مقایسه خاندوزی و مدنی‌زادگان

به گزارش جهان صنعت نیوز:  این دانش‌آموخته اقتصاد سال‌های طولانی است به ایران آمده و دانش خود را در اختیار دانشجویان اقتصاد در دانشکده اقتصاد دانشگاه شریف قرار می‌دهد. او در سال‌های تازه‌سپری‌شده در موسسه پولی و بانکی و سپس در سازمان برنامه و بودجه درباره بودجه و به ویژه بانکداری به مدیران مشاوره داده و یکی از درخشان‌ترین پژوهش‌ها را به اصلاح ساختار بانکداری ایران و نیز بودجه ارائه داده است. مدنی‌زادگان اما در دولت روحانی نیز به مرور از کار در این باره به مرور دور شده است و در حال حاضر در دانشگاه تدریس می‌کند.

خبرگزاری تسنیم در دو نوبت یک بار در مناظره و یک بار هم به صورت اختصاصی درباره تنگناهای سیاستگذاری درباره پول گفت‌وگو کرده است. توصیه این نوشته به دولت سیزدهم به ویژه به رییس دولت‌، معاون اقتصادی و نیز معاون اول رییس‌جمهور و سایر مدیران دولت و حتی دیگر نهادهای مدنی این است که یک بار به‌طور کارشناسانه و غیرسیاسی سخنان وی را درباره شرایط بانکداری ایران و نیز راه‌های برون‌رفت از تنگناهای سیاست‌های پولی و بانکی مطالعه کرده و آن را با سخنان احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در کنفرانس سیستم‌های پولی و بانکی مقایسه کنید و منصفانه و از سر دلسوزی برای این مرز و بوم داوری کنید.

مدنی‌زادگان در همه سال‌هایی که تدریس کرده و سیاستگذاران را یاری داده است هرگز عبارتی از جنس سیاست به معنای آنچه در ایران رایج است بر زبان نیاورده و تمنایی هم ندارد که بخواهد در سیاست وارد شود و آنچه گفته و نوشته است از سر دلسوزی به این مرز و بوم است. توصیه می‌شود گفت‌وگوی وی با خبرگزاری تسنیم یک‌بار در هیات دولت خوانده و به بحث و نظرخواهی گذاشته شود تا بتوان اگر نیتی برای اصلاح ساختاری بانک‌ها و نیز سیاست‌های پولی وجود دارد از این درس‌های وی استفاده کرد. دیدگاه وی در این‌باره که نباید کارنامه بانکی را یک و صفر دانسته و داوری و تصمیم‌گیری کنیم‌، سخنان دقیق وی درباره غیرعلمی بودن تعیین نرخ بهره بانکی در حال حاضر، داوری وی درباره اینکه یک نهاد سیاسی به نام شورای پول و اعتبار را بالای سر بانک مرکزی قرار داده‌ایم و… هم درس‌آموز است‌. این نیروهای ورزیده را کنار گذاشته و برخی از افراد را تنها به این دلیل که مورد اعتماد فلان آدم است در بالاترین مسوولیت‌های بودجه و سیاست‌های مالی و پولی قرار می‌دهیم و حتی فرصت مشورت دادن را از این دانش‌آموختگان دانش ناب اقتصاد دریغ می‌کنیم.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 265359
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا