باغ ۸۰ هکتاری را به مردم هدیه کنید

به گزارش جهان صنعت نیوز: متن کامل این طومار که به امضای صدها تن از مردم و نمازگزاران جمعه رسیده به این شرح است:

«محضر مبارک رهبر معظم انقلاب اسلامی، ضمن آرزوی سلامتی و طول عمر باعزت، به استحضار می‌رساند شهرستان قدس با جمعیتی بالغ بر ۴۰۰ هزار نفر که ۲۴۰۰ شهید و جانباز به این انقلاب و مرز و بوم هدیه نموده است، دارای یک باغ مهم و معروف موسوم به باغ شازده بوده که به عنوان مجرای تنفسی و تصفیه هوا در شهر بوده اما متاسفانه از طرف بنیاد مستضعفان به اشخاص واگذار گردیده و این واگذاری مردم را در مخاطره زیست‌محیطی قرار می‌دهد. لذا از آن رهبر عزیز و عالیقدر استدعا داریم دستور فرمایید واگذاری باغ را لغو و باغ را جهت استفاده عموم مردم در اختیار شهرداری شهر قدس قرار نمایند.»

انتشار گزارش یکشنبه ۱۱ اردیبهشت با عنوان «ماجرای فروش باغ ۸۰ هکتاری» با قیمت ۱۸۷۰ میلیارد تومان توسط بنیاد مستضعفان، بازتاب‌های گسترده‌ای داشت. شهرداری شهرستان قدس علیه بنیاد دعوی حقوقی مطرح کرد. از سوی دیگر حجت‌الاسلام رضا جوکار- امام جمعه شهرستان قدس- در خطبه‌های نماز جمعه با اشاره به اینکه باغ‌شازده ریه تنفسی مردم شهرستان قدس است، تاکید کرد: «این باغ حق مسلم مردم این شهرستان است.» وی با اشاره به واگذاری این باغ به اشخاص حقیقی افزود: «تغییر کاربری این باغ فضای سبز قابل‌توجهی را از شهرستان قدس و منطقه غرب تهران حذف خواهد کرد. به همین خاطر از مسوولان به ‌خصوص مسوول متعهد و انقلابی بنیاد مستضعفان انتظار دارم که به این مساله ورود کرده و قرارداد امضا شده را ابطال کنند و این باغ را به مردم شهرستان قدس برگردانند.»

بنیاد مستضعفان با شهرداری همکاری کند

در همین حال سعید ششگل‌نژاد سخنگوی شورای اسلامی شهرستان قدس در خصوص  جزئیات شروع دعوی حقوقی شهرداری علیه بنیاد مستضعفان به «جهان‌صنعت» گفت: شهرداری قدس اظهارنامه‌ای در خصوص  بازپس‌گیری باغ تقدیم دستگاه قضایی کرده است. در متن این اظهارنامه نیز تاکید شده که شهرداری کماکان همانند گذشته آماده ایفای تعهداتش است و از بنیاد مستضعفان نیز انتظار دارد به تعهداتش در خصوص  تحویل ملک به شهرداری که چند سال قبل مورد معامله قرار گرفته است متعهد باشد.

عضو شورای شهر شهرستان قدس افزود: در حال حاضر روند بازپس‌گیری ملک در دو بخش طی می‌شود. نخست اینکه در حوزه قضایی و حقوقی از طرف شورا و شهرداری در حال پیگیری موضوع هستیم. دیگر اینکه همزمان در حال مذاکره با بنیاد مستضعفان در سطح استان هستیم. هر کدام از این مسیرها نیز که سریع‌تر به نتیجه برسد، برای ما مورد قبول است.

وی با اعلام انتظار ده‌ها هزار تن از شهروندان ساکن این شهرستان تصریح کرد: شهرداری شهرستان قدس که از شهرهای کم‌برخوردار حاشیه پایتخت و مستضعف‌نشین است انتظار همکاری لازم تا تحویل این باغ به شهرداری را دارد. بنابراین از بنیاد مستضعفان انتظار می‌رود که این باغ را در قالب همان توافقنامه قبلی به مردم برگرداند تا ساکنان منطقه و نسل‌های آینده از مزایای بسیار مهم این باغ استفاده کنند، چراکه این باغ تنها ریه تنفسی شهر است که باید در اختیار ساکنین و مردم قرار گیرد.

سخنگوی شورای اسلامی شهرستان قدس با اشاره به فسخ یک‌طرفه قرارداد خرید باغ میان شهرداری و بنیاد مستضعفان بیان کرد: با توجه به تفاهمنامه‌ای که موجود است، بنیاد اختیار فسخ یک‌طرفه تفاهمنامه را ندارد، اما متاسفانه این اتفاق رخ داده است. حال اینکه نگاه بنیاد در این خصوص چیست، اطلاعی نداریم. اما اساسا فسخ یک‌طرفه قانونی نیست و طی این سال‌ها نیز موضوع فسخ به شهرداری ابلاغ نشده است.

او ادامه داد: برخلاف برخی تصورات که شهرداری موضوع تملک باغ را فراموش کرده باید گفت که از اواخر سال ۱۴۰۰ اطراف این باغ تابلوها و بنرهایی در مورد عدم امکان تفکیک باغ و ممنوعیت ساخت‌و‌ساز در آن نصب شده است. پس با صراحت اعلام می‌کنیم که تاکنون موضع شهرداری در برابر موضوع تملک باغ‌شازده انفعالی نبوده است، زیرا استفاده از مزایای زیست‌محیطی باغ حق تمامی اهالی منطقه و ساکنین است. بنابراین شورای شهرستان قدس تا آنجا که توان دارد برای بازپس‌گیری باغ ایستادگی و تلاش می‌کند. حتی بعد از پایان نماز عید فطر نیز امام ‌جمعه شهرستان قدس اعلام کردند با جدیت پیگیر بازپس‌گیری باغ مذکور است.

باغ‌شازده، کاربری باغات دارد

مسعود مختاری شهردار سابق شهرستان قدس نیز با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای تملک باغ‌شازده توسط شهرداری به «جهان‌صنعت» گفت: قضیه باغ‌شازده به اواخر شورای دوره چهارم بازمی‌گردد. همان زمان سرپرست وقت شهرداری همراه با اعضای شورای شهر تفاهمنامه‌ای را با بنیاد مستضعفان امضا کردند تا باغ‌شازده را به مبلغ ۷۰ میلیارد تومان خریداری کنند. این تفاهمنامه منجر به فروش باغ نمی‌شود، چراکه در همان صورتجلسه قید شده که این تفاهمنامه با تصویب شورای شهر و مجمع عمومی بنیاد مستضعفان منعقد شده است. براساس این تفاهمنامه شهرداری پنج میلیارد تومان به بنیاد مستضعفان پرداخت کرد. این در حالی است که براساس قرارداد شهرداری باید تا پایان سال ۹۶ تمام ۷۰ میلیارد تومان را پرداخت می‌کرد ولی عمر شورای دوره چهارم شهریور ماه همان سال به پایان رسید. زمان آغاز به کار شورای پنجم و انتصاب بنده به عنوان شهردار نیز تقریبا به اواخر سال ۹۶ رسید. این در حالی بود که قرارداد فی‌مابین شهرداری با بنیاد مستضعفان تمام شده بود. حال آنکه شهرداری باید ثمن معامله که ۷۰ میلیارد تومان بود را به صورت اقساطی پرداخت می‌کرد اما عملا فقط پنج میلیارد تومان آن پرداخت شده بود.

وی افزود: پس از انتصابم به عنوان شهردار و نظر به اهمیت موضوع باغ با مسوولان بنیاد مستضعفان جلسه گذاشتم. مسوولان بنیاد بر این عقیده بودند که شهرداری دوره چهارم باید کل مبلغ را در همان سال ۹۶ پرداخت می‌کرد. حالا که این اتفاق رخ نداده و ماجرا به سال ۹۷ کشیده شده بود، بنیاد مستضعفان برای ادامه تفاهمنامه پیشنهاد قیمت‌گذاری جدید کرد. بدین ترتیب باغ‌شازده ۴۹۰ میلیارد تومان- به نرخ روز- قیمت‌گذاری شد. آن زمان بودجه شهرداری ۲۴۰ میلیارد تومان بود اما این باغ به تنهایی ۴۹۰ میلیارد تومان یعنی دو برابر بودجه شهرداری شهرستان قدس قیمت‌گذاری شده بود.

شهردار پیشین شهرستان قدس ادامه داد: با این حال عقب‌نشینی نکردیم و با استاندار وقت صحبت کردیم تا در این خصوص ورود کند. در نهایت تصمیم بر این گرفته شد که اگر بنیاد درصدد تغییر کاربری باغ باشد براساس ماده ۱۰۱ شهرداری، باید ۵۰ درصد آن را به صورت رایگان به شهرداری واگذار کند. براساس همین تفاهمنامه تا پایان شورای پنجم نیز اتفاق خاصی رخ نداد. بنیاد نیز از فروش باغ پشیمان شده بود. حتی همان دوران اعلام کرد باغ را به یکی از زیرمجموعه‌هایش واگذار کرده است. به همین دلیل با پیگیری‌های ما و موافقت شورا پنج میلیارد تومان پرداختی چند سال قبل به حساب شهرداری بازگشت.

مختاری ادامه داد: تا آنجا که می‌دانم اخیرا و همزمان با فعالیت شورای ششم، بنیاد مستضعفان مناقصه‌ای برای فروش باغ‌شازده منتشر ‌کرد که یک شخص حقیقی باغ را به مبلغ هنگفتی- گفته می‌شود ۱۸۷۰ میلیارد تومان- خریداری کرد. این در حالی است که بر اساس قانون حفظ و گسترش فضای سبز و حفظ اراضی باغات حق هیچگونه تغییر کاربری در این ملک را ندارند. بنابراین اگر فردی حتی یک درخت از آن مجموعه را قطع کند، براساس قانون گسترش فضای سبز، ملک خودبه‌خود به تملک شهرداری در می‌آید. لذا آن باغ به قوت خود باقی خواهد ماند. اما اینکه چرا بنیاد باغ را به شخص حقیقی فروخته، قابل تامل است. مسوولان شهرداری نیز باید در خصوص  ممنوعیت خرید و فروش این باغ در سطح شهر اطلاع‌رسانی کنند، چراکه کاربری باغ‌شازده براساس طرح تفکیکی مصوب شهر، کاربری باغات است. بنابراین خرید‌و‌فروش و ساخت‌و‌ساز این ملک چه به صورت قولنامه‌ای و چه به صورت سندی ممنوع است و باید از شهرداری استعلام بگیرند. به نظرم شهرداری با این روش می‌تواند، از نابودی باغ‌شازده جلوگیری کند.

باغ‌شازده را به مردم شهرستان قدس اهدا کنید

یکی دیگر از مسوولان شهرستان قدس که نخواست نامش ذکر شود، در خصوص  روند بازپس‌گیری باغ‌شازده به «جهان‌صنعت» گفت: با رسانه‌ای شدن موضوع باغ‌شازده اهالی منطقه به اجماع قابل قبولی رسیدند. شهرداری نیز با پشتیبانی مردم شکایت حقوقی علیه بنیاد مستضعفان را مطرح کرده است. این در حالی است که علاوه بر مردم، امام‌جمعه شهرستان قدس نیز تمام قد پشت شهرداری قدس ایستاده است. حتی جمعه گذشته نیز مسوولان و مردم منطقه طومار شش متری را امضا و تقدیم دفتر مقام معظم رهبری و آقای فتاح- ریاست بنیاد- کردند که امیدواریم با دستورات صریح رهبر انقلاب و ریاست بنیاد مستضعفان، به زودی باغ‌شازده به مردم برگردد.

وی افزود: براساس مستندات موجود ۴۲ و نیم هکتار از این باغ توسط شهرداری قدس در سال ۹۶ با قیمت ۷۰ میلیارد تومان طی تفاهمنامه‌ای از بنیاد مستضعفان خریداری شده است. اما آنگونه که مطلع شده‌ایم اخیرا ۸۰ هکتار- کل باغ- را به قیمت ۱۸۷۰ میلیارد تومان فروخته‌اند. با این حال هنوز هیچ فسخنامه‌ای از سوی بنیاد مستضعفان به شهرداری ارسال نشده است. این در حالی است که اهالی شهرستان شهیدپرور قدس که ۲۴۰۰ شهید و جانباز تقدیم انقلاب کرده‌اند یکصدا درخواست بازپس‌گیری باغ‌شازده جهت استفاده عمومی را دارند، چراکه در حال حاضر این باغ را به یک شخص حقیقی فروخته‌اند که به شدت نگران شروع ویلاسازی‌ و تخریب باغ هستیم، زیرا احتمالا به مرور زمان به طور عمدی درخت‌های باغ را خشک می‌کنند تا ویلاسازی را شروع کنند وگرنه پرداخت ۱۸۷۰ میلیارد تومان بابت یک باغ از سوی شخص حقیقی غیرمنطقی است. با این حال شهرداری حاضر است با بنیاد مستضعفان توافق کند تا از میراث آیندگان مراقبت کند.

وی در ادامه بیان کرد: در حال حاضر در سطح شهرستان قدس بنر‌هایی نصب کرده‌ایم که با صراحت حکایت از ممنوعیت تغییر کاربری باغ و ساخت‌و‌ساز در آن دارد. با این وجود امیدواریم بنیاد مستضعفان باغ‌شازده را به مردم مستضعف شهرستان قدس رایگان اهدا کند، تا این باغ به عنوان ریه تنفسی شهر باقی بماند.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 259992
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا