پیش‌شرط‌های تداوم رشد بورس

به گزارش جهان صنعت نیوز:  ارزش معاملات خرد بازار نیز از ابتدای سال جاری به رغم برخی رکوردشکنی‌های مقطعی،  عموما در مرز پنج هزار میلیارد تومان نوسان داشته است؛ شاخصی که از اهمیت بالایی در ترسیم دورنمای بورس برخوردار است. اکنون این پرسش مطرح است که شرط تداوم روند صعودی بازار- هر چند آرام-  چیست و با تکیه بر چه عواملی می‌توان به رونق بورس امیدوار شد؟

شاخص کل روز گذشته دو هزار و ۵۹۵ واحد دیگر بالا رفت تا در پله یک میلیون و ۵۷ هزار و ۳۱۰ واحدی قرار گیرد. همزمان با رشد ۱۷/۰ درصدی شاخص کل بورس، شاخص هم‌وزن نیز سه هزار و ۱۱۱ واحد افزایش یافت و با ثبت رشد ۷۷/۰ درصدی در ارتفاع ۴۰۵ هزار و ۵۱۶ واحد ایستاد. روز گذشته همچنین شاخص‌های آزاد شناور و بازار دوم به ترتیب رشد ۳۰/۰ و ۵۴/۰ درصدی را تجربه کردند. با این حال اما شاخص بازار اول عقبگرد ۱۲/۰ درصدی داشت. در این روز نمادهای وامید و پارسان بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل بورس داشتند اما در مقابل، رشد نمادهای فارس، تاپیکو، فولاد، رمپنا و فملی توانست شاخص را در مسیر مثبت یاری کند. دیروز همچنین نمادهای خگستر، شستا،‌ خساپا، خودرو، شپنا، سپید و وخارزم پرتراکنش‌ترین نمادهای بورسی بودند.  ارزش معاملات بورس در روز یکشنبه به پنج هزار و ۵۷۵ میلیارد تومان رسید. روز گذشته همچنین شاخص کل فرابورس ۸۱ واحد پیشروی کرد. در این بازار نمادهای آریا و زاگرس بیشترین تاثیر منفی و نمادهای وسپهر، دماو‌ند، سمگا، شگویا و بگیلان بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل فرابورس داشتند. در این میان فزر، آریا،‌ کرمان، تجلی، قچار، زاگرس و فجهان پرتراکنش‌ترین نمادهای فرابورسی بودند.

 فرابورس در روز گذشته معاملاتی به ارزش ۱۸۱ هزار و ۳۷۲ میلیارد تومان را ثبت کرد که از این میزان، هزار و ۶۲۵ میلیارد تومان به معاملات سهام اختصاص داشت. بر همین اساس ارزش معاملات خرد روز گذشته بازار سهام پنج هزار و ۳۱۶ میلیارد تومان بود.

تداوم صعود بورس در گروی بازنگری در تصمیمات  صمت

همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» عوامل روند بازار را بررسی و اظهار می‌کند: «به صورت سنتی  در ایام احیا و ایام شهادت علی‌الخصوص ماه رمضان، معمولا بازار با رکود مواجه است و شاهد تب و تاب کمتری در بازار هستیم» او می‌افزاید: «با این حال روند قیمت‌ها و همچنین وضعیت بازار امیدوار‌کننده است و احتمال اینکه بازار کانال یک میلیون و پانصد هزار واحدی را حفظ کند زیاد است.» دارابی تاکید می‌کند: «اگر تجدید نظری که قرار است در خصوص عوارض صادراتی صورت بگیرد نیز رخ دهد ما می‌توانیم امیدوار باشیم که به سطوح بالاتری هم برسیم.»

کسب سود از مقطع نزولی بازار

این تحلیلگر بازار سرمایه در ادامه با اشاره به نگاه سرمایه‌گذاران به بورس عنوان می‌کند: «مساله اعتماد به بازار یک بحث حاشیه‌ای است؛ یعنی آنهایی که ریسک کرده و در شرایط افت بازار ورود کردند، به ویژه آنهایی که در سال گذشته خرید کردند الان با توجه به رشد ۱۰ درصدی شاخص در فروردین ماه مشخص است سود خوبی کرده‌اند.» دارابی می‌فزاید: «درهمین مدت هم نمادهایی بوده‌اند که دو برابر شده‌اند به همین خاطر من فکر می‌کنم هر معامله‌گر باید به تحلیل خود نگاه کند. فکر می‌کنم بحث اعتماد در بازار سرمایه اثر  زیادی در روند نداشته باشد و هر شخص باید با توجه به سلیقه و تحلیل خود عمل کند.»

بازدهی خوب شرکت‌ها در فصل مجامع

دارابی در ادامه بیان می‌کند: «ما الان در فصل مجامع هستیم و شرکت‌هایی که در مجامع سود می‌کنند می‌توانند بازدهی‌های خوبی را بسازند؛ اکنون شاهد برگزاری مجمع پتروشیمی‌ها بودیم که اعلام شده بازدهی خوبی گرفته‌اند و  آنهایی که تقسیم سودهای خوبی داشتند خوب بودند.» این تحلیلگر بازار سرمایه عنوان می‌کند: «گروه خودرویی بازدهی خیلی خوبی را تحت تاثیر سیاست‌های جدید نشان داد. اخیرا در بازار نمادهای کوچک هم در حال رشد هستند.  به هر حال بازار در موارد مختلف در حال چرخش و نقدینگی در گروه‌های مختلف در حال حرکت است‌. من فکر می‌کنم اکثر بازار بتوانند خودشان را باتوجه به انتظاراتی که داریم بالا بیاوردند.»

روزهای خوش بورس

حامد ستاک دیگر تحلیلگر بازار سرمایه هم در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» بیان می‌کند: «با توجه به فاکتور‌های اقتصاد کلان و وضعیت بازار‌های موازی به نظر می‌آید  که در سال ۱۴۰۱ بازار وضعیت مناسبی را پیش رو دارد.» او می‌افزاید: «پیش‌بینی عدد و رقم شاخص کل نمی‌تواند خیلی به واقعیت نزدیک باشد اما شاخص در همین مقداری که اکنون قرار دارد می‌تواند تثبیت شود یا ارقام بالاتری را تجربه کند. این روند از لحاظ بنیادی و شرایط کنونی اقتصاد کشور می‌تواند قابل تجربه باشد.» او بیان می‌کند: «ما در روزهای خوش بازار میانگین روزانه  عدد ۱۰هزار میلیارد تومان را رد کردیم و امیدواریم این رقم با رشد مواجه شود و بتواند در کانال‌های بالاتر پایدارباقی بماند تا کمکی به بازار سرمایه باشد.» ستاک عنوان می‌کند: «سهم‌هایی که  p/e  پایینی دارند و در مجامع سودهای بالاتری تقسیم می‌کنند مورد اقبال بازار قرارخواهند گرفت و سرمایه‌گذاران سعی می‌کنند با داشتن این سهام و شرکت در این مجامع از سود تقسیمی شرکت‌ها بهره‌مند شوند.»

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمه
شناسه : 258522
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا