بازگشت تحلیل‌پذیری به بازار سهام

به گزارش جهان صنعت نیوز: علی محمدیان، کارشناس بازار سرمایه حرکت بورس در هفته گذشته را در راستای تحلیل‌های تکنیکال دانسته و تاکید کرده است که رفت و برگشت شاخص کل به کانال ۶/۱ میلیون واحدی و واکنش به عدد یک میلیون و ۵۶۰ هزار واحدی در هفته گذشته نشان از تحلیل‌پذیری بازار سرمایه دارد. وی با اشاره به این موضوع که در ماه‌های گذشته این تحلیل‌پذیری تا حدود زیادی از بین رفته بود، ادامه داد: بازار دقیقا طبق تحلیل‌ها رفت و برگشت دارد و از نظر بنیادی نیز بسیاری از نمادها ارزنده بوده و باید در هفته‌های آینده رشد را تجربه کنند.

بازار سرمایه در هفته گذشته روند نزولی به خود گرفت تا نشان دهد، هنوز عوامل کاهش‌دهنده شاخص‌های بازار همچنان با قدرت در تلاش هستند تا اثر عوامل رشد‌دهنده بازار سهام را خنثی کنند. رکود در معاملات فلزات اساسی و کاهش قیمت آن در بازارهای جهانی، نوسان قیمت دلار در بازارهای داخلی و مساله عوارض بر صادرات فولادی‌ها، همه و همه از جمله عوامل منفی موثر بر بازار سرمایه در هفته‌های گذشته بوده‌اند. از طرف دیگر، تورم موجود در اقتصاد کشور، حذف ارز ترجیحی، گزارش‌های مناسب شرکت‌ها از عملکرد آنها طی یک سال گذشته و دو ماه ابتدایی سال، نزدیک شدن به زمان برگزاری مجامع عمومی شرکت‌ها در ماه‌های آینده نیز از جمله عوامل مهم تقویت‌کننده بورس در روزها و هفته‌های گذشته بوده است. در هفته گذشته در مجموع بازار سرمایه با افت در شاخص‌های عملکردی مواجه شد و همین مساله نگرانی‌هایی را برای سهامداران ایجاد کرد. البته در این میان نباید از رشد بازار در روز چهارشنبه نیز عبور کرد.

افت قابل ملاحظه شاخص کل

شاخص کل بورس در هفته گذشته برخلاف هفته‌های پیش از آن، روندی نزولی داشت. شاخص کل در روز شنبه با افت ۱۵ هزار و۲۹۱ واحدی هفته را آغاز کرد اما در روز یکشنبه رشد دو هزار و ۵۳۶ واحدی را تجربه کرد. روز دوشنبه اما دوباره بازار سرمایه با افت مواجه شد و کاهش ۲۵ هزار و ۱۲ واحدی شاخص کل بورس را ثبت کرد. در روز سه‌شنبه این روند کاهشی از سر گرفته شد اما با شیب بسیار ملایم‌تری به هزار و ۵۲۱ واحد تنزل یافت؛ اما در آخرین روز هفته شاخص کل بورس توانست به مدار صعودی بازگردد و رشد هشت هزار و ۷۹۸ واحدی را ثبت کند. گفتنی است شاخص کل بورس در هفته اول خردادماه با افت ۳۰ هزار و ۴۹۰ واحدی که داشت به سطح یک میلیون و ۵۶۴ هزار و ۴۸۷ واحدی رسید و بازدهی منفی ۹/۱ درصدی را به همراه آورد.

نوسان در شاخص هم‌وزن

یکی از نکات جالب توجه در هفته اول خردادماه کاهش شاخص هم‌وزن بوده است. بررسی روند بازار نشان می‌دهد تقریبا از نیمه اسفندماه سال گذشته سهامداران خرد به نمادهای کوچک بازار تمایل پیدا کرده‌اند. همین مساله باعث شد این سهام تا هفته گذشته رشد قابل‌توجهی داشته باشند. اما در هفته گذشته روند شاخص هم‌وزن منفی شد و در روز شنبه این شاخص افت دو هزار و ۴۴۶ واحدی پیدا کرد. در روز یکشنبه اما شاخص هم‌وزن رشد هزار و ۳۲۸ واحدی را تجربه کرد. به گزارش فارس، در روز دوشنبه شاخص هم‌وزن مجددا کاهش یافت و افت هشت و ۷۳۳ واحدی را ثبت کرد. در روز سه‌شنبه نیز این شاخص روند منفی خود را ادامه داد و هزار و ۵۴۴ واحد افت کرد. اما روز چهارشنبه این شاخص رشدی پنج هزار و ۵۶۶ واحدی را برای سهامداران ایجاد کرد. در مجموع هفته اول خردادماه این شاخص افت پنج هزار و ۸۲۹ واحدی را تجربه کرد و به سطح ۴۳۶ هزار و ۷۹۴ واحدی رسید و بازدهی منفی ۳۲/۱درصدی را در پی داشت.

نشانه‌های رونق و رکود

در هفته اول خردادماه، هم میانگین ارزش کل معاملات و هم میانگین ارزش معاملات خرد به ترتیب با افت ۹ و ۶ درصدی نسبت به هفته قبل از آن مواجه شدند. میانگین ارزش کل معاملات بازار سهام در هفته گذشته به عدد ۳۸ هزار و ۷۸۸ میلیارد تومان رسید و میانگین ارزش معاملات خرد نیز به عدد پنج هزار و ۷۵۷ میلیارد تومان کاهش یافت. بررسی روند بورس در هفته گذشته نشان می‌دهد، شاخص کل و شاخص هم‌وزن هر دو به حمایت تکنیکال خود واکنش نشان داده و در حال برگشت هستند. همین مساله می‌تواند بازار سهام را به سمت رونق در هفته آینده سوق دهد.

اصلاح جزئی ناقض روند مثبت نیست

یک کارشناس بازار سرمایه در بررسی تکنیکالی بازار گفت: در صورت نزول بازار اولین حمایت میان‌مدت شاخص کل محدوده ۵/۱ تا ۴۸/۱ میلیون واحد و درصورت صعود هدف بعدی این شاخص محدوده یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد است. علی ملک‌لی در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان افزود: شاخص کل بورس تهران در این هفته با عدد یک میلیون و ۵۹۲ هزار واحد شروع به کار کرد و در پایان هفته با کاهش حدود یک و نیم درصدی کار خود را به پایان برد. به گفته او از حدود چهار ماه قبل بورس تهران روند رو به رشدی را شروع کرده است که جهت ادامه این روند، نیاز به کمی استراحت دارد.

همچنین تاثیر حذف حجم مبنا از برخی نماد‌ها و همچنین افزایش دامنه نوسان برخی نماد‌ها مورد توجه فعالان بازار قرار گرفته است. ملک‌لی عنوان کرد: با توجه به اینکه اندیکاتور RSI و MACD نیز واگرایی نشان می‌دهند و شاهد سقف دوقلو در سیستم «ایچیموکو» هستیم، اولین حمایت میان‌مدت شاخص محدوده یک میلیون ۵۰۰ هزار واحد تا یک میلیون و ۴۸۰ هزار واحد و هدف بعدی شاخص کل محدوده یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد است.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: شاخص هم‌وزن که نماگر بهتری از وضعیت بورس تهران است، عملکردی بهتر از شاخص کل داشت. این شاخص در روز اول کاری هفته با عدد ۴۴۲ هزار واحد شروع به کار کرد و پس از کاهش حدود ۳/۱ درصدی در پایان هفته به عدد ۴۳۶ هزار واحد رسید که نشان‌دهنده اصلاح کمتر شرکت‌های کوچک نسبت به شرکت‌های بزرگ‌تر است. او گفت: با توجه به اینکه این شاخص کانال بلند‌مدت خود را شکسته و همچنین طبق اطلاعات اندیکاتورها، انتظار داریم در هفته آتی روند خنثی یا حتی اصلاحی نیز داشته باشد و به احتمال زیاد با منفی کار خود را پایان دهد. ملک‌لی عنوان کرد: حمایت اصلی محدوده ۴۱۰ هزار واحد و مقاومت اصلی در محدوده ۴۷۰ هزار واحد قرار دارد. وی افزود: در کل هفته آینده را هفته‌ای منفی و در بهترین حالت هفته‌ای خنثی پیش‌بینی می‌کنیم.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 264489
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا