حضور معنادار شهرداران منتخب حزب C.H.P

دکتر سید‌جلال ابراهیمی *

 شهرداران منتخب از حزب جمهوریخواه خلق به دبیرکلی قلیچدار اوغلو که از احزاب آتاتورکی و مخالف خط‌مشی اردوغان و حزب حاکم او (آک پارتی) است، در شهر وان نزدیک‌ترین شهر به ایران که در سه سال اخیر مورد توجه توریست‌های ایرانی و آذربایجانی است کنفرانس همگرایی شهرداران را تشکیل دادند. در این نشست سید تورون معاون حزب C.H.P شدیدا به عملکرد اردوغان حمله کرد.

حزب جمهوریخواه خلق شهرداران، شهرهای کلان ترکیه را در اختیار دارد. به خصوص شهرداری‌های توریستی که نامشان پیوسته در رسانه‌های خارجی مطرح است. شهردار استانبول، ازمیر، وان و ۱۳ شهر دیگر از حزب جمهوریخواه هستند و این شهرها در انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه نقش بزرگی دارند و خواهند داشت.

گفته می‌شود این نشست قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری توجیه‌کننده روش‌های مبارزات انتخاباتی پیش‌روی ترکیه است. حزب C.H.P مدعی است که دولت اردوغان از ارائه منابع عمومی که حق شهرداری‌هاست به شهرداران منتخب از حزب جمهوریخواه خودداری می‌کند.

تورون، معاون حزب جمهوریخواه خلق در این نشست اعلام کرد که فقر و بی‌عدالتی هر گوشه ترکیه را فرا گرفته است و بازرسان حکومتی برای شهرداران C.H.P جرم‌تراشی می‌کنند. او گفت ظالم هر چقدر هم قدرتمند باشد اگر به فقرا بی‌توجه باشد و آنها را زمینگیر کند، آنها زمین را منفجر می‌کنند.

معاون حزب جمهوریخواه خلق با صدای بلند خطاب به شهرداران حاضر در وان گفت: هر فرعونی موسی‌ای در کنار خود دارد که طرفدار ضعفا و مظلومین است و اضافه کرد: ما رییس‌جمهوری را به چانکایا می‌فرستیم که شایسته این مقام است. و افزود صدای مردم بلند شده است. بادهای تغییر در حال تبدیل شدن به توفان است. برق میلیون‌ها نفر قطع است، اما این رهبر ترکیه است که در تاریکی فرو رفته است. گفتنی است نشست شهرداران در وان حضور معناداری است.

* مدیر مرکز پژوهش و تحقیقات ایران و ترکیه

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 265361
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا