افزایش نرخ؛ اهرم سودسازی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  رشد قیمت این ماده اولیه طبعا اثر افزایشی خود را تا ماه آینده روی محصولات گروه غذایی بروز خواهد داد. به ویژه آنکه در اطلاعیه غسالم، آغاز اعمال افزایش نرخ‌ها از پنجم ماه جاری اعلام شده است. رشد قیمت مواد اولیه عموما شرکت‌ها را با افت مقطعی درآمدها مواجه می‌کند؛ با این حال این افت به محض دریافت مجوز افزایش قیمت، جبران خواهد شد. بر همین اساس و با توجه به مجوز افزایش نرخ محصولاتی که غسالم روی کدال منتشر کرده است، می‌توان پیش‌بینی کرد که این دسته از شرکت‌ها با رشد درآمدی در ماه آینده نسبت به ماه جاری مواجه شوند. این در حالی است که بررسی منتخب نمادهای گروه غذایی نیز حاکی از بهبود درآمدها در فروردین ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته است.

بررسی چهار نماد شاخص گروه غذایی، نشان می‌دهد که انواع محصولات این شرکت‌ها طی مدت یک سال اخیر، رشد قیمت بالایی را تجربه کرده‌اند. این رشد قیمت که ناشی از تورم مواد اولیه و افزایش هزینه تولید طی یک سال گذشته بوده است، در صورت‌های مالی شرکت‌ها در قالب درآمد ثبت می‌شود. اگرچه میزان سود و زیان شرکت و هزینه‌ها در صورت‌های مالی شرکت‌ها قابل مشاهده نیست اما بر اساس تجربه‌های پیشین به نظر می‌رسد شرکت‌ها عموما از محل افزایش نرخ محصولات خود با رشد سودآوری نیز مواجه می‌شوند و خود را به سرعت با تورم سازگار می‌کنند؛ امری که در اغلب گروه‌های بازار قابل مشاهده بوده است. اکنون نیز گروه مواد غذایی این تجربه را در صورت‌های مالی فروردین ماه و مقایسه آن با صورت‌های مالی فروردین ماه سال گذشته نمایان کرده است. به ویژه آنکه همپای افزایش تورم تولید، شرکت‌ها عموما توانسته‌اند مجوز افزایش نرخ محصول را نیز کسب و آن را به سرعت اعمال کنند. نمونه آن نیز افزایش قیمت آرد گندم و مجوز افزایش قیمت محصولات متاثر از این ماده اولیه است که غسالم به تازگی آن را منتشر و از پنجم همین ماه اعمال کرده است. بر همین اساس به نظر می‌رسد گروه غذایی بتواند افزایش نرخ مواد اولیه را به خوبی پوشش دهد. به ویژه آنکه عمده تمرکز این شرکت‌ها بر بازار داخلی است. بازاری که همواره خریدار محصولاتی از قبیل بیسکوییت، تافی و پفک است و از محل افزایش تورم عمومی، درآمد بالایی را نصیب شرکت‌ها می‌کند. گفتنی است گروه غذایی از جمله گروه‌های ریالی بازار هستند که در بزنگاه‌های رشد تورم، وضعیت مناسبی را تجربه کرده‌اند.

رشد ۳۰ درصدی درآمدهای «غسالم»

بررسی گزارش فروردین‌ماه شرکت سالمین حاکی از کاهش تولید و فروش برخی محصولات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته است. با این حال اما شرکت در مجموع توانسته است تولیدات خود را در بازه زمانی مورد مقایسه افزایش دهد و در عین حال رشد درآمدها را در پایان فروردین‌ماه ثبت کند. بر این اساس غسالم در فروش محصولاتی نظیر کیک، ویفان، انواع اسنک، تولیدات کارمزدی شرکت، بیسکوییت نان روغنی و بیسکوییت پتی‌بور با کاهش تناژ فروش نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه بوده است. با این حال اما در مورد بیسکوییت‌های دایجستیو و والس، رشد فروش را تجربه کرده است. بر این اساس غسالم با فروش دو هزار و ۱۶ تن انواع محصول در فروردین ماه سال جاری، کاهش ۳۸/۱۷ درصدی تعداد فروش را نسبت به فروردین ماه سال ۱۴۰۰ تجربه کرده است اما با ثبت مبلغ ۳۳۹ هزار و ۶۱۳ میلیون ریال، در اولین ماه بهار سال جاری، ۳۰ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته درآمد کسب کرده است. این شرکت در بخش توضیحات گزارش خود تاکید کرده است که کاهش مقدار تولید و فروش فروردین ماه، به دلیل تعطیلات نوروز، تاخیر در اعلام نرخ گندم مصوب، نرخ آرد گندم مصوب و تخصیص آن در سامانه‌های مربوطه جهت تولید صنعت بوده است. در این گزارش تاکید شده است که نرخ فروش محصولات به دلایل مذکور در ماه نخست بهار تغییری نداشته است اما نرخ کارمزد تولید محصولات کارمزدی از ۲۸۰۰۰ ریال بابت هر کیلوگرم به ۴۱۰۰۰ ریال افزایش یافته که اثری در حدود پنج درصد بر مبلغ فروش شرکت دارد. گفتنی است صورت‌های مالی نیز حاکی از رشد قیمت تمامی محصولات شرکت در فروردین‌ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

افزایش فروش غمینو

شرکت غذایی مینو شرق نیز دیگر شرکتی است در گزارش‌های فروردین‌ماه سال جاری خود، از رشد درآمد فروش محصولات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبر داده است. گزارش فروردین‌ماه غمینو نشان می‌دهد که این شرکت در نخستین ماه سال، کاهش تعداد فروش صادراتی را تجربه کرده است اما درآمد شرکت از همین محل با افزایش روبه‌رو بوده است. این شرکت طی ماه گذشته در مجموع یک میلیون و ۱۸ هزار تن انواع محصولات خود را در بازارهای داخلی و صادراتی به فروش رسانده و از این مسیر مبلغ ۳۴۰ هزار و ۱۲۰ میلیون ریال درآمد کسب کرده است. گفتنی است میزان فروش داخلی و صادراتی محصولات شرکت در مدت مشابه سال گذشته ۹۶۰ هزار و ۳۸۹ تن بوده است. مجموع درآمد شرکت هم در فروردین‌ماه سال ۱۴۰۰ معادل ۱۸۰ هزار و ۴۷۵ میلیون ریال بوده است. بدین ترتیب غمینو توانسته است همزمان با افزایش میزان فروش درآمدهای خود را نیز در فروردین‌ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش دهد. بر اساس درآمدهای غمینو در دو محل بازارهای داخلی و صادراتی طی فروردین‌ماه سال جاری ۸/۸ درصد رشد را نسبت به فروردین‌ماه سال گذشته تجربه کرده است. گفتنی است شرکت مینو تولیدکننده انواع بیسکوییت، پفک، و تافی است که از این میان دو محصول بیسکوییت و تافی را به بازارهای بین‌المللی صادر می‌کند.

تنوع بخشی مینو به محصولات صادراتی

شرکت صنعتی مینو نیز یکی از شرکت‌های بااهمیت گروه غذایی در بازار سهام است. صورت مالی فروردین ماه غصینو نشان می‌دهد که این شرکت توانسته است در فروردین‌ماه، فروش صادراتی خود را نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزایش دهد. بدین‌ترتیب در حالی که غصینو در فروردین‌ماه سال گذشته ۵۷ هزار و ۸۹۱ کیلوگرم از محصولات خود را در بازارهای صادراتی فروخته بود، توانسته است در ماه گذشته ۱۸۹ هزار و ۴۳۴ کیلوگرم از محصولات خود را صادر کند. این رشد از محل تنوع‌بخشی به محصولات صادراتی شرکت حاصل شده است. گفتنی است شرکت صنعتی مینو صادرکننده انواع بیسکوییت، آبنبات و کارامل، ویفر و پفک بوده است که بر اساس صورت‌های مالی فروردین ماه شرکت، محصولات تافی، کیک و شکلات نیز بر فروش صادراتی شرکت افزوده شده است. شرکت همچنین در میزان فروش داخلی نیز رشد را تجربه کرده و به تبع آن توانسته است با افزایش درآمد روبه‌رو شود. به طور کلی شرکت صنعتی مینو توانسته است در فروردین‌ماه یک میلیون و ۵۱۵ هزار و ۵۱۶ میلیون ریال از دو بازار داخلی و صادراتی به دست آورد که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۵/۱۲۳ درصد رشد داشته است.

رشد بازار صادراتی گرجی

شرکت بیسکوییت گرجی نیز در صورت‌های مالی فروردین ماه خود از افزایش درآمدها نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داده است. بیشترین درصد افزایش درآمد شرکت از محل فروش داخلی بوده است. این در حالی است که گرجی در فروردین ماه امسال موفق شده است ۳۹۸ تن از محصولات خود را در بازار داخلی به فروش برساند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، کاهش نشان می‌دهد. این روند در حوزه فروش صادراتی شرکت نیز صادق بوده و به رغم کاهش میزان فروش در فروردین‌ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، شرکت درآمد بیشتری را کسب کرده است.

گرجی تولیدکننده انواع بیسکوییت است و از محل فروش داخلی و صادراتی این محصولات در فروردین‌ماه سال جاری، در مجموع ۱۶۹ هزار و ۷۹۹ میلیون ریال درآمد کسب کرده است. حال آنکه درآمد شرکت از این دو محل طی مدت مشابه سال گذشته ١٢٣ هزار و ۸۹۹ میلیون ریال بوده است. بر این اساس درآمدهای گرجی طی فروردین ماه امسال در قیاس با مدت مشابه سال گذشته ۳۷ درصد رشد کرده است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 258708
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا