مقایسه آماری از هزینه زندگی و قدرت خرید مردم از تهران تا برلین

به گزارش جهان صنعت نیوز:  بازگشایی اقتصاد اروپا در سال ۲۰۲۱ به دنبال شوک ناگهانی کووید۱۹ در سال ۲۰۲۰ دلیل بسیاری از عواملی است که باعث افزایش سریع قیمت‌ها در ماه‌های اخیر شده است. زنجیره‌های تامین جهانی هنوز از مشکلات تولید، محدودیت‌های سفر و مشکلات نیروی کار ناشی از همه‌گیری بهبود نیافته‌اند. افزایش هزینه‌های انرژی تنها به تشدید مشکلات عرضه کمک کرده است، به ویژه در مورد بخش حمل‌و‌نقل، که بالاترین نرخ تورم را در بین سایر بخش‌ها در اتحادیه اروپا در دسامبر ۲۰۲۱ داشت.

نرخ تورم بالا که در اروپا دیده می‌شود در سایر نقاط جهان نیز منعکس شده است. به عنوان مثال، در ایالات متحده، شاخص قیمت مصرف‌کننده در دسامبر ۲۰۲۱ به بالاترین میزان در ۴۰ سال گذشته یعنی هفت درصد رسید که تحت تاثیر بسیاری از عوامل مشابه باعث تورم اروپا شد. با این وجود، امید است که به محض رفع این مشکلات زنجیره تامین، سطوح تورم در طول سال ۲۰۲۲ شروع به کاهش کند.

آلمان هم‌اکنون تورم کم‌سابقه‌ای را تجربه می‌کند. میزان تورم در آلمان در ماه آوریل به نسبت ماه مشابه سال گذشته ۴/۷ درصد اعلام شد. این جهش کم‌سابقه ناشی از جنگ اوکراین است که به ویژه بهای انرژی را به شدت بالا برده است.

جهش هزینه‌ انرژی و مواد غذایی در آلمان، رستوران‌ها و کافه‌ها را دچار مشکلات مالی کرده است. صاحبان رستوران‌‌ها می‌گویند، قیمت‌ها روزانه بالا می‌رود و سرویس دادن به مشتریان با قیمت‌های سابق امکان‌پذیر نیست. قیمت گوشت و سبزیجات ۳۰ تا ۵۰ درصد و روغن سرخ‌کردنی ۱۰۰درصد افزایش یافته و هزینه سوخت نیز با افزایش محسوسی روبه‌رو است.

آمارهای رسمی نشان می‌دهد که تورم آلمان در آوریل به بالاترین حد خود از سال ۱۹۸۱ رسید که به دلیل افزایش قیمت‌های نفت، گاز و پتروشیمی به وجود آمده است. بر اساس گزارش اداره آمار فدرال آلمان، قیمت‌های مصرف‌کننده که برای مقایسه با داده‌های تورم سایر کشورهای اتحادیه اروپا (HICP) هماهنگ شده‌اند، در آوریل سالانه ۸/۷ درصد افزایش یافت که در ماه مارس ۶/۷ درصد بود. باید توجه داشت که تورم منطقه یورو در ماه گذشته به بالاترین حد خود رسید.

انتظار می‌رود بانک مرکزی اروپا در ماه‌های آینده نرخ‌های بهره را افزایش دهد که اولین افزایش بیش از یک دهه اخیر است. قیمت‌های انرژی در اروپا هزینه‌ها را افزایش داده‌اند و قیمت‌های تولیدکننده در ماه مارس بیشترین افزایش سالانه را از زمان شروع رکوردها در سال ۱۹۴۹ تجربه کرد.

در تصویر شماره یک میزان تورم از سال ۲۰۰۰ تاکنون برآورد شده است؛ افزایشی بی‌سابقه که اقتصاد کشورها را دچار رکود کرده است.

با توجه به تورم بی‌سابقه در ناحیه یورو و افزایش هزینه‌های زندگی می‌توان گفت که این افزایش هزینه به طور میانگین و نسبت به حقوق دریافتی ساکنان این منطقه نسبت با سایر نقاط جهان، به طور خاص ایران کمتر محسوس بوده و فشار کمتری بر اقشار کم‌درآمد وارد شده است. در ادامه به بررسی هزینه‌های کشور آلمان و به طور خاص مقایسه آماری شهرهای تهران و برلین و قدرت خرید مردم در این دو شهر پرداخته شده است.

اجاره‌بها در آلمان

میانگین هزینه زندگی در آلمان ماهانه بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ یورو متغیر است. شهرهای جنوبی مونیخ و اشتوتگارت گران‌ترین شهرهای آلمان برای زندگی هستند. برلین قبلا یکی از ارزان‌ترین شهرها برای زندگی بود، اما قیمت اجاره‌بها در سال‌های اخیر به سرعت افزایش یافته است. میانگین اجاره در برلین برای یک آپارتمان ۶۰ متری به راحتی می‌تواند بین ۳۰۰/۱ تا ۵۰۰/۱ یورو باشد. در حال حاضر زندگی در برلین از شهرهایی مانند دوسلدورف، کلن و‌ هامبورگ گران‌تر است. از سوی دیگر، لایپزیگ و درسدن هنوز شهرهای بسیار مقرون به صرفه‌ای هستند. طبق اعلام سایت Numbeo، متوسط قیمت اجاره ماهانه در کل آلمان برای یک آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر ۷۳۶ یورو است. برای همین قیمت آپارتمان یک‌خوابه خارج از مرکز شهر، ۵۵۲ یورو است.

اینترنت

اینترنت ابزاری است که به احتمال زیاد بخشی از قیمت اجاره نخواهد بود. قیمت این سرویس به سرعت اتصال شما، شرکتی که سرویس را از آن استخدام می‌کنید و موقعیت مکانی شما بستگی دارد. به طور متوسط، انتظار می‌رود که در آلمان بین ۳۰ تا ۴۰ یورو در ماه برای اتصال به اینترنت پرداخت کنید.

هزینه برق

میزان قبض برق شما به میزان مصرف برق بستگی دارد. می‌توانید انتظار داشته باشید که بین ۵۰ تا ۱۵۰ یورو در ماه پرداخت کنید.

هزینه رادیو و تلویزیون

مخاطبان در آلمان برای برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی عمومی هزینه پرداخت می‌کنند. فرقی نمی‌کند که این برنامه‌ها را تماشا کنید یا گوش دهید، در هر صورت باید پرداخت کرد. این هزینه ۱۸ یورو و ۳۶ سنت برای هر خانه در یک ماه است و هر سه ماه یک بار باید پرداخت شود. این بدان معنی است که شما باید هر سه ماه ۵۵ یورو و ۸ سنت بپردازید. همچنین می‌توانید پیش‌پرداخت شش ماهه یا سالانه را هم انتخاب کنید.

هزینه حمل‌و‌نقل عمومی

دومین گزینه ارزان، حمل‌و‌نقل عمومی است، این سیستم در اکثر شهرهای آلمان عالی است. قیمت بلیت یک‌طرفه حدود ۹۰/۲ یورو است. اگر می‌خواهید یک گذرنامه ماهانه بخرید، این کارت به مناطقی بستگی دارد که باید در مسیر رفت و آمد خود در آن سفر کنید. ارزان‌ترین گذرنامه ماهانه به طور متوسط ۷۰ یورو است.

هزینه سوخت

میانگین مصرف بنزین در آلمان در سال ۲۰۱۹ حدود ۵/۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بوده است. دارندگان خودرو در آلمان به طور متوسط ۱۲۰۰۰ کیلومتر در سال رانندگی می‌کنند که برابر با ۱۰۰۰ کیلومتر در ماه است. قیمت بنزین بسیار نوسان دارد. برای مثال برای ۱۰۰۰ کیلومتر مسافت، ۷۵ لیتر بنزین مورد نیاز است که با احتساب لیتری ۵۷/۱ یورو، ۷۵/۱۱۷ یورو باید هزینه کرد. بنابراین به طور متوسط هزینه ماهانه بنزین در آلمان حدود ۱۲۰ یورو است. با این حال، بنزین تنها بخشی از هزینه است. بازرسی‌های منظم، نگهداری، مالیات و بیمه نقش مهمی در ایجاد هزینه‌ها ایفا می‌کنند. می‌توان تخمین زد که ماهانه حدود ۲۰۰ یورو برای یک ماشین کوچک و ۴۰۰ یورو برای یک ماشین سایز متوسط هزینه می‌شود.

هزینه غذا

هزینه‌های خرید ماهانه خواربار به تعداد خانوار، ترجیحات رژیم غذایی، تعداد وعده‌های غذایی که قصد طبخ آن را دارید و نوع سوپرمارکتی که به آن می‌روید بستگی دارد.

قیمت مواد غذایی در آلمان به طور کلی بسیار پایین در نظر گرفته می‌شود، به ویژه در مقایسه با کشورهای همسایه مانند فرانسه، ایتالیا، اتریش، سوئد و بلژیک که در آنها غذا بسیار گران‌تر است. این امر به ویژه در مورد گوشت، پنیر، نان، نوشیدنی‌ها و سبزیجات صادق است، عمدتا به این دلیل که آلمان بسیاری از مواد غذایی خود را در صنعت کشاورزی پیشرفته خود تولید می‌کند و پرورش می‌دهد. قیمت غذا در آلمان، از برلین تا مونیخ، تقریبا یکسان است. به عنوان مثال، تنها تفاوت کمی بین هزینه یک لیتر شیر در مونیخ (۸۴/۰ یورو) و یک لیتر شیر در برلین (۸۱/۰ یورو) وجود دارد. بزرگ‌ترین تفاوت قیمت‌ها بین شهرهای مختلف نیست، بلکه بین شهرهای بزرگ و شهرهای کوچک است. احتمالا برای خرید در مرکز شهر، جایی که نرخ‌های تجاری بالاتر است، حق بیمه پرداخت خواهید کرد.

بیرون غذا خوردن

یک شب بیرون رفتن با عزیزان یا دوستانتان همیشه سرگرم‌کننده است. آلمانی‌ها دوست دارند برای شام بیرون بروند، به خصوص اگر شب تابستانی باشد.

اگر به یک رستوران کم‌رونق مانند پیتزافروشی محلی بروید، می‌توانید یک مینی‌پیتزا و یک نوشیدنی با قیمت هشت یورو تهیه کنید. در یک رستوران با رده متوسط، می‌توانید انتظار داشته باشید که چیزی بین ۱۵ تا ۲۵ یورو برای هر نفر بپردازید.

میانگین دستمزد

میانگین حقوق ماهانه خالص (پس از کسر مالیات) در آلمان دو هزار و ۷۸۵ یورو و ۸۹ سنت است. طبق اداره آمار فدرال آلمان، متوسط نرخ حقوق و دستمزد ناخالص ماهانه در آلمان برای یک شغل تمام‌وقت در بخش ثانویه اقتصاد ۴۱۰۰ یورو است. طبق گزارش صندوق بازنشستگی آلمان، متوسط نرخ ناخالص سالانه حقوق در آلمان در بین تمام بیمه‌شدگان صندوق بازنشستگی آلمان ۳۸۹۰۱ یورو است.

به عنوان مثال در کشور آلمان زنان به طور متوسط چهار درصد کمتر از مردان حقوق می‌گیرند. حتی در شرایطی که رزومه یکسانی داشته باشند. همچنین کسانی که در بخش دولتی آلمان کار می‌کنند حدود سه درصد بیشتر از کسانی که در بخش خصوصی مشغول به کار هستند به طور میانگین حقوق دریافت می‌کنند. در جدول زیر متوسط درآمد دریافتی در آلمان و چند کشور دیگر دنیا در سال ۲۰۲۲ مقایسه شده است. (جدول ۳)

در ادامه بر اساس داده‌های سایت numbeo به مقایسه آماری هزینه‌های زندگی در تهران و برلین پرداخته شده است.

تفاوت شاخص هزینه زندگی در تهران و برلین

با چهار هزار و ۲۷۷ دلار در برلین می‌توان با حفظ همان استاندارد زندگی با داشتن ۲۲۰۰ دلار ماهانه در تهران زندگی کرد. در این محاسبه از شاخص هزینه زندگی به اضافه اجاره برای مقایسه هزینه زندگی استفاده شده است.

هزینه زندگی

قیمت مصرف‌کننده در برلین ۰۸/۱۱۵ درصد بیشتر از تهران است (بدون اجاره)

قیمت مصرف‌کننده با احتساب اجاره‌بها در برلین ۴۳/۹۴ درصد بیشتر از تهران است.

قیمت اجاره در برلین ۸۲/۶۲ درصد بیشتر از تهران است.

قیمت رستوران در برلین ۵۲/۱۳۷ درصد بیشتر از تهران است.

قیمت مواد غذایی در برلین ۴۱/۱۳۸ درصد بیشتر از تهران است.

قدرت خرید محلی در برلین ۶۶/۵۲۶ درصد بیشتر از تهران است.

مقایسه کیفیت زندگی بین تهران و برلین

بر اساس شاخص قدرت خرید در این جدول، قدرت خرید در تهران با ۸۷/۱۵ درصد نسبت به نرخ ۴۴/۹۹ درصدی برلین بسیار پایین ذکر شده است. شاخص امنیت در تهران و برلین متوسط برآورد شده است. شاخص سلامت در تهران متوسط و در برلین بالاست. شاخص آب و هوا در تهران بالا و در برلین بسیار بالا عنوان شده است. شاخص هزینه زندگی با رقمی معادل ۰۲/۳۰ درصد در تهران بسیار پایین و در برلین با ۵۷/۶۴ درصد متوسط ذکر شده است. قیمت ملک نسبت به درآمد در تهران با رقم ۹۰/۳۴ بسیار بالا عنوان شده و در برلین با ۶۲/۱۰ درصد متوسط عنوان شده است. شاخص زمان رفت‌وآمد در ترافیک در تهران بالا و در برلین پایین عنوان شده است. شاخص میزان آلودگی در تهران بسیار بالا و در برلین پایین است. در نتیجه‌گیری این جدول، شاخص کیفیت زندگی در تهران با رقمی معادل ۷۰/۵۴ درصد بسیار پایین برآورد شده و در برلین با رقمی معادل ۲۳/۱۶۴ درصد بسیار بالا عنوان شده است.

مقایسه قیمت ملک بین تهران و برلین

نسبت هزینه به درآمد: در تهران با ۹۰/۳۴ درصد نسبت به ۶۲/۱۰ درصد در برلین.

نسبت قیمت به اجاره در مرکز شهر تهران ۳۰/۱۶ درصد نسبت به ۴۵/۳۱ در برلین است.

نسبت قیمت به اجاره- خارج از مرکز: ۷۷/۱۱ درصد نسبت به ۵۲/۲۹ درصد در برلین است.

اجاره ماهانه در تهران در مرکز شهر، رقمی معادل ۵۰۷ یورو برآورد شده، در حالی که اجاره ماهانه در برلین ۱۱۳۰ یورو عنوان شده است. قیمت هر فوت مربع برای خرید آپارتمان در مرکز شهر تهران ۲۱۳ یورو عنوان شده، در حالی که این قیمت برای برلین رقمی معادل ۷۲۸ یورو است.

حقوق و تامین مالی

میانگین حقوق خالص ماهانه (پس از کسر مالیات) در تهران ۲۶۴ دلار یا ۲۵۰ یورو است، در حالی که این حقوق ماهانه در برلین ۳۲۱۸ دلار معادل ۳۰۵۱ یورو برآورد شده است. در این میان، نرخ بهره وام مسکن بر حسب درصد، سالانه طی ۲۰ سال با نرخ ثابت در تهران ۸۷/۲۰ درصد بوده، در حالی که در برلین ۸۳/۱ درصد برآورد شده است.

در نمودار ۴ نسبت هزینه به درآمد در پایتخت‌های مختلف جهان برآورد شده است. (نمودار ۶)

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 260288
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا