اختلافات با برخورد حذفی رفع نمی‌شود

اسماعیل گرامی‌مقدم *

تصمیم دولت مبنی بر حذف معاونان اقتصادی و اجرایی از کمیسیون اقتصادی دولت با حواشی همراه بوده و مورد توجه قرار گرفته است. برای درک این تصمیم اما باید توجه داشت که تصمیمات دولت حتما دلیل و منطقی دارد و با توجه به اقتضائاتی که درک یا موانعی که احساس می‌کنند، اتخاذ می‌شود. در این مورد نیز احتمالا این تصور وجود داشته که حضور آقایان محسن رضایی و صولت مرتضوی مانع از تحقق اهداف اقتصادی دولت است.

تعجب از این تصمیم و حساسیت روی این موضوع اما احتمالا ناشی از آن است که در دوره انتخابات دائما تبلیغ شده و گفته ‌می‌شد که اگر قوا یکدست شوند و از یک جناح سیاسی باشند، به نفع منافع ملی خواهد بود. اکنون اما شاهدیم که چون قدرت ذاتا زایش اختلاف می‌کند و چندگانگی به وجود می‌آورد؛ دولت یکدست باشد یا نباشد شاهد چنین تعارضات و اختلافاتی هستیم. در دولت احمدی‌نژاد شاهد اختلافات دولت و مجلس هستیم اما حالا که قدری جلوتر رفته‌ایم می‌بینیم در درون خود دولت که از یک جریان است، هم اختلافات تشدید شده است. به نظر من اگر این مسائل مدیریت نشود، توان اجرایی دولت کاهش خواهد یافت و به جای حل شدن مشکلات معیشتی مردم که روز به روز زندگی را سخت می‌کند، شاهد اتلاف منابع، اتلاف فرصت‌ها و صرف شدن وقت دولت برای حل اختلافات اینچنینی خواهیم بود.

این نکته را نیز باید در نظر گرفت که اگر دولت از یک جریان سیاسی تشکیل شده باشد، دیگر اختلافی به وجود نمی‌آید. طبیعتا اختلافات موجود به نفع مردم نخواهد بود و باید به حداقل کاهش پیدا ‌کند.

مساله حائز اهمیت این است که حل این اختلافات با برخورد حذفی مقدور نیست. تصور جناح اصولگرایی که همیشه برخورد حذفی دارد، این است که اگر دولت و حاکمیت یکدست باشد مسائل حل می‌شود اما شاهدیم که نه تنها مسائل حل نشده بلکه بیشتر شده است. حتی اگر قوا در اختیار چند جریان و گروه سیاسی بود، آنها مسوولیت‌پذیری را از یکدیگر می‌خواستند، اما اکنون این‌طور تلقی می‌شود که کسی دنبال مسوولیت‌پذیری نیست و به همین دلیل هم مدیران ضعیف برگزیدند و کسی هم از آنها سوال نکرد که چرا اینطور تصمیم گرفته‌اید. طبیعی است که این رویکرد لطمات سنگینی به اجرای برنامه‌ها خواهد زد و به نظر هم نمی‌رسد که اختلافات با حذف برخی افراد درست شود. اتفاقا برعکس ممکن است که اختلافات در جای دیگری رشد و نمو کند چون این افرادی که حذف شدند دارای جایگاه و پایگاه و قدرت هستند و ممکن است که در جاهای دیگر سنگ‌اندازی کرده و چوب لای چرخ دولت بگذارند. بهتر بود که به جای حذف این افراد مسائل را حل می‌کردند. البته از قبل هم پیش‌بینی می‌شد که این تعارضات در حوزه اقتصادی بین معاون اول و معاون اقتصادی رییس‌جمهور به وجود آید.

*قائم‌مقام حزب اعتماد ملی

اخبار برگزیدهیادداشت

شناسه : 258445
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *