قالیباف: خصوصی‌سازی با شفافیت، هوشمندسازی و مردمی‌سازی امکانپذیر است

به گزارش جهان صنعت نیوز: محمدباقر قالیباف در نخستین رویداد بین‌المللی خصوصی‌سازی در اقتصاد ایران که روز دوشنبه در محل سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: برای موضوعی گرد هم آمده‌ایم که پاشنه آشیل ما در اقتصاد است به عبارتی اقتصاد دولتی، غیربارور و به زمین نشسته زخم کهنه‌ای است که چندین دهه است که سایه سنگین آن بر کشور همچنان وجود دارد.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: امروز در کشور از نعمت بسیار بزرگی برخوردار هستیم که کمتر به آن توجه شده است و آن نعمتی است که خداوند متعال هم در قرآن کریم از آن به عنوان نعمت بزرگ یاد کرده و هدیه به مخلوق می‌داند و آن نعمت استقلال، عزت و هویت است.

قالیباف ادامه داد: اینکه در یک جامعه حرمت افراد، آزادی و استقلال افراد حفظ شود نعمت بزرگی است به عبارتی اینکه دیگران برای آن جامعه تصمیم نگیرند و خود او سرنوشت خود را تعیین کند بسیار ارزشمند است البته تاریخ کشور ما روزهای روشن و تاریکی داشته است و در نمونه قسمت تاریکش این است که زمانی یک دولت خارجی برای مردم این کشور تصمیم می‌گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: لازم است قدر این نظام، استقلال و هویت این کشور را بدانیم که خودمان توانایی تصمیم‌گیری برای آن را داریم.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: چندین سال است که هژمونی‌های مختلف در تلاش هستند اقتصاد و این کشور را ناتوان کنند اما به‌رغم همه این سختی‌ها که به ما وارد کردند مقابل این هژمونی‌ها سر خم نکردیم و حتی در روزهایی که می‌خواستند بر هویت، عزت و استقلال ما پا بگذارند مقابل آنها ایستادیم اما این افتخار در لابلای مشکلات اقتصاد کشور دیده نشد.

قالیباف با بیان اینکه ما به عنوان یک ایرانی حاضر هستیم از جان و مال خود برای حفظ عزتمان بگذاریم ، تاکید کرد: همه ما بر این باور هستیم که اگر فردی یا گروهی بخواهد بر عزت ما پا بگذارد مقابل وی سر خم نخواهیم کرد و افتخاری که در هشت سال دفاع مقدس بر برکت خون شهدا حاصل شد به دلیل همین باور بود هر چند که برای آن هزینه‌اش را پرداختیم و به آن هم افتخار می‌کنیم.

وی موفقیت در اقتصاد را نیز در سایه ایمان به سنت‌های الهی و توجه به مردم دانست و گفت: در هر حوزه‌ای از جمله اقتصاد که چالش اصلی امروز کشور است به مردم و سنت‌های الهی توجه نکردیم اثر آن بر استقلال و عزت ما گذاشته شد.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع خصوصی‌سازی یا همان مردمی ‌سازی گفت: اگر خصوصی‌سازی بدون رانت و درست انجام شود و آن را به اهلش واگذار کنیم می‌توانیم مسیر استقلال و عزتی که داریم را همچنان ادامه دهیم البته باید نحوه واگذاری و فروش اصلاح شود و در حقیقت به ارتقای آن مجموعه و بخش خصوصی توجه کنیم.

قالیباف با بیان نکاتی در مسیر خصوصی‌سازی اظهار کرد: نخستین اصل شفاف‌سازی است چرا که هر کجا تاریکی باشد و شفافیتی وجود نداشته باشد آن مجموعه به موفقیت نخواهد رسید.

وی افزود: دوم هوشمندسازی است که اگر به آن توجه نشود پیشرفتی صورت نخواهد گرفت و سوم مردمی‌سازی است که نمونه آن دفاع مقدس است که در حوزه برنامه‌ریزی، استراتژیک، دفاعی، هماهنگی و غیره با توجه به مردمی‌سازی موفقیت‌های بسیار بالا و افتخارآمیزی برای کشور به همراه آورد.

رییس مجلس شورای اسلامی باور به نصرت الهی را هم از موارد مهم در موفقیت دانست و گفت: حدود ۱۷ سال از زمان توجه برای اصل ۴۴ قانونی می‌گذرد ولی در این سال‌ها نمره قابل قبولی برای اجرای این قانون و توجه به خصوصی‌سازی نگرفتیم. 

قالیباف با اشاره به اینکه در تحریم‌ها نیز و رفع و خنثی‌سازی آن هم باید در دستور کار قرار بگیرد اظهار کرد: رفع تحریم کار سیاسی است که باید بخش بین‌الملل و دستگاه دیپلماسی کشور با گفت و گو پشت میز مذاکره و با قدرت آن را انجام دهد اما در بخش دوم که خنثی‌سازی تحریم است بدون شک خصوصی‌سازی تنها راه و شاهراه برای خنثی‌سازی است تا سختی‌ها را از روی دوش مردم در این بخش برداریم.

وی با اشاره به بیانات امام راحل درباره خصوصی‌سازی گفت: حضرت امام (ره)‌در سال ۵۷ چندین بار به موضوع خصوصی‌سازی تاکید داشتند و معتقد بودند اقتصاد نباید دولتی باشد بلکه باید به مردم واگذار شود. همچنین در دهه ۶۰ حضرت امام فرمودند کاری که مردم می‌توانند در اقتصادی و دیگر حوزه‌ها انجام دهند دولت در آن دخالت نکند اما امروزه می‌بینیم بخش‌های دولت دست‌اندرکار امور هستند.

رییس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: رهبر معظم انقلاب هم بارها در فرمایشات خود به موضوع خصوصی‌سازی تاکید داشتند اما در عمل اتفاق دیگری رخ داده است. به عبارتی وقتی در هر دولت و حکومتی مردم در اقتصادش حضور داشته باشند آن دولت قوی خواهد بود و خلاف آن هم سبب ضعف مردم و دولت خواهد شد.

قالیباف ادامه داد: سرمایه‌گذاری کردن و سودآورشدن یک برند و کارآفرینی آسان نیست و سختی‌ها و خون دل‌های زیادی را باید به جان خرید و برای آنکه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به نتیجه برسد نیاز است امنیت و ثبات لازم را برای آن ایجاد کنیم.

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 263661
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا