گفتمان اردوغانی و رابطه ترکیه- عربستان

دکتر سیدجلال ابراهیمی *

 اردوغان در مساله قتل خاشقجی و گرفتن امتیاز از عربستان سروصدای زیادی به پا کرد و اصولا روش اردوغان که در راس حزب عدالت و توسعه است بر این روال است که فرصت‌های به دست‌آمده را آگراندیسمان می‌کند و در رسانه‌های وابسته به خود یعنی تلویزیون‌ها و روزنامه‌ها، وب‌سایت‌های اردوغانی و یا وابسته و پیوسته به آن می‌دمد و خبر را در حوزه داخلی و خارجی به قول تایپیست‌ها بولد می‌کند و در پشت پرده به مذاکره می‌پردازد که این روش در حوزه رژیم صهیونیستی‌، عربستان، سوریه و روسیه کاملا مشهود است.

به طور کلی اردوغان بر حسب نیازهای درون‌سازمانی سیاسی حزب عدالت و توسعه و جلوگیری از انشقاق و شکاف‌های درون‌حزبی و یا نمایش قدرت در مقابل حزب جمهوریخواه خلق و گفتمان مردم‌پسند قلیچدار اوغلو رهبر حزب CHP که اپوزیسیون قوی و قابل اعتبار در افکار عمومی داخلی ترکیه و سیاستمداران خارجی است اقدام به مانورهای رسانه‌ای می‌کند که صدالبته او سیاستمدار کهنه‌کاری است و سوار شدن بر امواج روز را خوب می‌داند، اما می‌دانیم که بسیاری از موج‌سواران در تونل‌های داخل موج غرق شده‌اند.

در مورد عربستان ابتکار عادی‌سازی روابط دولت عدالت و توسعه که پس از امارات متحده عربی اتفاق افتاد چندان سروصدا نکرد چراکه اغلب سیاستمداران منطقه تفاوت‌های گفتمان اردوغانی را با عملکردهای او می‌دانند‌. اردوغان و گروه اجرایی او سالیان سال بسته‌های اسلحه عربستان به شمال سوریه را از طریق ترکیه عملیاتی کردند و نقش ‌هاکان فیدان رییس MIT ترکیه را در ارتباطات فی‌مابین می‌دانند،

اما مسافرت اخیر اردوغان به عربستان در رسانه‌های همگانی سروصدای زیادی نکرد. حتی عربستان بیانیه‌ای مشترک در حوزه مذاکرات اردوغان و هیات همراه صادر نکرد و این مسافرت و ملاقات را عربستانی‌ها کم‌اهمیت جلوه دادند و اعلام کردند که عربستان از رجب طیب‌اردوغان برای آمدن به ریاض و گفت‌وگو دعوت نکرده، بلکه او خود می‌خواست به عربستان بیاید و دولت توسعه و عدالت نتوانست امتیازی که انتظارش را داشت به دست بیاورد، حتی با همه امتیازات قابل‌توجهی که ترکیه بعد از قتل خاشقجی به ولیعهد عربستان داده بود.

ترکیه شدیدا نیازمند سرمایه‌گذاری عربستان در ترکیه و جذب توریسم این کشور همانند حوزه امارات خلیج‌فارس و استفاده از منابع نفت و گاز آن است. اردوغان و گردانندگان حزب عدالت و توسعه در آستانه انتخابات دنبال اجرای یک سیاست جنجال‌برانگیز رسانه‌ای هستند، اما پنجره فرصت که جنگ اوکراین برای ترکیه فراهم کرده در حال بسته شدن است، چراکه بحران اقتصادی داخلی ترکیه، رشد سرسام‌آور قیمت‌ها و تورم شدید که طبق بیانیه رسمی به ۷۰ درصد رسیده است، از موانع کار است.

* رییس خانه اقتصاد و تجارت ایران و ترکیه

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 263157
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا