بر اساس قانون، ساعت رسمی کشور از ابتدای سال ۱۴۰۲ تغییر نمی‌کند

به گزارش جهان صنعت نیوز:  هادی طحان نظیف در نشست خبری امروز شنبه گفت: طرح جهش تولید دانش بنیان چند مرحله ای در شورای نگهبان و مجلس در رفت و آمد بود که نهایتا مغایر با موازین موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد. 


وی افزود: این طرح بر اساس آسیب شناسی های صورت گرفته خوب طراحی شده بود و موانع پیش روی دانش بنیان را رفع کرده است. 

طحان نظیف یادآور شد: خوشحالیم این طرح در اسرع وقت به نتیجه رسید امیدواریم تولید دانش بنیان موجب پیشرفت روز افزون در اهداف کشور بشود 

وی گفت: همچنین طرح تغییر ساعت رسمی بررسی شد که مغایر قانون اساسی شناخته نشد که این طرح از ابتدای سال ۱۴۰۲ اجرایی میشود و بر اساس این طرح، ساعت رسمی کشور از ابتدای ۱۴۰۲ تغییر نمی کند.

وی ادامه داد: در مصوبه قبلی زمان اجرای طرح مشخص نشده بود، اما در مصوبه جدید، تصریح شده که از سال ۱۴۰۲ قانون تثبیت ساعت رسمی کشور اجرا خواهد شد بر این اساس، دستگاهها نیز فرصت خواهند داشت تا خود را با این قانون تطبیق دهند.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: در این قانون، ساعت رسمی کشور و ساعت کاری ادارات از یکدیگر تفکیک شده و دولت با توجه به شرایط جغرافیایی، اختیاراتی در ساعت کاری دارد.

وی درباره نشست سخنگویان سه قوه با سخنگوی شورای نگهبان بیان کرد: نشست های سخنگویان سه قوه در جهت تعامل قوا برگزار می شود، این نشست ها با حفظ استقلال این قوا است و هر کس در حیطه خود به صورت مستقل عمل می‌کند و ما وارد حیطه های سایر دستگاه ها نمی شویم.

وی تاکید کرد: کشور مشکلات اقتصادی دارد و در این راستا همه دستگاه ها باید کمک کنند، ما هم در حیطه وظایف و اختیاراتمان این کار را انجام میدهیم ولی از حدود و اختیاراتمان خارج نمی شویم.

وی در خصوص همکاری شورای نگهبان و قوه قضاییه گفت: وظیفه شورای نگهبان براساس قانون اساسی مشخص است و ما در نقطه آخر موضوع تقنین قرار داریم. ما در این مسیر حتما کمک میکنیم و در بعد کارشناسی هم پژوهشکده شورای نگهبان در اختیار همه نهادها و قوا است.

طحان نظیف در پاسخ به سوالی درباره نظر شورای نگهبان در رابطه با طرح شفافیت قوا اظهار داشت: موضوع شفافیت مهم و مورد توجه است.

وی ادامه داد: این طرح در حال تصویب است و اظهارنظرهای مختلفی درباره آن صورت می‌گیرد و برخی معتقدند مغایر قانون اساسی است، اجازه دهید متن کامل طرح برای شورای نگهبان ارسال شود تا ما مانند سایر طرح‌ها از بعد قانون اساسی و شرع مورد بررسی قرار دهیم.

طحان نظیف درباره طرح اصلاح قانون انتخابات شوراها گفت: این طرح در دستور کار بررسی کمیسیونهای تخصصی مجلس است، ما در آن جلسات نماینده ای از شورای نگهبان نداریم.

طحان نظیف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر وزارت کشور اقدامی برای برگزاری الکترونیکی انتخابات انجام ندهند، آیا شورای نگهبان به این موضوع ورود می کند، گفت: شورای نگهبان ناظر انتخابات است و طبیعتا راسا نمی‌تواند به این موضوع ورود کند.

وی افزود: اقدامات و پیشنهادات باید از طرف وزارت کشور به عنوان مجری انتخابات آغاز شود و ما هم آن‌ها را بررسی می‌کنیم. 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا مجلس درباره استخدام و به کارگیری نیرو در مجلس، مجمع تشخیص مصلحت نظام و وزارت اطلاعات و چند دستگاه دیگر استثنا قائل شده است، بیان کرد: این موارد را باید از مجلس سوال کنید، هرچند این بحث، چندین دستگاه را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: این دستگاه‌ها مقررات استخدامی خاص خودشان را دارند و بی ضابطه نیستند، شاید اقتضای استقلال این دستگاه‌ها موجب شده که با ضابطه خاصی این کار را انجام دهند.

سخنگوی شورای نگهبان درباره مصوبه دولت درباره واردات خودرو و نظر هیئت نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام در این خصوص بیان کرد: درباره جزئیات این مصوبه اطلاعی ندارم و نمی‌دانم که نظر هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره این موضوع چه بوده است، بهتر است از مسئولان این نهاد سوال کنید.

طحان نظیف درباره اصلاح قانون انتخابات مجلس و دو رویکرد تناسبی و استانی در این اصلاح گفت: درباره تناسبی و استانی شدن بحثی در شورا نشده است.

وی افزود: جلساتی در مجلس در این موضوع برگزار شده اما به طور مشخص ما در شورای نگهبان بحث جدیدی در این مورد طرح نداشتیم و شورا هم در این باره اساسا پیشنهادی نداشته است.

سخنگوی شورای نگهبان درباره ایجاد نظام پارلمانی دو مجلسی نیز بیان کرد: این موضوع باید در محافل دانشگاهی و حقوقی کشور مورد بررسی قرار گیرد و جای این مباحث در شورای نگهبان نیست.

وی در پاسخ به سوال دیگری درمورد نظر شورای نگهبان درباره تغییر قانون اساسی برای ایجاد نظام پارلمانی دو مجلس گفت: قانون اساسی برای تغییر قانون اساسی ساز و کار مشخصی دارد و بن بستی راجع به این مسئله وجود ندارد.

وی ادامه داد: اگر قرار باشد این اتفاق رخ دهد، شورای نگهبان به وظایف قانونی خود عمل می کند.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 261557
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا