دولت از معادن شن و ماسه حمایت نمی‌کند

به گزارش جهان صنعت نیوز: به تازگی روسای انجمن‌های شن و ماسه خواستار حل مشکلات این حوزه از جمله قیمت‌گذاری دستوری، سهمیه سوخت معادن، مسائل زیست‌محیطی و منابع طبیعی در سطح کلان شده‌اند. آنها همچنین نسبت به بوروکراسی طولانی در حل مشکلات بهره‌برداران معادن، تعدد قوانین و مقررات، معارضان محلی و ابراز سلیقه‌های شخصی در ادارات استانی گله دارند. حالا از فعالان این صنعت درخواست شده تا با تولید محصولات باکیفیت به بالا بردن کیفیت مصالح ساختمانی کمک کنند تا فاجعه‌ای مانند متروپل دیگر تکرار نشود.

شن و ماسه پیشران توسعه اقتصادی کشور

در حاشیه اولین روز نمایشگاه صنعت معدنکاری «جهان‌صنعت» با دو تن از دغدغه‌مندان این حوزه به گفت‌و‌گو نشست. در ابتدا، محمدجواد حق‌شناس، عضو سابق شورای شهر تهران با اشاره به اهمیت معادن شن و ماسه در کشور گفت: شن و ماسه به خصوص در فعالیت‌های عمرانی کشور نقش مهمی دارد، لذا این موضوع باید مورد توجه جدی‌تری قرار گیرد.
این استاد دانشگاه با اشاره به کاربرد شن و ماسه در حوزه‌های مختلف در کشور گفت: با توجه به اینکه شن و ماسه یکی از پایه‌های اصلی صنعت ساختمان را تشکیل می‌دهد، در نتیجه مزیت‌های آن در مقایسه با آهن باید مورد توجه قرار گیرد. همچنین شن و ماسه یکی از پایه‌های صنعت راه است که جاده‌ها و بزرگراه‌های کشور را دربر می‌گیرد. او تاکید کرد: به این ترتیب شن و ماسه نقش محوری در توسعه دارد و اگر به نحو شایسته‌ای مدیریت و ساماندهی شود بخش جدی‌ای از توسعه و اشتغال کشور را دربر می‌گیرد.

اهمیت معادن شن و ماسه

حق‌شناس در مورد نقاط قوت این حوزه گفت: با توجه به وسعت ایران و حجم بزرگی که معادن شن و ماسه در اختیار دارند، یکی از حوزه‌هایی که می‌تواند نقش کلیدی در گره‌گشایی اقتصادی داشته باشد،‌ همین معادن شن و ماسه هستند. او با اشاره به اینکه در این عرصه شاهد بهره‌برداری معادن از تکنولوژی بومی هستیم و توانسته‌ایم به جایگاه خوبی دست پیدا کنیم، گفت: در حالی که در این حوزه نیازی به واردات نداریم، بنابراین می‌تواند پیشران توسعه صنعت ساختمان و راهسازی در کشور باشد.
او با اشاره به نقاط ضعف این حوزه نیز گفت: مشکل اصلی بی‌توجهی نظام تصمیم‌گیری و ساختار حاکمیتی کشور به معادن شن و ماسه است. متاسفانه شن و ماسه قدر و جایگاه مناسبی در ایران ندارد. این در حالی است که اگر به فعالان این حوزه فضا داده شود شاهد کمک به سایر حوزه‌ها و توسعه کشور خواهیم بود.

اظهارنظرها در تضاد با عملکرد دولت

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به اینکه سیاست‌های دولت باید با این حوزه همراستا باشند،‌ گفت: دولت وعده ساخت یک میلیون مسکن را داده و قرار است که در چهار سال دست به ساخت چهار میلیون مسکن بزند اما از طرفی از معادن شن و ماسه آن‌طور که باید حمایت نمی‌کند. این در حالی است که مهم‌ترین پایه ساختمان‌سازی بتن است که از سیمان و شن و ماسه تشکیل می‌شود.
حق‌شناس با تاکید بر اینکه اگر در استان‌های کشور این فضا فراهم می‌شد شاهد توسعه در کل کشور خواهیم بود، گفت: در بحران متروپل که در آبادان رخ داد، شاهد بودیم سازه‌ای که کار فنی و کارشناسی روی آن نشده بود، ‌فرو ریخت. در حالی که اگر این بخش متکی به متخصصین بود، شاهد چنین مسائلی نبودیم. عضو سابق شورای شهر تهران تاکید کرد: در صورت تمرکز بر سیاست‌های پایدار می‌توانیم نه تنها در کشور بلکه در خاورمیانه به موفقیت‌هایی برسیم.

یک‌سوم معادن کل کشور شن و ماسه است

در این رابطه محمدرضا بهرامن رییس خانه معدن به «جهان‌صنعت» گفت: امروز ما ۵۷۰ میلیون تن ماده معدنی تولید می‌کنیم و برنامه‌ریزی‌ها این است که این میزان را به ۸۰۰ میلیون تن برسانیم؛ بنابراین در این بین به ماشین‌آلات و تجهیزات نیاز داریم.
رییس خانه معدن با اشاره به اینکه باید به بخش معدن به شکل جدی توجه کنیم،‌ گفت: به دلیل اینکه بخش معدن مصرف‌کننده ماشین‌آلات است لذا اگر نتوانیم این حوزه را تقویت کنیم تبدیل به وارد‌کننده می‌شویم که خوشایند و زیبنده ما نیست. او با بیان اینکه ایران یک کشور معدنی است، ‌گفت: ما برنامه ۱۵ سال آینده را می‌نویسیم و برای دستیابی به آن باید به تولید داخل متکی باشیم. به این ترتیب اگر برنامه راهبردی درستی در بخش معدن داشته باشیم، می‌توانیم بخش بزرگی از ماشین‌آلات مورد نیاز کشور را تامین کنیم.بهرامن با اشاره به آمار معادن شن و ماسه در کشور تصریح کرد: از ۶ هزار معدن کشور حدود دو هزار و ۲۰۰ معدن شن و ماسه در سراسر کشور وجود دارد که تقریبا یک‌سوم معادن کل کشور را تشکیل می‌دهند. با توجه به آمار و ارقام در این بین باید برنامه‌های مشخصی داشته باشیم تا بتوانیم به بهره‌برداری شایسته از این دسته معادن کشور دست یابیم. رییس خانه معدن ایران افزود: معادن شن و ماسه و تولید آن از اهمیت زیادی در کشورها برخوردار است یعنی نشان‌دهنده این است که چه میزان بتن‌ریزی در کشور صورت می‌پذیرد. متاسفانه تا امروز این موضوع جدی گرفته نشده ولی برای آینده باید سیاستگذاری‌های مناسبی داشته باشیم.
رییس خانه معدن با اشاره به اینکه نمایشگاه مصالح ساختمانی در کشور کاملا تخصصی و حرفه‌ای است،‌ گفت: در چند سال گذشته ماشین‌آلات به شکل نادری در کشور تولید می‌شد و ما از جمله کشورهای واردکننده ماشین‌آلات معدنی بودیم اما با تمرکز بر توان داخلی توانستیم این مشکل را حل کنیم تا جایی که امروز به بیش از ۴۰ کشور دنیا می‌توانیم ماشین معدنی صادر کنیم. او در پاسخ به این سوال که چشم‌انداز ماشین‌آلات معدنی را به چه صورت می‌بینید، گفت: روند مثبت است. در این بین سیاست‌ها طوری باید تنظیم شود که با آینده‌نگری همه بخش‌ها را در کنار یکدیگر داشته باشیم.

درخواست حل مشکلات و مطالبات صنفی

در ادامه این نمایشگاه، پنل تخصصی انجمن شن و ماسه کشور با موضوع بررسی چالش‌های معادن شن و ماسه و تشکیل کانون انجمن‌های صنفی شن و ماسه برای پیگیری مشکلات کلان این صنعت برگزار شد. رو‌سای انجمن‌های شن و ماسه استان‌های کشور در این پنل خواستار حل مشکلات و مطالبات صنفی از طریق تشکیل کانون انجمن‌های صنفی شن و ماسه شدند. آنها با ذکر مسائل استانی خود، خواستار حل مشکل قیمت‌گذاری دستوری، سهمیه سوخت معادن، مسائل زیست‌محیطی و منابع طبیعی در سطح کلان شدند. روسای انجمن‌های شن و ماسه در این پنل تخصصی ضمن آشنایی با یکدیگر نسبت به بوروکراسی طولانی در حل مشکلات بهره‌برداران معادن، تعدد قوانین و مقررات، معارضان محلی و ابراز سلیقه‌های شخصی در ادارات استانی گلایه کردند. در ادامه این پنل تولیدکنندگان شن و ماسه از فعالان این صنعت درخواست کردند تا با تولید محصولات باکیفیت به بالا بردن کیفیت مصالح ساختمانی کمک کنند تا فاجعه‌ای مانند متروپل تکرار نشود. همچنین در این پنل فعالان صنعت شن و ماسه به تشکیل کانون انجمن‌های صنفی شن و ماسه ایران رای‌ مثبت دادند.

اهمیت صنعت خردایش و فرآوری

در ادامه همایش‌های نمایشگاه صنعت معدنکاری‌، تولیدکنندگان ماشین‌آلات خردایش و فرآوری مواد معدنی آخرین دستاوردهای خود در این بخش را در معرض دید عموم قرار دادند. صنعت خردایش و فرآوری نقش بسزایی در ایجاد ارزش افزوده مواد معدنی داشته و سبب می‌شود مواد معدنی برای تبدیل به محصولات با ارزش‌افزوده بالاتر در صنایع معدنی مورد استفاده قرار گیرد. بنا به گفته فعالان این صنعت، ماشین‌آلات خردایش و فرآوری ایرانی با یک‌پنجم و یک‌سوم قیمت ماشین‌آلات چینی، ترکی و اروپایی در اختیار معدنکاران داخلی قرار گرفته و دارای کیفیتی برابر و حتی بهتر نسبت به نوع خارجی خود هستند. اما از طرفی برخی هم از نبود امکانات و مواد اولیه قطعات و ماشین‌آلات گله داشته و در نتیجه به فکر واردات هستند. البته در این نمایشگاه کسانی هم بودند که قطعات خارجی از جمله چینی و کره‌ای را عرضه کرده و به دنبال توزیع آن بین مصرف‌کنندگان بودند.

به هر حال این نمایشگاه معدنی مخاطبان خاص خود را داشته و فعالان این عرصه از بازگشت به نمایشگاه بعد از تعطیلی دو سال و نیمه به دلیل شیوع ویروس کرونا خشنود بودند؛ چراکه یکی از راه‌های ارتباطی بخش معدن با مخاطبان حضور در چنین نمایشگاه‌هایی است. هر چند نمایشگاه صنعت معدنکاری در روز اول خود تقریبا خلوت بود و انتظار می‌رفت تعداد بیشتری از فعالان این عرصه در نمایشگاه حاضر شوند اما می‌تواند شروعی دوباره برای تعامل و مبادله بین فعالان اقتصادی در این عرصه باشد.
گفتنی است نمایشگاه صنعت معدنکاری تا عصر امروز ۱۱ خرداد‌‌ماه در هتل المپیک تهران برپاست.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 265638
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا