محرک‌های رشد بورس

به گزارش جهان صنعت نیوز:   روز گذشته همچنین ارزش معاملات خرد بازار هم در سطح هفت هزار و هفتصد میلیارد تومان قرار گرفت که با توجه به پایداری در کانال بالای هفت هزار میلیارد تومان طی روزهای اخیر، نشانه مثبتی از رونق پیش‌روی بازار به شمار می‌رود. با این حال اما روز گذشته تمامی گروه‌ها نتوانستند به طور یکدست رشد را تجربه کنند و معاملات همچنان در برخی نمادها صورت می‌گرفت. دیگر نکته حائز اهمیت در بازار روز گذشته، افت هزار و ۴۰۰ واحدی شاخص هم‌وزن بود که در مسیری خلاف جهت شاخص کل حرکت کرد. امیرعلی امیرباقری تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» تاکید می‌کند که رشد بورس در دوره فعلی بیش از آنکه ناشی از عملکرد تولید باشد، ناشی از تورمی است که در اقتصاد ایجاد شده و بر همین اساس نمی‌توان به طور خاص رشد بازار سرمایه را نشان از بهبود وضعیت اقتصادی دانست. او بر این باور است دولت باید تلاش کند نرخ تورم را کنترل کرده و ارز را در مسیر صحیح هدایت کند تا رشد بازار سرمایه نیز حاصل عملکرد واقعی شرکت‌ها باشد.

شاخص کل بورس روز گذشته با رشد ۲۲ هزار و ۲۲۳ واحدی معادل ۴/۱ درصد افزایش یافت و پس از ۲۰ ماه وارد کانال ۶/۱ میلیون واحدی شد. گفتنی است بازگشایی نماد پارس و اثر هفت هزار واحدی آن بر شاخص کل بورس، یکی از دلایل رشد دیروز بوده است. در حالی که شاخص کل روز گذشته با رشد مواجه بود و در ارتفاع یک میلیون و ۶۰۶ هزار و ۲۴ واحدی قرار گرفت اما شاخص هم‌وزن مسیر دیگری را طی کرد و با ۳۲/۰ درصد کاهش در سطح ۴۴۷ هزار و ۸۰۹ واحدی ایستاد. روز گذشته شاخص‌های آزاد شناور، بازار اول و بازار دوم نیز به ترتیب با رشد ۰۱/۱، ۶۲/۱ و ۱۳/۱ درصدی روبه‌رو بودند. پس از نماد پارس، نمادهای کگل،‌ فولاد، کچاد، فملی، شبریز و فخوز بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس داشتند. در همین حال آسیاتک، شستا، فولاد، شپنا، خودرو، خساپا و فملی پرتراکنش‌ترین نمادهای بورسی در روز گذشته بوده‌اند. بورس در این روز با معاملاتی به ارزش هفت هزار و ۹۳۷ میلیارد تومان به کار خود پایان داد. در آن سوی بازار، شاخص کل فرابورس هم روز گذشته با ۶۹ واحد افزایش روبه‌رو بود. در این بازار نماد فرابورس بیشترین تاثیر منفی و نمادهای کگهر،‌ هرمز، صبا، ومهان، فجهان و فزر بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل فرابورس داشتند. در همین حال حگهر، کرمان، فزر، تجلی، فرابورس، ثرود و فجهان پرتراکنش‌ترین نمادهای فرابورسی بودند. فرابورس در این روز معاملاتی به ارزش ۵ هزار و ۷۸۸ میلیارد تومان را به ثبت رساند.

تحرک حقیقی‌ها در دو سوی معاملات

روز گذشته ارزش معاملات خرد بازار سهام به ۷۷۲۲ میلیارد تومان رسید. این میزان یکی از رکوردهای ارزش معاملات خرد بازار سرمایه از مهرماه سال گذشته تاکنون بوده است. مدتی است معاملات بازار در همین کانال پایداری می‌کند و به نظر می‌رسد در صورت ثبات سیاست‌ها و عدم واردآمدن شوک تازه به بورس، بتواند با ورود نقدینگی تازه به تدریج روند افزایشی تازه‌ای را آغاز کند. کارشناسان بر این باورند که در صورت افزایش معاملات خرد می‌توان وضعیت بازار را پویا توصیف کرد و به شروع دوره رونق معاملات امیدوار بود. روز گذشته نمادهای فولاد، پالایش و شستا بیشترین معاملات خرد را به خود اختصاص دادند و پس از آنها نیز نمادهای دارایکم، شپنا، سپید، پارس، ‌فملی، ‌شبندر،‌ خگستر و خساپا معاملات خرد بالای ۱۰۰ میلیارد تومان را تجربه کردند. در همین حال در میان گروه‌های بازار صندوق‌های ETF سهامی، هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری و فرآورده‌های نفتی در راس گروه‌های با بیشترین ارزش معاملات قرار داشتند. با این حال اما روز گذشته ۲۵۴ میلیارد تومان تغییر مالکیت از حقیقی به حقوقی در بازار رخ داد که به عنوان خروج پول حقیقی از آن یاد می‌شود. خروج نقدینگی حقیقی در روز گذشته از نمادهای با ارزش بازار کمتر از ۴۰ هزار میلیارد تومان رخ داده و مبلغ آن ۲۳۲ میلیارد تومان بوده است. به نظر می‌رسد روز گذشته نیز تحرک حقیقی‌ها در دو سمت خرید و فروش بالاتر از حقوقی‌ها بوده است؛ به نحوی که ۸۰ درصد از خریدها و ۸۳ درصد از فروش‌ها سهم حقیقی‌های بازار بوده است. در حالی که به نظر می‌رسد تحرکات سهامداران خرد در بازار سرمایه افزایش یافته اما از سوی دیگر کارشناسان عنوان می‌کنند، با وجود ارزندگی شرکت‌ها، این تورم است که به عنوان اصلی‌ترین اهرم، طی روزهای گذشته رشد را رقم زده است. اهرمی که کارکرد ریسک افزای آن در صورت عدم کنترل در نهایت می‌تواند به ضرر بازار سرمایه و اقتصاد کشور در نمای کلی منجر شود.

صعود بازار در پی رشد تورم

امیرعلی امیرباقری تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» به بررسی وضعیت بازار پرداخته و در رابطه با روند صعودی شاخص کل عنوان می‌کند: «به طور کلی چند عامل مثبت و منفی در کنار هم در کلیت اقتصاد وجود دارد که طبعا تاثیر خود را بر بازار سرمایه هم نشان خواهد داد.» او تاکید می‌کند: «مهم‌ترین محرک بازار سرمایه در چند سال گذشته تولید واقعی نبوده است بلکه نرخ ارز و تورمی بوده که در کلیت اقتصاد وجود داشته است.» او توضیح می‌دهد: «وقتی حجم نقدینگی از حدی بالاتر رود که تناسبی با تولید واقعی اقتصاد ندارد، خود را در بازارهای مختلف در قالب تورم نشان خواهد داد و بازار سرمایه هم از این امر مستثنی نیست. بنابراین همیشه رشد بازار سرمایه به معنای علامت مثبتی برای رشد اقتصاد نخواهد بود.» امیرباقری می‌افزاید: «یکی از وعده‌های دولت حاضر و چالش‌های پیش‌روی آن، بحث بازار سرمایه بود. اکنون طبیعتا به واسطه افزایش نرخ ارز، سرمایه‌ها به بازار سرمایه هم جذب خواهند شد؛ چراکه در بازارهای موازی و به عنوان مثال بازار ملک «گپ قیمتی» تقاضا وجود دارد و در دیگر بازارها هم سرمایه‌گذاری به طور کلان قانونی نیست. در این میان تنها بازار سرمایه باقی می‌ماند که پشت سر تورم و نرخ ارز حرکت می‌کند.» او تاکید می‌کند: «اما این رشد به نفع کلیت اقتصاد و حتی بازار سرمایه هم نیست؛ چراکه صرفا تورمی است که خود را در کلیه قیمت‌ها از جمله قیمت سهام نشان می‌دهد و از این بابت اتفاقا نمی‌توان گفت، حرکت یا اتفاق خاص و یا حتی مدریتی خاصی برای بازار سرمایه رخ داده است. بالعکس این تورم هم بر تورم قبلی بار خواهد شد.»

لزوم کنترل نرخ ارز و تورم

این تحلیلگر بازار سرمایه در ادامه عنوان می‌کند: «همان گونه که می‌دانید فضای اقتصادی در حال حاضر فضای شکننده‌ای است و باید بسیار محتاطانه در این مسیر گام برداشته شود. همواره تاکید کرده‌ایم که مهم‌ترین رویداد برای بازار سرمایه یک رشد یکنواخت همراه با پارامترهای اقتصادی باثبات است نه حرکات افزایشی و نزولی سنگین که در حقیقت ریسک سرمایه‌گذاری در این بازار را افزایش می‌دهد.» امیرباقری تصریح می‌کند: «بنابراین دولت حاضر به سرعت باید روی مقوله تورم و حوزه‌ای مانند نرخ ارز کار کند تا فشاری که بر معیشت مردم وارد شده برداشته و تعادل برقرار شود. واقعیت این است که به هر میزانی در کشور تورم،‌ چشم‌انداز تورمی و دورنمای رشد نرخ ارز وجود داشته باشد، به همان نسبت بازار سرمایه رشد خواهد کرد.»

مهار پارامترها با تعامل بین‌المللی

این تحلیلگر بازار سرمایه در ادامه می‌افزاید: «اگر ما بازار سرمایه را منفک از کلیت اقتصاد در نظر بگیریم، یک رشد در دل بازار سرمایه است؛ اما این رشد در بدنه بازار سرمایه نشانگر خوبی برای اقتصاد نیست چراکه رشد ناشی از تورم و افزایش نقدینگی است.
رشدی است که ناشی از چشم‌انداز افزایشی برای نرخ ارز ایجاد شده است.» امیرباقری اظهار می‌کند: «البته با فشارهایی که روز گذشته در بازار ارز وارد شد به نظر می‌رسد دولت هم تا حدی به این امر واقف شده و تلاشی برای کنترل نرخ ارز و تورم دست‌کم در کوتاه‌مدت خواهد داشت. اما در میان‌مدت و بلندمدت مهار پارامترهای اقتصادی و کنترل تورم و نرخ ارز جز با تعامل بین‌المللی امکانپذیر نخواهد بود.»

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 262426
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا