جزئیات مجهز شدن نانوایان به دستگاه کارتخوان/ نان گران نمی‌شود

به گزارش جهان صنعت نیوز: در همین خصوص ذبیح‌الله زمانی مدیرکل غله و خدمات بازرگانی زنجان با بیان اینکه طرح سهمیه‌بندی کردن آرد در زنجان نهایی نشده است و به ‌صورت پایلوت اجرا می‌شود، گفت: ماهانه حدود ۱۰ هزار تن آرد در نانوایان استان زنجان توزیع می‌شود و این روال نیز همچنان ادامه دارد چراکه هنوز نرخ جدید گندم و آرد برای این واحدها ابلاغ نشده است.

وی شرکت غله و خدمات بازرگانی را متولی تامین غله گندم و آرد استان معرفی کرد و افزود: تامین زیرساخت‌های اجرای این طرح برعهده استانداری‌هاست و دستگاه‌های مربوط آن را دنبال می‌کنند. در سیستم هوشمندسازی دستگاه‌های کارتخوان قیمت انواع نان‌ها پیاده شده است. در این سیستم امکان نظارت بر میزان استفاده، سهمیه‌بندی و نیاز روزانه خانوارها گنجانده شده است.
زمانی با بیان اینکه ابزارهایی برای استفاده بهینه و درست مصرف کردن آرد و نان در این طرح تعبیه شده است، تاکید کرد: این طرح ضایعات نان را با ترویج فرهنگ درست مصرف کردن به حداقل می‌رساند. همچنین امکان قاچاق آرد را تقلیل می‌دهد چراکه بعد از این طرح قیمت آرد در همه واحدهای صنفی و صنعتی یکسان خواهد شد و این‌گونه آرد نانوایان سنتی به نانوایان فانتزی سرازیر نمی‌‌شود.

وی تاکید کرد: زیرساخت‌های اجرای این طرح در حال آماده‌سازی و نقاط ضعف و قوت آن شناسایی شده‌اند چراکه نان حساسیت‌های خاص خود را دارد. از این رو باید حساب‌شده در این زمینه ورود کنیم.به گفته مدیر غله و خدمات بازرگانی زنجان، حدود ۱۶۰۰ واحد نانوایی در زنجان فعال است که حدود ۱۴۰۰ واحد مجهز به این دستگاه‌ها شده‌اند؛ به عبارتی می‌توان گفت ۹۰ درصد نانوایان مجهز هستند و بعد از مرحله مجهز‌سازی وارد مراحل بعدی اجرا خواهیم شد.

قیمت نان را تا پایان سال تغییر نمی‌دهیم

زمانی در پاسخ به این پرسش که به نظر شما یارانه تخصیص داده شده برای نان برای خانوار کافی است؟ گفت: بنا نداریم قیمت نان را تا پایان سال جاری تغییر دهیم و نان با همان نرخ سابق عرضه می‌شود. قیمت نان لواش در زنجان ۳۵۰ تومان، نان بربری ۱۱۰۰ تومان و نان سنگک ۱۵۰۰ تومان خواهد ماند و اجرای این طرح افزایش قیمت را به دنبال نخواهد داشت. البته نرخ نان ممکن است بنا به نرخ تورم در سال‌ آینده تغییر کند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی زنجان گفت: ما‌به‌التفاوت نرخ فروش انواع نان به مردم را دولت به نانوایان پرداخت می‌کند، اما تاکید می‌کنم هنوز عددی از این یارانه از سوی دولت به ما اعلام نشده است.

وی همچنین با بیان اینکه این طرح از هفته آینده کلید می‌خورد، تصریح کرد: اجرای این طرح به صورت پایلوت امکان شناسایی نواقص و نقاط قوت این طرح را برای ما روشن می‌کند. اطلاع‌رسانی لازم در این زمینه انجام شده است و اکثر واحدهای نانوایان و مردم در زنجان از اجرای این طرح استقبال کردند و دیگر کمتر شایعاتی مانند فروش نان کارتی و… به گوش می‌خورد.

تجهیز ۶۰۰ واحد در قزوین به دستگاه کارتخوان نان

همچنین در این رابطه مصیب بهرامی رییس اتحادیه نانوایان قزوین با بیان اینکه سهمیه‌بندی جدیدی برای آرد و گندم در قزوین ابلاغ نشده است، گفت: نانوایان قزوین مکلف به مجهز شدن به دستگاه‌های کارتخوان نان شده‌اند. در حال حاضر حدود ۶۰۰ واحد نانوایی در قزوین مجهز به این دستگاه شدند.

به گفته وی، ۱۷۰۰ واحد نانوایی در قزوین فعال هستند که از این تعداد ۱۳۰ واحد نانوایان حجیم و نیمه‌حجیم هستند. بهرامی در پاسخ به این پرسش که آیا بعد از نصب این کارتخوان‌ها نرخ آرد در نانوایان سنتی نیز آزاد می‌شود، خاطرنشان کرد: تا به امروز در این زمینه مطلبی به ما ابلاغ نشده است و به صورت شفاف از بعد نصب این دستگاه اطلاعاتی به ما نداده‌اند. نانوایان در برابر این طرح مقاومتی نکردند و روزانه به تعداد واحدهایی که مجهز به این دستگاه می‌شوند افزوده می‌شود.
این فعال صنفی به ایلنا گفت: جزئیاتی از نحوه اجرای این طرح به ما ابلاغ نشده اما واحدها مکلف به مجهز شدن به دستگاه‌های کارتخوان نان شده‌اند.

تجهیز زیرساختی نانوایی‌ها تا ۴۵ روز آینده

در این باره همچنین مشاور وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه ساز‌و‌کار توزیع نان میان مردم در روستاها ادامه خواهد داشت، گفت: موضوع این طرح، ۸۲ هزار نانوایی است که ۳۰ تا ۴۵ روز آینده زیرساخت‌های آنها تجهیز می‌شود.
طرح هوشمندسازی یارانه نان نام طرحی است که به عنوان یک حرکت جدی در توزیع بهینه یارانه نان لقب گرفته و مجری آن وزارت امور اقتصاد و دارایی است. طرحی که هرچند دیر کلید خورد ولی به گفته برخی از کارشناسان، آغاز این طرح در شرایط فعلی که جهان با مشکل تامین گندم مواجه است می‌تواند تاثیر بسزایی در جلوگیری از هدر رفتن منابع و مشکلات احتمالی در حوزه گندم باشد. همان‌طور که پیش از این گفته شد، طرح آزمایشی این طرح از استان زنجان شروع شد و مطابق آن گفته می‌شود نان برای مصرف‌کننده گران نمی‌شود و یارانه مستقیما به حساب نانوا پرداخت می‌شود.
در همین راستا محمد جلال مشاور وزیر امور اقتصاد دارایی و از مجریان این طرح گفت: در این طرح موضوع ما نانوایی‌هایی است که زیرساخت ثبت تراکنش‌های هوشمند را دارند که حدود ۸۲ هزار نانوایی در سراسر کشور به این شکل وجود دارد.
وی در پاسخ به روند هوشمند‌سازی نانوایی‌ها در استان زنجان گفت: در این استان ۱۶۰۰ نانوایی وجود دارد که حدود ۹۰ درصد آنها متصل شدند.

جلال تصریح کرد: طبق برآوردهای ما بین ۳ تا ۴۵ روز آینده کل نانوایی‌های کشور تجهیز می‌شوند. زیرساخت‌های آن آماده است و نصب و راه‌اندازی آنها در شهرها کار دارد. اتصال این دستگاه‌ها در شهرهای پرجمعیت با سرعت بیشتر و در روستاهای دوردست و مناطق صعب‌العبور طبیعتا با سرعت کمتری انجام می‌شود.

روستاهایی داریم که جمعیتشان کم است و عملا نانوایی ندارند و آرد بین مردم خودشان توزیع می‌شود که در طرح جدید هم همچنان آرد به این افراد عشایری و کسانی که توسط فرمانداری‌ها مدیریت می‌شوند توزیع می‌شود.
وی با بیان اینکه این میزان ۷ تا ۹ درصد از آرد کشور را شامل می‌شود گفت: در طرح جدید نان ما متعرض به رویه سابق نمی‌شویم و آن رویه به قوت خود جریان دارد و هر کس بخواهد می‌تواند از طریق مراجعه به فرمانداری‌ها و احراز سکونت به آن فرآیند اضافه شود.

فرآیند خرید توسط مردم تغییر نمی‌کند

مشاور وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه در این فرآیند هیچ تغییری در قیمت و حتی فرآیند خرید توسط مردم تغییر نمی‌کند، گفت: ساز‌و‌کار پیشنهادی برای نانواست که آرد را با قیمت تمام‌شده می‌گیرد ولی تسویه نمی‌کند و بین ۳۰ تا ۴۵ روز مهلت داده می‌شود و در این مهلت نان تولید می‌شود و ما‌به‌ازای نانی که تولید می‌شود و در سیستم ثبت می‌شود محاسباتی به صورت مکانیزه اتفاق می‌افتد.
وی ادامه داد: ما‌به‌ازای هر قرص نان را سازمان حمایت به صورت محرمانه اعلام می‌کند که در آن افزایش قیمت کارگر و افزایش قیمت آرد لحاظ شده است و به حساب نانوا واریز می‌شود.

جلال تصریح کرد: با این شیوه عرضه آرد خارج از شبکه برای نانوا موضوعیت ندارد زیرا که آرد را با قیمت تمام‌شده گرفته است. همچنین اگر تبدیل به نان کند و در حجم‌های بزرگ واگذار کند، باز هم موضوعیت ندارد چون یارانه‌اش عودت داده نمی‌شود و تراکنش‌ها باید الگوی منطقی داشته باشند.

مشاور وزیر اقتصاد ادامه داد: در حال حاضر حجم آرد مصرفی کشور در مصارف سنتی هشت و نیم میلیون تن است که پیش‌بینی می‌کنیم با این شیوه دو و نیم میلیون تن مصرف کاهش پیدا کند.

وی همچنین در رابطه با خرید نقدی پاسخ داد: بنا نداریم در این مورد به خرید نقدی دامن بزنیم ولی چون در مراحل ابتدایی ممکن است برخی اقشار و اتباع کارت نداشته باشند یا همراهشان نباشد پیش‌بینی کردیم کارت بانکی خود نانوا در سیستم ثبت شود و تراکنش‌های متعدد آن در روز غیرمتعارف لحاظ نشود تا هر کس نان بخواهد پول نقد را قبول کند و به ما‌به‌ازای آن کارت بکشد. در مناطق مختلف انتظار داریم به ازای هر تعداد تراکنش متعارف یک تراکنش پول نقد اتفاق بیفتد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه

شناسه : 265639
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا