پیش‌بینی اکونومیست از تبدیل شدن هند به سریع‌ترین اقتصاد بزرگ جهان در ۲۰۲۲

به گزارش جهان صنعت نیوز: در طول سه سال گذشته، هند بیش از سهم خود از اخبار بد و رنج را متحمل شده است. این بیماری همه‌گیر بین ۲/۲ تا ۷/۹ میلیون نفر را کشته است. قرنطینه‌ها باعث شد تا اقتصاد این کشور به طور موقت به میزان یک‌چهارم کاهش یابد و بزرگ‌ترین مهاجرت داخلی از زمان تقسیم در سال ۱۹۴۷ به وجود آمد، زیرا کارگران شهری به روستاهای خود فرار کردند. تنش‌های مذهبی به دلیل میهن‌پرستی افراطی ضدمسلمان حزب بهاراتیا جاناتا (bjp) که از سال ۲۰۱۴ در زمان نارندرا مودی، نخست‌وزیر قدرتمند، قدرت را در دست داشت، برانگیخته شده است. اکنون موج گرما شمال کشور را فرا گرفته است و شوک جهانی قیمت نفت و مواد غذایی بر فقرا ضربه می‌زند.

با این حال، اگر یک گام به عقب بردارید، تلاقی جدیدی از نیروها می‌تواند اقتصاد هند را در دهه آینده متحول کند، زندگی ۴/۱ میلیارد نفر را بهبود بخشد و توازن قوا را در آسیا تغییر دهد. جهش‌های تکنولوژیکی، انتقال انرژی و تغییرات ژئوپلیتیکی فرصت‌ها و ابزارهای جدیدی برای رفع مشکلات حل‌نشدنی ایجاد می‌کنند. بزرگ‌ترین تهدید برای همه اینها سیاست آتش‌زا در هند است.

از زمانی که آزادسازی بازار در اقتصاد هند در سال ۱۹۹۱ رخ داد، اقتصاد این کشور باعث ایجاد سرخوشی و ناامیدی‌های بسیاری شده است. مانند چین است؛ یک ابرقدرت در حال ظهور پر از نوابغ مبتکر. مورد بعدی یک بمب ساعتی جمعیتی است که قادر به ایجاد امید برای جوانان خود نیست. در دهه گذشته، هند از بیشتر کشورهای بزرگ پیشی گرفته است، اما این امر تحت‌الشعاع حس ناامیدی قرار گرفته است. این جهش، تولیدی که آسیای شرقی را غنی کرده، مهندسی نکرده است و نه شرکت‌های بزرگ کافی برای جذب سرمایه برای توسعه ایجاد کرده است. بازارهای پراکنده و شرکت‌های غیررسمی آن تعداد کمی شغل مناسب ایجاد می‌کنند.

با این حال، با خارج شدن کشور از همه‌گیری، الگوی جدیدی از رشد اقتصادی قابل مشاهده است. این امر برخلاف هر چیزی که قبلا دیده‌اید، نیست. تلاش فناوری بومی کلیدی است. با کاهش هزینه فناوری، هند یک «پشته فناوری» ملی را راه‌اندازی کرده است: مجموعه‌ای از خدمات دیجیتالی تحت حمایت دولت که هندی‌های عادی را با هویت الکترونیکی، سیستم‌های پرداخت و مالیات و حساب‌های بانکی مرتبط می‌کند. پذیرش سریع این پلتفرم‌ها یک اقتصاد نقدی گسترده، ناکارآمد و غیررسمی را به قرن بیست و یکم تحمیل می‌کند. این استارت‌آپ سومین صحنه بزرگ استارت‌آپی جهان را پس از آمریکا و چین، توربوشارژ کرده است.

در کنار آن، روندهای جهانی در حال ایجاد گروه‌های تجاری بزرگ‌تر هستند. صنعت خدمات آن با کمک ابر و کمبود جهانی کارکنان نرم‌افزار در یک دهه دو برابر شده است. کجا دیگر شرکت‌های غربی می‌توانند سالانه نیم میلیون مهندس جدید پیدا کنند؟ قانون‌شکنی سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر وجود دارد: هند رتبه سوم را برای تاسیسات خورشیدی دارد و در زمینه هیدروژن سبز پیشگام است. از آنجایی که شرکت‌ها در همه‌جا زنجیره‌های تامین را مجددا پیکربندی می‌کنند تا وابستگی خود به چین را کاهش دهند، جاذبه‌های هند به عنوان یک مکان تولیدی با کمک یک طرح یارانه ۲۶ میلیارد دلاری افزایش یافته است. دولت‌های غربی مشتاق ایجاد پیوندهای دفاعی و فناوری هستند. هند همچنین راه‌حلی برای توزیع مجدد بیشتر بین مردم عادی که رای می‌دهند، اما به ندرت شاهد دستاوردهای فوری اصلاحات اقتصادی هستند، پیدا کرده است: یک سیستم رفاهی دیجیتالی مستقیم، و به موقع که در ۳۶ ماه ۲۰۰ میلیارد دلار به حدود ۹۵۰ میلیون نفر پرداخت کرده است.

سریع‌ترین اقتصاد بزرگ جهان در ۲۰۲۲

این تغییرات منجر به رونق تولید در حجمی به بزرگی کره جنوبی یا چین نخواهد شد که مشاغل کافی برای خالی کردن مزارع کشاورزان ایجاد کردند. این تغییرات مشکلات عمیقی مانند گرمایش شدید آب و هوایی یا ازدحام دادگاه‌ها را برطرف نمی‌کنند. اما آنها به توضیح اینکه چرا پیش‌بینی می‌شود که هند سریع‌ترین اقتصاد بزرگ جهان در سال ۲۰۲۲ باشد و چرا شانس حفظ این عنوان را برای سال‌ها دارد، کمک می‌کنند. رشد ثروت بیشتری برای سرمایه‌گذاری در سرمایه انسانی کشور، به ویژه بیمارستان‌ها و مدارس ایجاد می‌کند.

چه کسی سزاوار اعتبار است؟ در این امر شانس نقش بزرگی ایفا کرده است: هند شکاف بین چین و آمریکا یا فناوری ابر را ایجاد نکرد، اما از هر دو موضوع سود می‌برد. انباشت مداوم اصلاحات مقطعی در بسیاری از دولت‌ها نیز همین‌طور است. طرح هویت دیجیتال و سیستم مالیات ملی جدید یک دهه پیش یا بیشتر رویای این کشور بود.

دولت مودی نیز حق زیادی داشته است. این کشور از پشته فناوری و رفاه مستقیم حمایت کرده و بر کار دردناک کوچک کردن اقتصاد غیررسمی پایداری کرده است. راه‌حل‌های عملی یافته، خریدهای دولت مرکزی از انرژی خورشیدی، انرژی‌های تجدیدپذیر را آغاز و اصلاحات مالی شناور کردن شرکت‌های جوان و ورشکستگی شرکت‌های بد را آسان‌تر کرده است. قدرت انتخاباتی نارندرا مودی تداوم اقتصادی را فراهم می‌کند. حتی اپوزیسیون نیز انتظار دارد که او پس از انتخابات ۲۰۲۴ در قدرت باشد.

خطر این است که در دهه آینده این سلطه به خودکامگی تبدیل شود. یکی از خطرات، خصومت نفرت‌انگیز حزب بهاراتیا جاناتا با مسلمانان است که از آن برای تقویت پایگاه سیاسی خود استفاده می‌کند. شرکت‌ها تمایل دارند از این موضوع چشم‌پوشی کنند و قضاوت کنند که نارندرا مودی می‌تواند تنش‌ها را کنترل کند و فرار سرمایه محدود خواهد شد. با این حال خشونت و بدتر شدن حقوق بشر می‌تواند منجر به انگی شود که دسترسی هند به بازارهای غربی را مختل می‌کند. تمایل حزب بهاراتیا جاناتا برای انطباق مذهبی و زبانی در یک کشور بزرگ و متنوع می‌تواند بی‌ثبات‌کننده باشد. اگر این حزب، هندی را به عنوان زبان ملی تحمیل می‌کرد، فشارهای جدایی‌طلبانه در برخی از ایالت‌های ثروتمندی که بیشتر مالیات‌ها را پرداخت می‌کنند، افزایش می‌یافت.

کیفیت تصمیم‌گیری نیز ممکن است بدتر شود. دولت کینه‌توز، بوروکراسی را برای قلدری مطبوعات و دادگاه‌ها انتخاب کرده است. تصمیم نادرست برای لغو اسکناس در سال ۲۰۱۶، جنبه عجولانه مودی را نشان داد. یک مرد قدرتمند فاقد کنترل و تعادل در نهایت می‌تواند نه تنها دموکراسی، بلکه اقتصاد را نیز به خطر بیندازد: به رجب طیب اردوغان در ترکیه فکر کنید، که دیدگاه‌های عجیب او در مورد تورم باعث بحران ارزی شده است. و با توجه به رویکرد دوگانه حزب بهاراتیا جاناتا نسبت به سرمایه خارجی، این کمپین برای تجدید ملی در معرض خطر پسرفت به سمت حمایت‌گرایی قرار دارد. این حزب عاشق چک‌های سفید سیلیکون ولی است، اما نسبت به رقابت شرکت‌های خارجی در هند محتاط است. یارانه‌های هدفمند امروزی می‌تواند به خودکامگی و دوست‌گرایی تبدیل شود؛ گرایش‌هایی که مدت‌هاست هند را عقب نگه داشته است.

مصادره لحظه

رشد هفت یا هشت درصدی اقتصاد هند برای سال‌های آینده بسیار مهم خواهد بود. تعداد زیادی از مردم را از فقر نجات می‌دهد. این یک بازار جدید و پایگاه تولیدی گسترده برای تجارت جهانی ایجاد می‌کند و با ایجاد وزنه تعادل بزرگ‌تر برای چین در آسیا، توازن قدرت جهانی را تغییر می‌دهد. سرنوشت، ارث و تصمیمات عملی فرصت جدیدی را در دهه آینده ایجاد کرده است. این متعلق به هند و نارندرا مودی است که آن را بر باد دهند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 261389
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا