رایزنی کارخانه‌های فولادی با وزارت نیرو برای تامین برق تابستان

به گزارش جهان صنعت نیوز: این نگرانی حتی در زنجیره فولاد که به عنوان یکی از صنایع پرمصرف برق به حساب می‌آید، دوچندان است. در واقع با کاهش اندکی از ظرفیت دیماند کارخانه‌ها، تولیدکنندگان فولاد مجبور می‌شوند تولید خود را کاهش دهند و یا به رقمی نزدیک صفر برسانند. تحت تاثیر بی‌برقی در تابستان سال گذشته شاهد بودیم که تولید نهایی ۴۴ درصد کمتر از میزان تعیین‌شده در پیش‌بینی‌ها بود. حالا گفته شده که قرار است تعاملاتی برای اعلام کاهش حجم ظرفیت مصرفی برق صورت گیرد تا در این زمینه فعالان معدنی قادر به مدیریت بحران باشند.

کاهش ظرفیت برق صنایع و معادن کلاف درازی است که صنایع فولاد با آن روبه‌رو هستند. اگر نیاز به قطعی برق باشد، این صنایع جزو اولین‌ها خواهند بود که طعم محدودیت را خواهند چشید. البته از طرفی هم گفته می‌شود اینکه تکلیف برای کارخانه‌های فولادی مشخص شود و بدانند که آیا تعطیلی پیش‌رو است یا خیر بهتر از این است که یک روز به بهانه کمبود برق، نتوانند تولید کنند و روز بعد منتظر قطعی برق باشند و با ترس دست به فعالیت بزنند.

سال گذشته، کاهش برق تاثیر زیادی روی تولید فولاد گذاشت. آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران از تولید کشور در دوره ۳ ماهه دوم سال ۱۴۰۰ نشان داد که تولید فولاد ۴۰ درصد معادل ۲/۳ میلیون تن کاهش یافته بود و علت اصلی این کاهش، قطعی برق کارخانه‌های فولادی اعلام شده. قطعی‌ای که هم ضرر به کارخانه‌ها زده است و هم باعث شده تا برخی از فرصت‌های صادراتی برای کارخانه‌های فولادی از دست برود. حالا پیشنهاد شده که قطعی برق در میان شرکت‌های فولادی و در زمانی که این شرکت‌ها به دنبال تعمیرات برای توسعه هستند، تقسیم شود. یا اینکه هفت هفته برق شرکت‌ها به طور کامل قطع شود و هفت هفته دیگر شرکت‌ها با در اختیار داشتن ۵۰ درصد برق به فعالیت خود ادامه دهند.

برنامه‌ریزی وزارت نیرو

در این رابطه سیدرضا شهرستانی عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد از برنامه‌ریزی وزارت نیرو برای تامین برق صنعت فولاد در تابستان امسال خبر داد. شهرستانی به تصمیمات اتخاذشده در راستای تنظیم مصرف برق در تابستان و نیز کاهش ایجاد بحران در فعالیت صنعت فولاد اشاره کرد و افزود: صحبت‌های مطرح‌شده برای کنترل مصرف برق در تابستان بر این اساس بود که تعاملاتی برای اعلام کاهش حجم ظرفیت مصرفی برق صورت گیرد تا در این زمینه قادر به انجام مدیریت لازم باشیم.

عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد اظهار کرد: به دنبال این هستیم تا قطعی برق را در میان شرکت‌های فولادی و در زمانی که این شرکت‌ها به دنبال تعمیرات برای توسعه هستند، تقسیم کنیم. تقسیم قطعی برق باید به گونه‌ای باشد که منجر به کمبود مواد و فشار به مصرف‌کننده نهایی تحت تاثیر افزایش قیمت‌ها نشود. شهرستانی ادامه داد: همچنین این تقسیم باید به گونه‌ای باشد که چند شرکت در یک استان تعطیل کنند و هفته بعد دیگر شرکت‌ها در همان استان تعطیل شوند.

عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد افزود: این صحبت‌ها با مسوولان مربوط به وزارت نیرو انجام شده که اکنون در حال برنامه‌ریزی لازم برای اجرایی شدن این تصمیمات هستند اما هنوز اعلام نهایی به ما نشده و مشخص نیست که قرار است در تصمیم‌گیری‌های خود چه میزان مصرف برق را کاهش بدهند.

محدودیت‌های روزانه

وی ادامه داد: صحبت‌هایی در این زمینه بوده است تا در کل تابستان، هفت هفته برق شرکت‌ها به طور کامل قطع شود و هفت هفته هم شرکت‌ها با در اختیار داشتن ۵۰ درصد برق به فعالیت خود ادامه دهند. شهرستانی افزود: مجموع این محدودیت‌ها برای روز است، زیرا در طول روز به دلیل گرمایش هوا و استفاده از کولر، کشور با مشکل کمبود برق مواجه است و به طور معمول در ساعات شب مشکل کمبود برق کمتر می‌شود.

عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: برنامه‌ریزی‌ها باید به گونه‌ای باشد که شرکت‌های تولیدی در ساعات شب قادر به فعالیت باشند و روزها را با فرمولی که قرار است به ما اعلام شود، فعالیت کنند.

وی گفت: میزان مصرف برق شرکت‌ها در هر ساعت پنج هزار و ۵۰۰ کیلووات است که اکنون بر اساس صحبت‌های انجام شده قرار بر این است تا شرکت‌ها دو هزار و ۵٠٠ مگاوات برای پیک مصرف برق در طول شب استفاده کنند که از این میزان در ماه‌های خرداد یا مرداد حدود ۳۰ درصد کسر می‌شود.

شهرستانی اظهار کرد: سال گذشته به صورت یک‌شبه تصمیم گرفته شد تا برق صنعت فولاد و سیمان را قطع کنند، اکنون صحبت در خصوص انجام برنامه‌ریزی است که باید شرکت‌ها از قبل در جریان این دست از تصمیمات قرار بگیرند تا برنامه‌ریزی لازم نسبت به آن صورت گیرد.

عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: سعی ما این است که حداقل کاهش در میزان مصرف برق صورت گیرد و مدیریت لازم برای شرکت‌ها انجام شود تا تعمیرات و توسعه را در زمان قطعی برق انجام دهند.

وی اعلام کرد: در تابستان سال گذشته زمانی که برق قطع شد، تولید نهایی ۴۴ درصد کمتر از میزان تعیین‌شده در پیش‌بینی‌ها بود.

مصرف برق فولاد ایران ۶۰ درصد بیشتر از کشورهای پیشرفته

در حالی که صنایع ایران با مشکل بی‌برقی روبه‌رو هستند، گفته می‌شود مصرف برق در ایران بالاست. در همین رابطه رییس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: میزان انرژی معادل برق مصرف‌شده به منظور تولید یک تن فولاد خام در کشور ۶۰ درصد بیشتر از همین آمار در کشورهای توسعه‌یافته است.

مهدی اسلام‌پناه ضمن بیان میزان هدررفت انرژی برق در صنعت فولاد تشریح کرد: این میزان هدررفت انرژی با توجه به ابعاد وسیع تولید فولاد در کشور به نزدیک ۲۴ میلیارد کیلووات ساعت انرژی معادل برق می‌رسد، البته به منظور بررسی دقیق‌تر این موضوع باید به خلوص و نوع مواد اولیه و تکنولوژی مورد استفاده در فولادسازی (کوره بلند و احیا) توجه کرد و میزان مصرف را بر اساس این دو عامل تراز کرد.

او تصریح کرد: تدوین بسته انرژی و تعرفه‌گذاری برق بر اساس بسته‌های طراحی‌شده یکی از به‌روزترین اقداماتی است که صنایع انرژی‌بَر را به سوی بهینه‌سازی انرژی سوق می‌دهد.

اسلام‌پناه ضمن اشاره به مصرف برق صنایع انرژی‌بَر در کشور اظهار کرد: بیش از ۳۵ درصد کل برق تولیدی در کشور به مقصد صنایع هدایت می‌شود که بخش عمده‌ای از این انرژی در صنایع بزرگ انرژی‌بَر نظیر بخش فولاد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران در بیان ظرفیت‌های عظیم صرفه‌جویی انرژی در بخش صنعت، گفت: به واسطه انرژی یارانه‌ای رسیده به صنایع کشور نظیر برق، توجه به محورهای کلیدی بهینه‌سازی مصرف مغفول مانده است و توجه به این موضوع می‌تواند زمینه صرفه‌جویی قابل‌توجهی را ایجاد کند.

بهینه‌سازی خط تولید صنایع

اسلام‌پناه با تاکید بر لزوم بهینه‌سازی مصرف انرژی در صنایع انرژی‌بَر گفت: بهینه‌سازی خط تولید از منظر انرژی و به خصوص در حوزه برق یکی از ملزومات توسعه‌یافتگی صنعت کشور است و می‌تواند بخش قابل‌توجهی از مساله ناترازی تولید و مصرف برق را پوشش دهد.

این مقام مسوول با اشاره به اهمیت تدوین بسته انرژی به منظور تولید هر واحد از محصولات توسط صنایع کشور گفت: تدوین بسته انرژی و تعرفه‌گذاری برق بر اساس بسته‌های طراحی‌شده یکی از به‌روزترین اقداماتی است که صنایع انرژی‌بَر را به سوی بهینه‌سازی انرژی سوق می‌دهد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 265395
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا