مسیر سخت و طولانی صدور پروانه‌های ساختمانی

به گزارش جهان صنعت نیوز: در این خصوص برخی کارشناسان حوزه مسکن از فقدان یک برنامه مدون و اصولی در ساختار شهرداری‌ها سخن می‌گویند. آنها معتقدند بوروکراسی سنتی موجود در این نهادها منجر به افزایش زمان صدور پروانه‌های ساختمانی می‌شود، روندی که طبق گزارشات در برخی موارد تا دو سال نیز به طول می‌انجامد. ‌این موضوع تاثیر مستقیمی بر کاهش میزان ساخت‌و‌ساز در سطح کشور دارد.

از طرف دیگر بحث حضور مافیا در بازار مسکن مطرح است. بانک‌ها متهمان ردیف اول در این خصوص به شمار می‌روند. طبق آخرین آمار سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵، چیزی حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی خالی از سکنه در کشور وجود دارد. آماری که البته چهار سال از زمان انتشار آن می‌گذرد.

در آن سال تهران با حدود ۴۹۰ هزار واحد خالی به‌تنهایی یک‌پنجم تعداد خانه‌های خالی در سراسر کشور را به خود اختصاص داده بود؛ آماری که به نظر می‌رسد در حال حاضر و با گذشت حدود چهار سال به چیزی حدود ۸۰۰ هزار واحد خالی رسیده است. در هفته‌های اخیر اظهارنظرهایی مبنی بر اینکه عمده این واحدها به بانک‌های دولتی و خصوصی تعلق دارد، شنیده شده است. موضوعی که گرچه بانک‌ها آن را به‌صراحت رد نمی‌کنند، اما معتقدند کار خلافی از سوی بانک‌ها رخ نداده و افزایش خانه‌های تحت تملک بانک‌ها موضوعی کاملا طبیعی است.

عده دیگری از کارشناسان به نقش مهم بافت‌های فرسوده شهری اشاره دارند؛ مناطق زیادی در کلانشهرها به عنوان بافت‌های ناکارآمد محسوب می‌شوند. کارشناسان معتقدند چنانچه دولت عزم جدی برای تولید مسکن داشته باشد، نباید از ظرفیت‌های بالقوه این نواحی غافل شود؛ مناطقی در دل شهرهای بزرگ و با زیرساخت‌های آماده که تنها نیاز به نوسازی دارند.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانمسکن
شناسه : 259994
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا