت وام بانک روسی به حزب راست افراطی «اجتماع ملی» اشاره کرد. ماکرون گفت: «این را با جدیت می‌گویم، شما به قدرت روسیه و ولادیمیر پوتین وابسته هستید. شما در سال ۲۰۱۵ از یک بانک روسی نزدیک به حکومت وام گرفتید و سپس این وام را از طریق عاملان فعلی آن که دست‌‌اندرکار جنگ سوریه هستند، استمهال کردید.» بانک مورد اشاره ماکرون، بانک «نخستین بانک چک- روسیه» است که به اختصار اف‌سی‌آر‌بی(FCRB) نام گرفته بود. این بانک در سال ۱۹۹۶ و ظاهرا به ابتکار دولت وقت جمهوری چک تاسیس شد، اما مقر اصلی در مسکو استقرار پیدا کرد.

الکسی ناوالنی فعال سیاسی مخالف دولت روسیه معتقد است که تاسیس این بانک بر اساس ایده شخصی پوتین و با هدف ایجاد نهادی پولی برای پولشویی صورت گرفته و ایفای نقش دولت جمهوری چک نیز پوششی برای موجه جلوه دادن این اقدام بوده است. در همین خصوص، سایت یک نهاد مستقل به نام «اتحاد برای محافظت از دموکراسی» نیز با انتشار گزارشی به ارتباط بانک اف‌سی‌آر‌بی با یک سناتور روسی به نام الکساندر باباکوف و مشارکت در عملیات پولشویی اشاره کرده است. مارین لوپن در سال ۲۰۱۴ مدعی شد که به دلیل امتناع بانک‌های فرانسوی از پرداخت وام به حزب جبهه ملی سابق و اجتماع ملی فعلی، ناگزیر شده تا برای تامین هزینه‌های کارزار انتخاباتی خود به سراغ بانک‌های خارجی برود که در میان یک بانک روسی به عنوان نخستین بانک خارجی درخواست آنها را اجابت و با پرداخت وامی به ارزش ۱/۹ میلیون یورو موافقت کرده است.

البته این بانک در سال ۲۰۱۶ تعطیل شد و امتیاز تسویه بدهی‌ حزب «اجتماع ملی» ابتدا به یک شرکت روسی کرایه اتومبیل به نام کُنتی و سپس به شرکت «آویازاپچست» واگذار شد؛ شرکتی که در حوزه تجارت قطعات یدکی هواپیما فعال است و از سوی نظامیان سابق روسی اداره می‌شود که در جنگ سوریه مشارکت دارند.

شرکت «آویازاپچست» از حزب «اجتماع ملی» به دلیل عدم بازپرداخت وام خود در دادگاه‌های روسیه شکایت کرد، اما دو طرف در سوم ژوئن ۲۰۲۰ به مصالحه رسیدند و دوره بازپرداخت وام تا سال ۲۰۲۸ تمدید شد. این در حالی است که این وام باید تا سپتامبر ۲۰۱۹ به طور کامل تسویه می‌شد. منتقدان مارین لوپن معتقدند که دریافت این وام و تمدید دوره بازپرداخت آن بدون حمایت دولت روسیه و شخص ولادیمیر پوتین ممکن نمی‌شده است.

حزب دموکرات ایتالیا: انتخاب لوپن، پیروزی پوتین

رهبر حزب دموکرات ایتالیا انریکو لتا بر این باور است که انتخاب احتمالی مارین لوپن به عنوان رییس‌جمهور فرانسه، پایان اتحادیه اروپا به عنوان یک ساختار واحد و یک پیروزی برای ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه خواهد بود. لتا در یک کنفرانس مطبوعاتی برای نمایندگان مطبوعات خارجی در رم گفت: اگر مارین لوپن پیروز شود، پایان اروپا به عنوان یک جامعه فرا خواهد رسید. اگرچه من احتمال زنده ماندن او را با حضور نماینده مجارستان در شورای اروپا، با تمام احترامی که برای او قائل هستم، ضداروپایی می‌دانم، اما معتقد نیستم که اروپا بتواند با نماینده ضداروپایی فرانسه جلوتر برود.

لتا که ریاست یکی از بزرگ‌ترین احزاب ایتالیا را برعهده دارد، طرحی را برای ایجاد یک به اصطلاح کنفدراسیون اروپایی ارائه خواهد کرد که به نظر او، نه تنها کشورهای عضو اتحادیه اروپا، بلکه نامزدها را نیز در روند ادغام قرار خواهد داد. برای پیوستن به جامعه از جمله این کشورها، لتا اوکراین را نام برد که به گفته او، تنها تا سال ۲۰۳۶ می‌تواند شرایط فعلی برای ورود را برآورده کند. رییس حزب پیشرو چپ میانه ایتالیا نظر خود را در مورد لوپن با این واقعیت توضیح داد که فرانسه، برخلاف مجارستان، بخشی از منطقه یورو است. او اضافه کرد: همچنین مهم‌ترین تصمیمات در قالب اروپایی در سال‌های اخیر بر اساس ابتکارات فرانسه و آلمان اتخاذ شده است. یکی از آنها ایجاد یک صندوق پاناروپایی برای بهبود اقتصادی از پیامدهای همه‌گیری ویروس کرونا بود. من لوپن را به جای ماکرون تصور می‌کنم و چنین ابتکاری اتفاق نمی‌افتاد، زیرا با همه آنچه که او امروز می‌گوید در تضاد است. اگر لوپن در انتخابات پیروز شود و رییس‌جمهور فرانسه شود، این بزرگ‌ترین پیروزی پوتین خواهد بود، مهمتر از تهاجم. لتا گفت: این بدان معناست که ایده پوتین در قلب ساختار اروپا قرار می‌گیرد و باعث ایجاد زلزله در آن می‌شود.

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 257966
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا