دولت‌ها در احیای بافت‌های فرسوده ناموفق بوده‌اند

به گزارش جهان صنعت نیوز: سیدمحمود فاطمی‌عقدا در ادامه افزود: دلایل بسیار زیادی نیز در این رابطه مطرح است؛ دلایلی از قبیل بحث‌های مالکیتی، تجمیع و همچنین محدودیت‌های شهرداری. کاری که دولت در این خصوص باید انجام دهد این است که اقدام به بازسازی و کاهش خطرخیزی زلزله در کلانشهرها کند؛ مساله‌ای که به عنوان سرمایه‌گذاری برای دولت محسوب می‌شود.

او همچنین گفت: در آینده اگر خدای ناکرده اتفاقی بیفتد، دولت دیگر متحمل هزینه‌های سنگین نخواهد شد. بنابراین ضرورت مساعدت‌های بیشتر توسط دولت در این زمینه حس می‌شود.

سود بیشتر باعث ترغیب سازندگان می‌شود

این کارشناس حوزه مسکن در ادامه خاطرنشان کرد: شهرداری‌ها نیز می‌توانند خارج از ضوابط طرح تفصیلی آن مناطق، مشوق‌هایی مبنی بر ساخت تعداد طبقات بیشتر و تراکم بیشتر را به سازندگان اعطا کنند.

او همچنین گفت: قطعا اگر ساخت‌و‌ساز برای مالکین سود بیشتری به همراه داشته باشد، آنها وارد حوزه ساخت مسکن شده و تجمیع و نوسازی‌ها بسیار راحت‌تر صورت خواهد گرفت.

توجه به تامین نیازهای معمول ساختمان‌ها

فاطمی‌عقدا گفت: شهرداری‌ها در خصوص احیا و نوسازی بافت‌های فرسوده به بحث تامین مشاعات و پارکینگ‌های مورد نیاز یک ساختمان توجه دارند. چنانچه بحث تامین پارکینگ مدنظر نبود، پلاک‌های کوچک نیز می‌توانستند مجوز ساخت خارج از ضوابط طرح تفصیلی منطقه را بگیرند.

این کارشناس حوزه مسکن افزود: در صورتی که یک پلاک خرد تقاضای دریافت تراکم مجاز منطقه را داشته باشد، باید بحث تامین پارکینگ‌های مورد نیاز ساختمان و همچنین نیازهای دیگر از قبیل انباری و فضاهای مشاعات را لحاظ کند.

رییس پیشین مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی همچنین گفت: در خصوص بافت‌های فرسوده و ناکارآمد رها شده شهری تلاش بر این است که مساله تجمیع پلاک‌ها صورت بگیرد. پلاک‌های خرد با هم جمع شده و پلاک‌های بزرگتری را تشکیل دهند. در این صورت هم نیازهای معمول ساختمان‌ها پاسخ داده می‌شود و هم شاهد وجود پلاک‌های خرد و ریز در مناطق نباشیم.

فاطمی‌عقدا خاطرنشان کرد: در این صورت هم بهتر می‌توان ضوابط و مقررات شهرسازی را رعایت کرد و همچنین تراکم مجاز را به سازندگان اعطا کرد.

اعطای مشوق و حمایت دولت

این کارشناس حوزه مسکن همچنین گفت: یکی از اصلی‌ترین موضوعات در بافت‌های ناکارآمد شهری، مساله تامین پارکینگ است. از آن جایی که این مناطق دارای معابر با عرض کم هستند، تا زمانی که بحث تامین پارکینگ‌ها لحاظ نشود، نمی‌توان اقدام به اعطای مجوز ساخت به سازندگان کرد. عرض کم معابر در این مناطق ناکارآمد همواره مشکلاتی برای تردد و پارک خودروها را به همراه داشته است.

رییس پیشین مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی عنوان کرد: در گذشته به خاطر شرایط اقتصادی و عدم نظارت صحیح و کافی، پلاک‌های خرد در بافت‌های فرسوده شکل گرفتند.

او در پایان گفت: اکنون فرصت خوبی در طرح بازآفرینی شهری برای تجمیع پلاک‌ها و تشکیل پلاک‌های بزرگتر به وجود آمده است؛ فرصتی که می‌تواند منجر به احیا، نوسازی، ساخت‌و‌ساز اصولی و کاهش مخاطرات زلزله در این مناطق شود. به نظر من چنانچه شهرداری‌ها با حمایت و کمک‌های دولت مشوق‌های لازم را در این مناطق برای سازندگان و متقاضیان ساخت‌و‌ساز در نظر بگیرند، شاهد بهبود وضعیت ساخت‌و‌ساز خواهیم بود.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانمسکن

شناسه : 259997
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا