سناریوهای برجامی بورس

به گزارش جهان صنعت نیوز: بر همین اساس طی ماه‌های گذشته انتشار خبرهای مثبت و منفی از گفت‌و‌گوهای برجامی، بازارهای ایران را با شوک مواجه کرده و افت و خیزهای فراوانی را رقم زده است. بازار سرمایه نیز در این میان از قاعده اثرپذیری از متغیر برجام مستثنی نبوده و هر بار تکانه‌هایی را احساس کرده است. اکنون اما مدتی است که مذاکرات برجام در ابهام به سر می‌برد و موفقیت یا عدم موفقیت آن هنوز نامشخص است؛ بر همین اساس سوال اهالی بازار سرمایه این است که بازار در دو سناریوی توافق یا عدم توافق برجام چگونه عمل خواهد کرد؟

مهدی مدنی کارشناس ارشد بازار سرمایه در این خصوص بیان کرد: مهم‌ترین مساله‌ای که چند روز اخیر سایه منفی و احتیاطی بر بازار انداخت خبر ناامیدی از احیای برجام بود که دو صنعت بانکی‌ها و خودرویی‌ها را بیش از صنایع دیگر در فاز اصلاحی قرار داد. وی افزود: کمرنگ شدن خوش‌بینی‌ها نسبت به برجام و طولانی و فرسایشی شدن روند مذاکرات باعث شده که پول‌های بزرگ هوشمند همچنان در فاز احتیاط و عدم اطمینان باقی بمانند، که این نگرانی نیز باعث افزایش عرضه صنایع خودرویی‌ها و بانکی‌ها شده است.

به گفته مدنی، فارغ از شایعات و اخبار منفی اخیر، اتفاق مهم تابلوی معاملات در چند روز گذشته شیفت خرید از حقیقی‌ها به سمت حقوقی‌ها بوده است. این کارشناس بازار سرمایه در این باره افزود: هر چند زیاد نمی‌توان رفتار حقیقی‌ها و حقوقی‌ها را مبنای خرید و فروش قرار داد، ولی این خرید‌ها نشان می‌دهد شاید وظیفه عبور پرقدرتمند از محدوده ۶/۱ میلیون واحدی بر عهده حقوقی‌ها باشد. او عنوان کرد: بورس تهران از اوایل بهمن ۱۴۰۰ روند روبه رشدی را شروع کرده بود و طبق پیش‌بینی‌ها عدد شاخص از محدوده ۲/۱ میلیون به مقاومت مهم خود یعنی ۶/۱ میلیون در انتهای اردیبهشت‌ماه امسال رسید؛ اکنون پشت این مقاومت مهم در فاز احتیاط به سر می‌برد. وی افزود: شاخص بورس در ۲۷ اردیبهشت‌ماه توانست به عدد یک میلیون و ۶۰۶ هزار واحدی برسد، اما چندان قدرتمند در حفظ روند صعودی و تثبیت بالای این مقاومت نبود. مدنی عنوان کرد: در ادامه روند معاملات نیز گزارش پالایشی‌ها منتشر شد که چندان مورد انتظار و مطلوب بازار نبود اگرچه باید منتظر گزارش حسابرسی‌شده ماند. همچنین شایعه ارزشگذاری پایین خودرو و خساپا که آن هم از طرف رییس سازمان خصوصی‌سازی تکذیب شد، بر روند معاملات تاثیر منفی یکی- دو روزه گذاشت.

لیدری خودرو و بانک

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: به نظر می‌رسد دو صنعتی که می‌توانند لیدر آتی بازار برای شکست مقاومت باشند، بانکی‌ها و خودرویی‌ها هستند که در ادامه شستا نیز می‌تواند به کمک این صنایع بیاید. مدنی افزود: اگر در تابلوی معاملات دقت کرده باشیم در چند روز اخیر خرید‌های خوبی در اکثر نماد‌های بانکی از جمله: تجارت، ملت و صادرات انجام شده است. این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: باتوجه به پارامتر‌های سود ناشی از تسعیر ارز، رشد درآمد حاصل از کارمزد تراکنش‌ها، سود مبادله بین‌بانکی سپرده‌ها که در نتیجه، رشد تراز نقدینگی بانک‌ها را به همراه داشته است انتظار گزارش ۱۲ ماهه خوب از این صنعت را دارم که می‌تواند محرک خوبی برای رشد بازار باشد. وی عنوان کرد: خودرو و خساپا نیز به محدوده مهم حمایتی خود رسیدند و انتظار حمایت از این محدوده را دارم. تابلوی معاملات این صنایع نیز اخیرا خرید‌هایی را به دلیل واگذاری بلوک نشان می‌دهد که این خرید‌ها موید آن است که دولت حاضر نخواهد بود تا بلوک این سهام را ارزان واگذار کند. مدنی عنوان کرد: برای شاخص نیز محدوده ۵/۱ تا یک میلیون و ۴۸۰ هزار واحدی حمایت مهمی است و تا وقتی زیر این محدوده تثبیت نشود بازار نگرانی خاصی ندارد.

سمت و سوی بورس

مدنی در ادامه بیان کرد: انتظار می‌رود بازار در میان‌مدت (شاید انتهای تابستان) به محدوده ۸/۱ میلیون واحدی برسد. اما مهم‌ترین خبری که این روز‌ها بر بازار سایه انداخته و روند معاملات را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد مساله برجام است که در حال حاضر کسی نمی‌تواند به طور دقیق پیش‌بینی کند سرنوشت آن چه خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز اظهار کرد: اگر بخواهیم روند بازار را برای بلند مدت تحلیل کنیم این‌گونه می‌توان گفت که اگر تنش مهمی در عرصه سیاست نداشته باشیم ما بر خلاف دوره‌های قبلی ریاست جمهوری‌ها، این بار در دور اول ریاست‌جمهوری آقای رییسی شاهد رشد خوب بازار بورس خواهیم بود. مدنی ادامه داد: سناریوی اول با برجام است که رشد آهسته را در پیش خواهیم داشت و امیدوارم این سناریو اتفاق بیفتد که هم برای بازار بورس و هم برای اقتصاد کشورمان به طور موقت خوب خواهد بود. وی افزود: سناریوی دوم بدون برجام است و بعد از یک شوک اولیه منفی با توجه به قیمت دلار که در مرحله اول به ۴۰ هزار تومان خواهد رسید بازار نیز رشد شتابانی در پیش خواهد گرفت و متاسفانه شاهد آشفتگی و تورم در سایر بازار‌ها نیز خواهیم بود. در هرصورت، در دور اول ریاست جمهوری آقای رییسی، سقف مردادماه سال ۹۹ شکسته خواهد شد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه

شناسه : 265097
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا