افزایش محدودیت‌های انرژی

به گزارش جهان صنعت نیوز: رضا محتشمی‌پور گفت: متاسفانه در کشور ما بار محدودیت‌های انرژی به بخش صنعت منتقل می‌شود و سیاستگذاران هیچ کاری برای اصلاح مصرف انرژی در بخش خانگی انجام نمی‌دهند. سال جاری محدودیت‌های شدیدی در حوزه مصرف انرژی برای بخش صنعت داشتیم و امسال این محدودیت‌ها بیشتر خواهد بود.

او تصریح کرد: آینده صنعت فولاد نمی‌تواند مثل گذشته آن باشد و باید در حوزه تولید و مصرف انرژی، اقدامات اساسی انجام دهیم.
محتشمی‌پور تصریح کرد: در سال گذشته ما از خط قرمزهای توسعه مصرف گاز عبور کرده‌ایم. ساختاری که در شبکه تامین انرژی داریم یا خط قرمز بودن قطع گاز برای مشترک پرمصرف خانگی جالب است!

وی تاکید کرد: این مساله با سرعت ما را وارد فضای جدیدی می‌کند. در سال گذشته با افت تولید مواجه بودیم و گلوگاه این افت تولید نیز همین مسائل است. نکته مهم در محدود شدن تولید برق که دامنگیر صنعت فولاد شده باز هم مشکل تامین گاز برای نیروگاه‌های برق است. این در حالی است که امسال محدودیت‌های انرژی و گاز صنایع ما بیشتر از سال گذشته خواهد بود.

لزوم مدیریت انرژی در صنعت فولاد

معاون معادن و فرآوری معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: آینده صنعت فولاد نمی‌تواند در ادامه گذشته باشد بلکه ادامه آن باید با مدیریت انرژی گره زده شود. در این زمینه توافقنامه‌هایی را منعقد کرده‌ایم.
وی گفت: بحث محدودیت‌های انرژی در تولید بسیار تاثیرگذار است به همین دلیل خود را مسوول می‌دانیم که پس از به نتیجه رسیدن پیگیری‌ها، اطلاع‌رسانی لازم انجام شود.

کویر مرکزی آینده ایران در بخش معدن

یکی دیگر از مشکلاتی که بخش معدن با آن روبه‌رو است، بحث اکتشاف است. هرچند ما در زمینه علم اکتشاف، فناوری روز را در اختیار نداریم اما مشکل اصلی دیگر در این عرصه وجود بوروکراسی اداری است. در این رابطه مدیرعامل چادرملو گفت: مساله اصلی صنعت فولاد بخش اکتشاف است و باید معادن محبوس در اختیار شرکت‌های توانمند قرار داده شود.

ناصر تقی‌زاده گفت: کویر مرکزی ایران دارای منابع غنی است و باید درهای این منطقه به روی سرمایه‌گذاری در حوزه اکتشاف باز شود. در کویر مرکزی ایران بیش از یک میلیارد تن ذخیره معدنی بلااستفاده داریم. او ادامه داد: مجوزهایی که باعث حبس معادن شده باید ابطال شود.

او افزود: احداث نیروگاه چادرملو پشتوانه‌ای برای تامین انرژی است. وی افزود: در همین راستا شرکت معدنی و صنعتی چادرملو ساخت دو نیروگاه ۵۴۶ مگاواتی و یک نیروگاه خورشیدی را در دست اقدام دارد.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو خاطرنشان کرد: هشت دستگاه حفاری جدید برای اکتشاف معادن خریداری کرده‌ایم و پنج دستگاه هم به ماشین‌سازی اراک سفارش داده‌ایم.

بوروکراسی‌های اداری در حوزه اکتشاف

تقی‌زاده تاکید کرد: مشکل اصلی ما در اکتشاف مشکلات بوروکراسی اداری است. کویر مرکزی، آینده اقتصاد ایران است اما گلوگاه کار ما در مشکلات اداری است.

وی افزود: الان پهنه‌ها توسط عده‌ای تبدیل به کاغذبازی و بورس‌بازی شده و فقط خرید و فروش می‌شود اما هیچ تولیدی انجام نمی‌شود. ما مالکیت این پهنه‌ها را نمی‌خواهیم، فقط می‌خواهیم برای اکتشاف و بهره‌برداری در اولویت باشیم.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو گفت: در زمینه علم اکتشاف، فناوری روز را در اختیار نداریم اما در حال مذاکره هستیم تا شرکت‌های مختلف را برای این امر پای کار بیاوریم.

وی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که در بخش معدن مشکل‌آفرین شده، بحث عوارض صادراتی است. رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در واکنش به سخنان معاون معادن وزارت صمت‌ تصریح کرد: اگر برق و انرژی در اختیار وزارت صمت نیست، عوارض صادراتی که در اختیار این وزارتخانه است! بحث عوارض نگرانی تولیدکنندگان است و این موانع باید با هماهنگی بخش خصوصی به سرعت برداشته شود.

عزت‌الله اکبری‌تالارپشتی افزود: موانع باید توسط دولت برطرف شود. ما در حال حاضر قانون جدید معادن را در دست اقدام داریم و پیوسته از بخش خصوصی برای حضور در جلسات مرتبط با آن دعوت کرده‌ایم بنابراین عزیزان می‌توانند نظر خود را به ما منتقل کنند. او تصریح کرد: ما در قانون بی‌ثباتی کمتر داریم و آنچه هست دستورالعمل‌هایی است که اجرا می‌شود.

او خاطرنشان کرد: ما برای عمران، آبادی و ساخت کشور به بودجه دولتی نیاز نداریم بلکه از جیب مردم و سرمایه‌گذاران می‌توانیم کشور را آباد کنیم.

بخش خصوصی تسلیم نشود

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: مدیران فعال در حوزه معدن در حال اکتشافات عمیق هستند.اکبری‌تالارپشتی اظهار کرد: انرژی مزیت ماست. در این بین از بخش خصوصی انتظار داریم که مطالباتش را به صورت حرفه‌ای و تخصصی پیگیری کند و تسلیم تصمیمات غلط نشود.‌ مطالبه‌گری حرفه‌ای باید روز به روز تقویت شود.

نبود زیرساخت‌های کافی و متوازن

نبود زیرساخت‌های کافی و متوازن یکی دیگر از مشکلات بخش معدن است. در این رابطه معاون شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران اظهار کرد: برآورد صورت گرفته در مورد محصولات آلیاژی و سوپرآلیاژی ظرفیت بالای سه میلیون تن برای صادرات است.
وی با اشاره به لزوم انجام فعالی‌های متناسب در بخش اکتشاف افزود: زیرساخت‌های کافی و متوازن در این بخش وجود ندارد. از سوی دیگر نتایج مجوزها و استعلام‌ها کار را بسیار پیچیده می‌کند.

حسام مقدم‌علی اظهار کرد: با تلاش‌های صورت گرفته در طرح جامع فولاد، جدول فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای فولاد در خلق افزوده تدوین و آماده شده است. معاون شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران گفت: ظرفیت‌های فعالی در کشور وجود دارد که عملکرد آن ارائه شده است. ظرفیت مجوزهای صادره هم به تفکیک مشخص است.

مقدم‌علی گفت: ظرفیت موجود از بعد مجوزی، مجموعا ۱۰۰ میلیون تن است که باید مشخص شود هر کدام از این ظرفیت‌ها و مجوزها چقدر پیشرفت داشته است. باید توجه داشت که در اینجا باید ظرفیت مجموع مجوزهای فعال و قابل تحقق را ملاک قرار دهیم. مثلا ۱۸ میلیون تن مجوز صادره برای فولاد خام داریم که پیشرفت فیزیکی آن صفر است.

محمدحسین بصیری مدیرعامل هلدینگ ماهان نیز در دوازدهمین همایش و نمایشگاه چشم‌انداز صنعت فولاد و سنگ‌آهن در سخنان کوتاهی بر لزوم توسعه صنعت فولاد در کشور تاکید کرد و گفت: در توسعه صنعت فولاد حتما باید به سمت توسعه فولاد کیفی حرکت کنیم. بصیری پیشنهاد کرد که مسوولان برای تصمیم‌گیری در خصوص مسائل کلان صنعت فولاد از مشورت نخبگان و بزرگان بخش خصوصی هم بهره بگیرند.

سهم فولاد از صادرات کشور ۱۳ درصد است

معاون اقتصادی بنیان مستضعفان انقلاب اسلامی نیز گفت: از ۴۸ میلیارد دلار صادرات ایران در سال گذشته، ۱۳ درصد سهم فولاد بوده است. محمد اتابک اظهار کرد: صنعت موثرترین بخش تولیدی کشور محسوب می‌شود که سهم آن در تولید ناخالص داخلی کشور در چند سال گذشته از ۱۵ به ۲۲ درصد رسیده است.

وی گفت: صنعت فولاد جهان طی یک دهه گذشته ۳۲ درصد رشد داشته و میانگین تولیدات سالیانه آن نسبت به دهه قبل ۵۱ درصد افزایش یافته است.

معاون اقتصادی بنیان مستضعفان انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: فولاد در تولید ناخالص داخلی جهان سهم ۹۵ هزار میلیارد دلاری داشته است، بنابراین می‌توان آن را از شاخص‌های توسعه‌یافتگی دانست.

اتابک تصریح کرد: صنعت فولاد ایران یکی از پرشتاب‌ترین توسعه‌ها را در جهان داشته که با مشارکت دولت و مدیران وقت بوده است.

معاون اقتصادی بنیان مستضعفان انقلاب اسلامی تاکید کرد: از ۴۸ میلیارد دلار صادرات کشور ما در سال گذشته، ۱۳ درصد سهم فولاد بوده است.

وی متذکر شد: در سال ۱۳۸۹، ۹/۸ میلیارد دلار واردات فولاد داشته‌ایم که امروز این عدد به صادرات تبدیل شده است.
اتابک گفت: روند سرمایه‌گذاری در کشور منفی و میزان استهلاک در سه سال گذشته از سرمایه‌گذاری بیشتر بوده است.

وی اظهار کرد: مقام معظم رهبری تاکید بر تولید دارند و اهداف توسعه کشور در بخش صنعت و معدن و زیرساخت‌ها باید ادامه پیدا کند.

کاهش هفت درصدی رشد سالیانه در صنعت برق

معاون اقتصادی بنیان مستضعفان انقلاب اسلامی گفت: از جمله مشکلات صنعت فولاد می‌توان به مشکل در صنعت برق که از زیرساخت‌های اصلی است اشاره کرد. متاسفانه به دلیل عدم سرمایه‌گذاری یا سرمایه‌گذاری کم در این زمینه، رشد سالیانه برق که پیشتر ۹ درصد بوده به دو درصد کاهش یافته است. به بیان دیگر این رشد از حجم تقاضا جا مانده است.

اتابک تصریح کرد: اگر برق صنایع قطع و تولید کم شود، تبعات تورمی آن در سفره مردم مشاهده خواهد شد، بنابراین نباید برق کولر گازی را به برق کوره ترجیح داد.

اتابک تاکید کرد: قطعی برق و افزایش بها در سال گذشته باعث افزایش هزینه تولید برای فولادسازان شده است.
وی گفت: این در حالی است که هزینه‌های حمل‌ونقل به طور رسمی ۳۰ تا ۴۲ درصد اما در واقعیت حدود ۸۰ درصد افزایش یافته است.

معاون اقتصادی بنیان مستضعفان انقلاب اسلامی افزود: افزایش بیش از ۵۰ درصدی حقوق و دستمزد نیروی انسانی توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز هزینه قابل توجهی بر دوش فولادسازان گذاشته است. هزینه‌های اینچنینی مانع توسعه می‌شود.
اتابک خاطرنشان کرد: در ۱۰ سال گذشته تولید صنعت فولاد رشد پیدا کرده اما در سال گذشته کاهش پیدا کرده است.

وی متذکر شد: عمر صنعت بلندتر از عمر دولت‌ها است. جا دارد اشاره کنم به سخنان شهید همت: اگر جبهه خودی را گم کردید نگاه کنید که دشمن کجا را می‌کوبد و آن جبهه خودی است.

معاون اقتصادی بنیان مستضعفان انقلاب اسلامی گفت: امیدوارم همه توجه داشته باشند که تمام پایش‌ها در صنعت انجام خواهد شد و باید تمام تلاش خود را انجام داده که این صنعت را توسعه دهید.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانصنعت و معدن
شناسه : 260652
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا