شناسایی رفتار «شاخص کل»

علی هدیه *

در بررسی بلندمدت شاخص کل از سال ۱۳۷۰ تاکنون، چهار سیکل منظم قابل مشاهده است که هر یک از این سیکل‌ها شامل یک دوره رونق بازار سرمایه و یک دوره رکودی بازار سرمایه است.

نکته حائزاهمیت، برابر بودن مدت زمان رکود و رونق است؛ به شکلی که در سیکل اول شاهد ۱۱۸ هفته رشد و پس از آن ۱۱۸ هفته فاز رکودی هستیم و شکست سقف شاخص کل نیز تا شروع سیکل تورمی بعدی به تعویق افتاده است. این نکته قابل ذکر است که در هر یک از سیکل‌های شاخص کل، تا زمانی که حداقل زمان رکود آن سپری نشود، روند صعودی جدید آغاز نشده و هربار صعود شاخص کل کاملا موقت بوده است.

در سیکل دوم و سوم نیز این موضوع تکرار شده و دقیقا مدت زمان اصلاح شاخص برابر با مدت زمان رشد آن بوده است؛ اکنون فاز رکودی سیکل چهارم شاخص کل در حال شکل‌گیری است. مدت زمان رشد شاخص تقریبا ۱۱۸ ماه بوده و به همین خاطر می‌توان انتظار داشت فاز رکودی فعلی حداقل به مدت ۱۱۸ هفته ادامه داشته باشد که تاکنون ۸۸ هفته آن سپری شده است. به همین خاطر باید سناریوی نزول مجدد شاخص را محتمل‌تر دانست. این نزول می‌تواند در قالب موج هفتم از ساختار دیامتریک زیگزاگی واقع شود. به همین خاطر نزول بعدی شاخص ما می‌تواند از منظر زمانی حداقل سه ماه و از منظر قیمتی حداقل تا سطح ۱۲۰۰ هزار واحد به اصلاح خود ادامه دهد.

* کارشناس بازار سرمایه

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 258684
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا