پیکر نیمه‌جان ملت زیر تیغ جراحی دولت

به گزارش جهان صنعت نیوز:  اکنون اما شرایط به نحوی است که مردم می‌گویند، سال به سال دریغ از پارسال. وضعیت معیشتی مردم از دوران روحانی که متهم می‌شد به گره زدن معاش مردم با برجام، بدتر شده است! اگر در دولت قبل افزایش یکباره قیمت بنزین آنطور بلوا به پا کرد، حالا هر روز صبح با یک افزایش قیمت غافلگیر می‌شویم؛ کار از گوشت و مرغ و میوه و لبنیات هم گذشته‌، حرف از نان و ماکارونی است که خوراک اصلی و غالب طبقه پایین جامعه به حساب می‌آید. آقایان در توجیه این گرانی‌های اخیر و اعلام یک‌باره آن‌ (آن هم وقتی مردم سرگرم تعطیلات بودند) حرف زیاد می‌زنند اما هیچ یک در نگاه جامعه مقبول نیست. اعتماد عمومی و امید مردم برخلاف انتظار دولت روز‌به‌روز کاسته می‌شود و کارشناسان و تحلیلگران سیاسی در هر دو جناح سیاسی همسو یا رقیب دولت در این باره هشدار می‌دهند.

تقصیر قاچاقچیان؟!

حسین کنعانی‌مقدم فعال سیاسی اصولگرا و  دبیرکل حزب سبز ایران از جمله همین کارشناسان است. او در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» گفت: «به نظر می‌رسد که دولت در پی عدم‌کارآمدی در حل مشکلات اقتصادی دست به یک جراحی زده و این جراحی قطعا تبعاتی خواهد داشت چراکه جراح خوبی وجود ندارد. این دولت به قول معروف به جای برداشتن ابرو زده چشم را هم کور کرده است.»

وی افزود: «تنها راه این است که آقای رییسی دست به تغییرات جدی در کابینه بزند و اولین وزیری هم که باید استیضاح شود، وزیر کشور است. به این خاطر که یکی می‌گوید آرد را گران کردیم چون قاچاق می‌شود، دیگری می‌گوید بنزین را گران کردیم چون قاچاق می‌شود، ماکارونی، لبنیات، دارو و… را گران کردیم چون قاچاق می‌شود! مسوول مقابله با قاچاق و حفاظت از مرزهای کشور قطعا وزیر کشور است. اگر دارو و بنزین و آرد  قاچاق می‌شود یعنی مواد مخدر و اسلحه و انسان و… هم قاچاق می‌شود. از طرفی وقتی از این طرف مرز به آن طرف برود حتما از آن سو هم خیلی چیزها مثل لوازم خانگی و…. قاچاقی وارد می‌شود لذا اگر مسوولان درست می‌گویند و دلیل گرانی‌ها قاچاق است باید مسوول کنترل مرزها که همان وزیر کشور است را برکنار کرد.»

این فعال سیاسی اصولگرا گفت: «اگر مسوول همه مشکلات کشور قاچاقچیان هستند‌، نمی‌توان انتظار داشت که مردم گرانی‌ها را تحمل کنند چون مرزها تحت کنترل نیست لذا باید اولین کسی که توسط مجلس استیضاح می‌شود، وزیر کشور باشد.»

وی ادامه داد: «نکته دیگر اینکه سیاست‌های رییس‌جمهور باید به نفع مردم باشد نه علیه آنها. باید گرانی، تورم و مشکلات معیشتی افسارگسیخته مردم را حل کند و با همین وعده و شعار هم رییس‌جمهور شد. اگر بنا باشد که جراحی فعلی سبب شود، پیکر نیمه‌جان ملت به گورستان برود باید از اول می‌گفتند که ما دست به یک جراحی می‌زنیم اما ممکن است شما زیر جراحی بمیرید، آن وقت مردم هم تصمیم دیگری می‌گرفتند.»

کنعانی‌مقدم تاکید کرد: «به نظر من دولت باید تغییرات اساسی هم در تیم اقتصادی و کابینه و هم سیاست‌های خود بدهد. نمی‌شود تجربه گرانی یک‌شبه بنزین را دوباره و در دولت اصولگرایان تجربه کرد. در واقع همان‌هایی که سیاست‌های قبلی را محکوم می‌کردند الان از مرزهایی عبور کردند که مرزهای خطر برای آرامش و امنیت مردم است.»

وی در پایان خاطرنشان کرد: «مسوولان در تلویزیون و… صحبت کرده و می‌گویند قیمت جهانی آرد، دارو‌، بنزین و… چقدر است لذا باید به آنها گفت که نمی‌شود درآمد مردم به ریال باشد و هزینه‌ها به دلار آمریکا. اگر سیاست دولت این است که قیمت‌ها به نرخ جهانی باشد باید حقوق مردم را هم به دلار بدهد.»

نتیجه کارنابلدی

مصطفی درایتی فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت از دیگر منتقدان وضعیت فعلی کشور و عملکرد دولت است. او در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» با تاکید بر اینکه «همه مشکل از آنجایی ناشی می‌شود که آقای رییسی اشرافی به مسائل و مشکلات و اداره کشور ندارد» گفت: «همکاران ایشان هم در دولت همین وضعیت را دارند و این مهم‌ترین ضعف دولت است.»

وی افزود: «طبیعتا آقای رییسی هم مایل است که نزد مردم محبوب بماند اما این ندانم‌کاری‌هایی که به شکل مستمر اتفاق می‌افتاد و شاهد هستیم نشان می‌دهد که این دولتمردان نمی‌دانند این قبیل تصمیمات چه عوارض سنگینی خواهد داشت.»

درایتی گفت: «به طور معمول دولت‌ها در سال‌های اول و دوم تلاش دارند با اقدامات کوتاه‌مدت امیدی در جامعه ایجاد کنند تا فرصت داشته باشند که در بلندمدت برنامه‌های خود را اجرا کنند.  در این دوره اما وضعیت کاملا عکس است. در این شرایط و اوضاع و احوال اقتصادی شاهدیم که می‌خواهند ارز ترجیحی را حذف کنند، فلان چیز را گران کنند و…! این تصمیم‌ها با توجه به فشاری که بر دوش مردم است و گرفتاری‌های عمده مردم، نشانه کارنابلدی است و سبب می‌شود به تدریج امید آن کسانی که به آقای رییسی رای دادند هم از بین برود چون آنهایی که رای ندادند که از اول هم امیدی نداشتند.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: «به هرحال انتظار می‌رفت که با یکدست شدن حاکمیت و برداشته شدن موانع سیاسی که به طور معمول دولت‌ها درگیر آن بودند، قدمی برداشته شود. به خصوص با توجه به شعارهایی که اینها می‌دادند و می‌گفتند که گرفتاری‌های مردم با برجام گره زده شده و مدیریت درست نبوده و می‌توان شرایط را تغییر داد و… . الان یا باید اقرار کنند که حرف‌های بی‌ربطی زده شده یا قدمی بردارند که نتیجه آن برای مردم یک روزنه امید باشد. آنچه که بر اساس عملکرد دولت شاهد هستیم باید گفت که دریغ از پارسال! اگر بنا بر ادامه این رویه باشد و همکاران آقای رییسی هم متوجه عواقب تصمیمات خود نباشد قول می‌دهم تا مدتی دیگر آقای رییسی حتی نتواند در یک جمع عمومی- جمع خودی‌های خودشان- ظاهر شود و از عملکرد دولت دفاع کند.»

وی همچنین گفت: «مردم یک فرصت معمول را به همه دولت‌ها می‌دهند اما الان تقریبا یک سال از شروع به کار دولت گذشته و همه چیز بدتر از قبل است. بر این اساس آقای رییسی دیگر نمی‌تواند از جامعه انتظار داشته باشد که به او اعتماد کنند. تصمیمات دولت مستقیما بر زندگی مردم اثرگذار است و مردم هم مستقیما به آن واکنش نشان می‌دهند لذا میدان، میدانی نیست که فکر کنند می‌توان خیلی فرصت داشت. صبر مردم تا همین حالا هم خیلی زیاد بوده و دولت باید یک تغییر رویکرد جدی بدهد و اگر این اتفاق نیفتد نباید انتظار داشت که مردم همین طور تماشا کنند تا زندگی‌هایشان هر روز سخت‌تر شود.»

انتظار گزاف از مردم

علی‌محمد نمازی فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو شورای مرکزی حزب کارگران نیز نظر مشابهی دارد و معتقد است که دولت رییسی اصلا خوب شروع نکرده و اداره امور را خوب پیش نمی‌برد. او در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» گفت: «وقتی دولتی که در راس کار و مسوول اداره کشور است، به دلیل حوادث غیرمترقبه و… با بحرانی مواجه می‌شود، حق دارد به مردم بگوید صبور باشید تا ما شرایط را به حالت عادی برگردانیم اما دولت آقای رییسی و مجموعه مجلس یازدهم و همه آنهایی که در این سی سال گذشته به اصلاح‌طلبان حمله کرده و با تهمت و تهدید و کارشکنی مدعی شدند که اگر ما سر کار باشیم شق‌القمر می‌کنیم یا اینکه مساله تحریم نیست و مدیریت است و… نمی‌توانند این حرف‌ها را بزنند، چون همین گروه الان سر کار بوده و حاکمیت را یکپارچه کرده‌اند. ۹ ماه است که از شروع کار دولت گذشته و هیچ حرکت مثبتی دیده نشده است. هر  بار هم یک اتفاقی افتاده و قیمت‌ها یکباره بالا رفته است.»

وی با نقد عملکرد دولت سیزدهم گفت: «قرار بوده که برجام را ادامه دهند و به توافق برسانند اما مذاکرات را به بن‌بست رسانده‌اند. با تغییر قیمت نفت، درآمدشان بیشتر شده اما آن را به سفره مردم نیاورده‌اند. انتظار دولت آقای رییسی از مردم بجا نیست چون اینها بهشت را به مردم وعده دادند اما مردم در حال تماشای جهنم هستند. باید سریعا اقدام کنند. ادعاهای مختلفی در حوزه‌های مختلف داشتند پس باید اقدام کنند. اگر واقعا آنطور که می‌گویند نفت می‌فروشند و درآمدهایشان بیشتر شده باید آن را سر سفره مردم بیاورند.»

نمازی افزود: «الان در حال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هستند در حالی که باید حمایت مستقیم از مردم قبل از آن یا همزمان با آن انجام می‌شد تا مردم توان همراهی را داشته باشند، نه اینکه یکباره ببینیم حتی ماکارونی که خوراک حداقلی طبقه پایین جامعه است، را هم گران کنند. در این شرایط دیگر نمی‌توان از مردم خواست که صبر و تحمل داشته باشند و اعتماد کنند. این درخواست‌ها از مردم معقول و منطقی نیست و باید هر چه سریع‌تر اقدام کنند.»

فرصت محدود

گرانی‌های اخیر و روزافزون، وضعیت اقتصادی کشور و اوضاع معیشتی مردم سبب شده که سیاسیون نیز با مردم همصدا شوند و لب به نقد دولت بگشایند. از قضا شاهد همصدایی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان نیز هستیم. این همصدایی اما برای دولت اصلا خبر خوشی نیست و نشان می‌دهد که فرصت محدودی دارد تا هر طور که شده، اعتماد مردم را جلب کند. لازم به جلب اعتماد مردم با وعده‌های بیشتر و تکرار حرف‌های بارها گفته‌شده، نیست. این جامعه در این تنگنای معیشتی نیاز دارد که یک نشانه واقعی از بهبود وضعیت ببیند و آن‌طور که کارشناسان هشدار می‌دهند برای واکنش نشان دادن به عدم مشاهده این نشانه خیلی صبر نخواهد کرد.

 شاید آقایان از شنیدن اینکه کاسه صبر مردم در حال لبریز شدن است، خوششان نیاید اما این واقعیتی است که نمی‌توان انکار کرد. خبر خوب البته این است که با اقدامات دقیق و بجا و به موقع دولت، حتما می‌توان وضعیت موجود را به نحوی کنترل کرد و واقعیت تلخ پیش‌گفته را تا حدی تغییر داد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 259704
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا