چشم‌انداز بورس در سایه سیاست‌های دولت

به گزارش جهان صنعت نیوز:   از جمله این ریسک‌ها می‌توان به ابهامات برجامی در حوزه خارجی و وضع مقررات دست و پاگیر برای شرکت‌ها اشاره کرد. در همین حال تهدید کسری بودجه دولت نیز همچنان پابرجاست و بیم آن می‌رود که دولت امسال هم برای جبران این کسری بزرگ به راهکار فشار بر صنایع بورسی و مداخله در بازار سرمایه روی آورد. کارشناسان بازار سرمایه عنوان می‌کنند که بازار در سطح ارزندگی بالایی قرار دارد و به شرط رفع ریسک‌های دولتی از سر بازار،‌ می‌تواند بهترین محل سرمایه‌گذاری برای پوشش تورم بزرگ امسال باشد.

تداوم روند صعودی

فرزاد میدانی کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه حداقل نیمی از سهم‌های بازار ارزنده هستند عنوان کرد: اگرچه معتقدم تحلیل تکنیکال برای سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت و میان‌مدت در بازار سرمایه ضرورت دارد اما با توجه به شرایط تورمی و همچنین وضعیت شرکت‌ها، اگر دولت برنامه خاصی برای کاهش سود شرکت نداشته باشد، بازار سرمایه به لحاظ بنیادی با ریسکی مواجه نیست و پتانسیل صعود دارد. وی افزود: روند بازار در هفته‌های اخیر هم نشان از میل بازار سرمایه به صعود داشت.

میدانی اظهار کرد: شاید لابه‌لای روزهای سبز بازار، برخی روزها هم بازار رنگ سرخ به خود گرفت، ولی در مجموع روند بازار سرمایه از ابتدای سال جاری صعودی بوده و این روند صعودی حفظ خواهد شد.

ریسک فشار دولت بر شرکت‌ها

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: مشکل اینجاست که معضل کسری بودجه دولت همچنان ادامه دارد و با این کسری بودجه، بعید نیست که دولت بار دیگر به سراغ صنایع بورسی بیاید و به نوعی سودآوری شرکت‌ها را دستخوش تغییر کند و این موضوع ریسک بازار سرمایه ما در ماه‌های آینده تلقی می‌شود. وی در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز افزود: اگر دولت به نوعی نرخ خوراک و مواد اولیه شرکت‌ها را به نفع خود دستکاری کند، اجازه فروش محصول با هر نرخی را به شرکت‌ها نخواهد داد و باز هم صنایع درگیر قیمت‌گذاری‌های دستوری دولت خواهند بود. میدانی عنوان کرد: بنابراین حذف احتمالی یارانه‌ها در کشور ما به معنای آزادسازی قیمت‌ها نیست و اگر هم دولت اقدام به حذف یارانه‌ها مانند یارانه انرژی کند، صرفا منجر به کاهش سودآوری شرکت‌ها خواهد شد. وی اضافه کرد: البته اقدامات دولت می‌تواند تورم‌زا باشد و این تورم، از ریسک شرکت‌ها خواهد کاست، اما نکته قابل توجه اینجاست که به نظر می‌رسد بازار سرمایه فعلا به این ریسک بهایی نمی‌دهد و حرکت صعودی در پیش گرفته است.

تطبیق بازار با تورم

میدانی در معرفی گزینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری اظهار کرد: با توجه به شرایط تورمی، اکثر سهم‌های بازار سرمایه ارزنده بوده و پتانسیل رشد دارند، مگر سهم‌های زیان‌ده یا سهم‌هایی که نسبت P/E بالا و سود تقسیمی بسیار پایینی داشته باشند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: با این تفاسیر با بررسی تحلیلی در هر صنعت می‌توان سهم‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاری یافت؛ اکثر صنایع بازار به نوعی خود را با تورم تطبیق خواهند داد و واکنش بازار سرمایه به تورم همواره مثبت بوده است.

رشد نمادها همسو با رشد قیمت‌های جهانی

مصطفی امیدقائمی دیگر کارشناس بازار سرمایه نیز در خصوص وضعیت بازار بیان کرد: هیجان بازار سهام نسبت به چند ماه گذشته تحت تاثیر تصمیمات اتخاذشده کاهش پیدا کرد و مسوولان تلاش لازم را برای ایجاد ثبات در این بازار به کار گرفته‌اند. وی افزود: طی چند وقت گذشته با توجه به بازگشت رشد در معاملات بورس، شاهد افزایش قیمت اکثر نمادها در بازار سهام بودیم.

امیدقائمی اظهار کرد: معاملات بازار سهام تحت تاثیر برخی از اقدامات‌، به رونق نسبی دست پیدا کرد و شاخص بورس توانست با صعود دوباره تا حدی از ضرر و زیان‌های قبل مردم را جبران کند. وی بیان کرد: در وضعیت فعلی، معاملات بازارهای جهانی در موقعیت مثبتی قرار گرفته‌اند و در این میان قیمت‌های جهانی به رشد معقولی دست پیدا کردند.

این کارشناس بازار سرمایه به آخرین وضعیت قیمت‌ها در بازار جهانی اشاره کرد و گفت: اکنون قیمت‌های جهانی در وضعیت تاریخی قرار گرفته‌اند که این موضوع نمی‌تواند بی‌تاثیر در بازگشت رونق به بورس و نیز رشد دوباره شاخص بورس باشد.

امیدقائمی اظهار کرد: اکنون کالاهای تولیدشده در شرکت‌های بورسی با بهترین قیمت‌های جهانی در حال صادرات هستند که این موضوع بر بهبود فعالیت شرکت‌ها بی‌تاثیر نبوده است. وی در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: افزایش قیمت‌های اخیر اثرات بسیار مهمی را با خود در بازار به همراه خواهد داشت و در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌توانیم شاهد اثر مثبت و منفی آن در بازار سهام باشیم.

لزوم تصمیم‌گیری‌های موثر برای رونق بورس

این کارشناس بازار سرمایه روند معاملات بورس طی روزهای آینده را مورد ارزیابی قرار داد و گفت: ارزیابی‌های انجام‌شده نشان‌دهنده آن است که در آینده نزدیک شاهد افت قیمت‌های جهانی نخواهیم بود و با توجه به بررسی وضعیت بازارهای جهانی به نظر می‌رسد که قیمت‌های جهانی تحت تاثیر جنگ اوکراین و روسیه افت چندانی را تجربه نکند. وی خاطرنشان کرد: برای تداوم روند صعودی بازار سرمایه باید تصمیمات بیشتری در راستای بهبود وضعیت این بازار اتخاذ شود تا بتوانیم شاهد رونق بیشتر معاملات بورس در کشور باشیم.

بار مالی دولت بر دوش بازار سرمایه

امیدقائمی به ریسک‌های تهدیدکننده معاملات بورس در اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: اعمال برخی از سیاست‌ها می‌تواند بر روند این بازار تاثیرگذار باشد و از آنها می‌توان به‌عنوان ریسک فعلی معاملات بورس یاد کرد. وی افزود: هیجان بازار نسبت به چند ماه گذشته تحت تاثیر تصمیمات اتخاذشده کاهش پیدا کرده است اما برخی از محدودیت‌ها مانند قوانین بودجه و مشکلات مالی باعث می‌شود آن‌طور که باید شاهد تاثیر مثبت اقدامات انجام‌شده در رشد شاخص بورس نباشیم.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 262460
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا