احتمال حذف محسن رضایی از دولت

علی محمد نمازی *

حذف محسن رضایی به عنوان معاون اقتصادی و صولت مرتضوی به عنوان معاون اجرایی رییس‌جمهور از جمله عجیب‌ترین تصمیماتی است که دولت می‌توانست بگیرد و احتمالا در نتیجه اختلافاتی که در تیم اقتصادی دولت وجود دارد، گرفته شده است.

سوال مهم اما این است که آیا این دو نفر از کمیسیون اقتصادی حذف شده‌اند یا در ترکیب اعضای کمیسیون تغییر داده شده است؟ سخنگوی دولت گفته‌ که با درخواست محسن رضایی و صولت مرتضوی ترکیب کمیسیون تغییر کرده و این دو سمت از اعضای کمیسیون اقتصادی دولت حذف شده است؛ اگر اینطور باشد باید پرسید که چگونه می‌شود معاون اقتصادی رییس‌جمهور عضو کمیسیون مربوطه یعنی کمیسیون اقتصادی نباشد؟! این اصلا قابل قبول نیست که بگوییم این افراد به خاطر مشغله کاری خواستار تغییر ترکیب کمیسیون اقتصادی شده باشند!

شاید بتوان عدم حضور معاون اجرایی رییس‌جمهور در کمیسیون اقتصادی را به نحوی توجیه کرد، اما مگر می‌شود گفت که معاون اقتصادی عضو کمیسیون اقتصادی نیست! به نظر من این موضوع قدری بودار است.

این تصمیم دولت ناشی از اختلافات احتمالی بین محسن رضایی و رییس‌جمهور است. احتمالا در نتیجه این اختلافات آقای محسن رضایی از معاونت اقتصادی رییس‌جمهور حذف می‌شود تا کسی بیاید که بتواند در کمیسیون اقتصادی هم عضو باشد. من احتمال می‌دهم که وقتی خواسته‌اند آقای رضایی را از کمیسیون اقتصادی حذف کنند، آقای صولت مرتضوی که هم‌ولایتی محسن رضایی و از بختیاری‌ها هستند، به اعتراض از کمیسیون خارج شده است.

به اعتقاد من، اگر رییس‌جمهور با آقای محسن رضایی مشکلی دارد یا باید مشکل را حل کند یا معاون اقتصادی دیگری را انتخاب کند که حتما عضو کمیسیون اقتصادی هم باشد. چون در آنجا مباحث و مسائلی مطرح می‌شود که نظر معاون اقتصادی بر تصویب یا رد آن خیلی اثر دارد و نبود آن اشکال جدی ایجاد می‌کند. وقتی هم که تصمیمات کمیسیون اقتصادی بخواهد اجرایی شود، معاون اقتصادی باید بر اجرای آن نظارت داشته باشد. اگر قرار باشد که معاون اقتصادی نقشی در تصویب و تایید برنامه‌های اقتصادی دولت نداشته باشد، اصلا برای چه وجود دارد؟!

البته آقای رییس قبلا هم گفته بود که فرمانده اقتصادی دولت آقای مخبر است، لذا تصمیم اخیر هم در جهت تقویت موضع آقای رییس‌جمهور که مبنی بر این است که محور یا فرمانده فعالیت‌های اقتصادی دولت معاون اول است، گرفته شده و این منجر به حذف معاونت اقتصادی خواهد شد.

از ابتدا هم از نظر مردم و کارشناسان این تعارض وجود داشت و سوال می‌شد که چطور می‌شود رییس‌جمهور معاون اقتصادی داشته باشد اما مسوولیت تصمیمات اقتصادی به عهده معاون اول باشد. به نظر می‌رسد که در دولت اکنون پی برده‌اند که این رویه مصداق موازی‌کاری است و یکی از این‌ها باید حذف شود لذا تصمیم به حذف محسن رضایی گرفته‌اند که در قدم اول از کمیسیون اقتصادی حذف شده و در قدم دوم احتمالا از معاونت اقتصادی و تشکیلات هیات دولت حذف خواهد شد.

*عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 258447
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا