مثلث پوتین- پارکینسون- سرطان

به گزارش جهان صنعت نیوز: این فیلم نشان می‌دهد که انگشت شست دست راست پوتین در حالی که به صحبت‌های وزیر دفاع خود گوش می‌دهد، مدام در حال حرکت است و گفته می‌شود که این بی‌قراری می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که او تلاش می‌کرده یک لرزش معمولی از بیماری پارکینسون را پنهان کند. این ویدئوی جدید از ولادیمیر پوتین این ظن را تشدید می‌کند که رییس‌جمهور جنگ‌افروز روسیه به شدت بیمار است.

به نوشته نیویورک‌پست، فیلمی که کرملین روز پنجشنبه منتشر کرد، پوتین ۶۹‌ساله را نشان می‌دهد که به محض نشستن روی میز با دست راستش محکم میز را می‌گیرد و سپس آن را در طول کلیپ ۱۲‌دقیقه‌ای نگه می‌دارد. پوتین در دیدار با وزیر دفاع خود، سرگئی شویگو، با شانه‌های خمیده می‌نشیند و مرتبا با انگشتان پاهای خود ضربه می‌زند تا در مورد سرنوشت شهر ماریوپل اوکراین در محاصره صحبت کند.

آندرس آسلوند اقتصاددان سوئدی که پیش از این مشاور روسیه بود، در توئیتی نوشت: این کلیپ پوتین و مشاور کلیدی‌اش را نشان می‌دهد «هر دو افسرده و ظاهرا در وضعیت سلامتی بدی هستند.» همچنین شایعه شده است که شویگو از مشکلات سلامتی رنج می‌برد.

به گفته کارشناسان، شویگو ظاهرا نظرات خود را برای پوتین از روی برگه می‌خواند، بد نشسته است عملکرد ضعیفی دارد که نشان می‌دهد شایعات حمله قلبی او محتمل است. لوئیز منش سیاستمدار سابق بریتانیا نیز در این خصوص گفت که به نظر می‌رسد این فیلم گزارش‌های قبلی مبنی بر اینکه ولادیمیر پوتین به بیماری پارکینسون مبتلا است را تایید می‌کند.

او نوشت: «در اینجا می‌توانید او را ببینید که میز را گرفته به طوری که دست لرزانش قابل مشاهده نیست اما نمی‌تواند جلوی ضربه زدن پایش را بگیرد.» بینندگان در ویدئوی جدید متوجه بی‌قراری پوتین شدند.

یک کارشناس گفت که زبان بدن ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه، ظاهر وضعیت ناسالم را تقویت می‌کند. گزارش‌های دیگر حاکی از آن است که پوتین اخیرا ۳۵ ملاقات مخفیانه با یک پزشک سرطان داشته است و در خون شاخ گوزن حمام کرده است. کرملین ابتلای او به این بیماری را رد کرده است.

پروفسور اریک باسی، کارشناس زبان بدن از دانشگاه فناوری تگزاس، به نشریه «سان» گفت که صورت پوتین به وضوح پف کرده بود و گفت که گمانه‌زنی‌ها مبنی بر بیمار بودن او را تقویت می‌کند. باسی به این نشریه گفت: «این یک پوتین به طرز حیرت‌آوری ضعیف‌شده در مقایسه با مردی است که ما حتی چند سال پیش مشاهده کردیم. یک رییس‌جمهور توانا نیازی ندارد خود را با دستی که برای اهرم دراز کرده است نگه دارد و نگران این نیست که هر دو پای خود را روی زمین بگذارد.»

این ویدئو تنها چند هفته پس از آن منتشر شد که شبکه تحقیقاتی روسی The Project گزارش قابل‌توجهی در مورد قدرت این مرد قوی منتشر کرد، از جمله ادعا می‌کند که او در سال‌های اخیر ۳۵ بار توسط یک پزشک سرطان معاینه شده است و آن قدر در مورد سلامتی‌اش دچار پارانویا شده که حتی به موارد غیرمتعارف و درمان‌های تهاجمی روی آورده است.

رییس‌جمهوری روسیه که به ۷۰ سالگی خود نزدیک است، به گفته یک گروه روزنامه‌نگاری تحقیقی روسی، توسط گروهی از پزشکان از جمله یوگنی سلیوانوف، جراح انکولوژی که در سرطان تیروئید متخصص است، تحت نظر است.

بر اساس ادعای موجود، سلیوانوف در طول چهار سال و زمان‌هایی که پوتین در اقامتگاهش در سوچی به سر برده، در مجموع ۱۶۶ روز این رییس‌جمهوری روسیه را ویزیت کرده است. این رسانه مدعی شده پوتین، جودوکار دارای کمربند مشکی که علاقه زیادی به سفر‌های ماجراجویانه در جنگل‌های شمالی سیبری دارد، به طب جایگزین روی آورده و از جمله به تمرین حمام کردن در خون استخراج شده از شاخ بریده گوزن پرداخته است.

آخرین تئوری که اطلاعات انگلیس آن را مطرح کرده، آن بوده که اختلال ذهنی او نتیجه «خشم ناگهانی» است که ناشی از استفاده بلند‌مدت استروئید است. یک مقام فرانسوی مدعی شده است که پس از دیدار امانوئل ماکرون رییس‌جمهوری فرانسه با همتای روسی خود، ولادیمیر پوتین همان شخصی نیست که او دو سال پیش آن را ملاقات کرده بود.

یک منبع اطلاعاتی انگلیسی اصرار می‌کند که آنها نسبت به اطلاعاتی درباره سلامت پوتین مطمئن هستند. این منبع اطلاعاتی افزود: نظارت ما درخصوص روسیه و مسائل مربوطه خارق‌العاده است.

این گزارش همچنین حاکی از آن است که رهبر روسیه در پاییز گذشته مخفیانه تحت یک عمل جراحی مرموز قرار گرفته است و اضافه می‌کند که او در تمام ماه سپتامبر در انظار ظاهر نشد. در این گزارش آمده است: «در محافل پزشکی تصور می‌شود که رییس‌جمهور در این مدت تحت یک عمل پیچیده مربوط به نوعی بیماری تیروئید قرار گرفته است.» کرملین هرگونه ادعایی مبنی بر وضعیت نامناسب پوتین را رد کرده است.

نظریه پارکینسون و سرطان

نظریات درباره بیمار بودن پوتین همگی از پروفسور والری سولوی تحلیلگر سیاسی روس آغاز شد. او در نوامبر سال ۲۰۲۰ مدعی شد پوتین به سرطان و پارکینسون مبتلا است. گرچه این نظریه از سوی کرملین رد شد، اما پروفسور سولوی گفت: پوتین در فوریه ۲۰۲۱ به خاطر بیماری پارکینسون تحت درمان قرار گرفته است.

سولوی که رییس سابق موسسه روابط بین‌الملل مسکو است، مدعی شد مقامات کرملین ابتلای پوتین به بیماری را تایید کرده‌اند. سولوی همچنین ادعا کرد رییس‌جمهور روسیه قصد داشت در اوایل ۲۰۲۲ از سمت خود کناره‌گیری کند. یک منبع روسی دیگر نیز مدعی شد پوتین به دلیل ابتلا به سرطان معده تحت عمل جراحی قرار گرفته است. پروفسور سولوی در سال ۲۰۲۰ در رابطه با بیماری‌های پوتین گفته بود: «یکی از آنها بیماری مغز و اعصاب و دیگری سرطان است.»

لنگیدن پوتین

نظریات درباره ابتلای پوتین به بیماری پارکینسون در ماه مارس شدت گرفت، پس از آنکه ویدئویی از او در حال لنگیدن پس از تظاهرات حامیان جنگ در مسکو منتشر شد. این ویدئو به گمانه‌زنی‌ها درباره ابتلای پوتین به این بیماری که می‌تواند بر رفتار او نیز اثر بگذارد، دامن زد. به گفته سر ریچارد دیرلاو رییس سابق اِم‌آی‌سیکس در اغلب موارد ارتباطی میان بیماری پارکینسون و عدم خویشتن‌داری وجود دارد.

همچنین مارکو رابیو سناتور آمریکایی و عضو کمیته اطلاعات سنا اخیرا درباره وضعیت سلامتی رییس‌جمهور روسیه گفت: «کاش می‌توانستم چیز بیشتری بگویم اما فعلا در همین حد می‌توانم بگویم که برای بسیاری واضح است که پوتین مشکلی دارد. او همیشه بی‌رحم بوده اما مشکل او حالا چیز دیگری است. به نظر می‌رسد دچار مشکلات عصبی-فیزیولوژیکی شده باشد.»

نشریه تایمز هم به نقل از تاتیانا استانووایا، از موسسه تحلیل سیاسی R.Politik در این خصوص نوشت: پوتین در دو سال اخیر بسیار گوشه‌گیر شده است و زمان زیادی را به تنهایی، غرق در ترس‌ها و افکار خود سپری می‌کند.

داروی استروئید

مقایسه تصاویر جدید پوتین با تصاویر قبلش، چهره او را ناخوش و ورم کرده نشان می‌دهد. کارشناسان علت احتمالی این مساله را مصرف داروی استروئید برای درمان یک بیماری می‌دانند. برخی هم می‌گویند این داروی قوی به خاطر بروز مشکلی در کمرش برای او تجویز شده است. با این حال، عده‌ای معتقدند پوتین به دلیل ابتلا به سرطان داروی استروئید مصرف می‌کند.

نوسانات سریع خلقی و تغییرات شدید رفتاری از عوارض جانبی این دارو هستند. دوز بالای این دارو حتی می‌تواند باعث گیجی شود یا قدرت شناخت فرد را تحت تاثیر قرار دهد. مصرف استروئید همچنین می‌تواند باعث شکل‌گیری افکار عجیب یا هراس‌انگیز شود.

فیونا هیل کارشناس ارشد سابق کاخ‌سفید در امور روسیه در این خصوص گفت: «پوتین چندان خوب به نظر نمی‌رسد. چهره‌اش کمی ورم کرده، می‌دانیم که مشکلاتی در کمرش داشته است. حتی اگر چیز بدتری هم نباشد، شاید دوز بالایی از استروئید مصرف می‌کند یا ممکن است از چیز دیگری باشد.»

تایید جاسوسان

روز ۱۳ مارس گروهی از جاسوسان جهان این نظریه را مطرح کردند که ورم صورت پوتین به دلیل مصرف داروی استروئید برای درمان سرطان است. چهره‌هایی از استرالیا، کانادا، نیوزلند، انگلیس و آمریکا معتقدند برای حمله پوتین به اوکراین یک توضیح فیزیولوژیک وجود دارد و این جنگ را ناشی از بی‌ثباتی فزاینده رفتار او می‌دانند. آنها نظریات مطرح شده درباره احتمال ابتلای پوتین به سرطان و اثرگذاری درمان‌های پزشکی روی تعادل ذهنی او را تایید کرده‌اند.

همچنین به گفته این منابع، علت تصمیم پوتین به فاصله گرفتن از مهمانان خود در دیدارهایش، سرکوب شدن دستگاه ایمنی بدن او بر اثر مصرف این داروها است. پوتین طی ماه‌های گذشته از پشت میزی چهار متری با سران دنیا و حتی مقامات روس دیدار داشته است. یک منبع اطلاعاتی نیز به نشریه میل اعلام کرده بود: «طی تقریبا پنج سال گذشته تغییر محسوسی در قدرت تصمیم‌گیری پوتین به وجود آمده است. اطرافیان او شاهد تغییری آشکار در مستدل و شفاف بودن گفته‌های او و نحوه درک او از دنیای اطرافش هستند.»

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 258249
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا