ضعف زیرساخت‌های فرودگاهی بلای جان گردشگری

به گزارش جهان صنعت نیوز: گردشگران خارجی به محض ورود به فرودگاه امام خمینی با حجم عظیمی از رانندگان تاکسی مواجه می‌شوند که سعی دارند در رقابت بر سر جذب گردشگر خارجی از یکدیگر پیشی بگیرند و فضای به وجود آمده بی‌شک احساس ناامنی و تشنج را به گردشگر خارجی القا می‌کند.
 
سیدمحمد کاظم‌خلدی‌نسب کارشناس ارشد مدیریت بازاریابی گردشگری که سابقه فعالیت به عنوان قائم‌مقام معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی را در کارنامه دارد ضمن تایید وجود مشکل در حوزه فرودگاهی کشور معتقد است که رعایت شدن استانداردهای به‌روز فرودگاهی در حوزه خدمات و امکانات فرودگاهی از جمله مواردی است که باید در راستای تحقق اهداف گردشگری مورد توجه قرار گیرد. وی در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» ضمن تاکید بر نقش مهم و انکارناشدنی زیرساخت‌ها و خدمات ارائه‌شده در فرودگاه‌ها بر نگرش گردشگران ورودی، خواستار ارائه طرح‌های تشویقی برای افزایش سرمایه‌گذاری داخلی در حوزه فرودگاه‌های کشور شد.
 
 رعایت نشدن استانداردها
 
فرودگاه‌های ایران در زمینه ارائه خدمات فرودگاهی به هیچ‌وجه استاندارد نیستند. این مساله‌ای است که هرکس سری به فرودگاه‌های استانی کشور زده باشد از آن مطلع است. تاخیرات گاه و بیگاه در پروازها، وضعیت آشفته در خصوص غذاهای ارائه‌شده در هواپیما بخشی از مشکلات صنعت هوایی کشور هستند. افزون بر این موارد زیرساخت‌های فرودگاه‌های استانی کشور نیز به هیچ‌وجه استاندارد نیست و همین امر باعث شده که جابه‌جایی گردشگران در سطح کشور پهناور ایران به امری دردسرساز برای مسافران و
گردشگران خارجی و داخلی تبدیل شود. 
 
خلدی‌نسب کارشناس ارشد مدیریت بازاریابی گردشگری در خصوص لزوم رعایت شدن استانداردها در فرودگاه‌های کشور به «جهان‌صنعت» گفت: فرودگاه‌ها دارای استانداردهایی هستند که این استانداردهای فرودگاهی باید رعایت شوند و این موضوع باید به صورت جدی مد نظر قرار گیرد. وی ضمن تایید وجود برخی ضعف‌ها در ارائه خدمات فرودگاهی افزود: به نظرم باید دوره‌های آموزشی مستمر برای کارکنان فرودگاهی برگزار شود و شاخص‌ها و استانداردهای بین‌المللی جدیدی که تعریف شده‌اند را مد نظر قرار دهیم. مسافر و گردشگر خارجی که وارد ایران می‌شود نیازمند آن است که خدمات فرودگاهی مطلوب و استاندارد را دریافت کند.
 
 این کارشناس ارشد مدیریت بازاریابی گردشگری ضمن تاکید بر لزوم ارائه زیرساخت‌ها و فناوری‌های نوین در فرودگاه‌های کشور برای ایجاد دید مثبت در گردشگران گفت: از سوی دیگر نباید از نظر دور داشت که فرودگاه‌های ما نیازمند سرمایه‌گذاری هستند و فناوری‌های جدیدی که در حوزه بین‌المللی روی آن کار شده و در دیگر کشورها به عنوان خدمات در مسیر رفت و آمد به مسافران ارائه می‌شود، باید در ایران نیز ارائه شود.
 
 تحریم‌ها مانع توسعه فرودگاهی
 
پس از انقلاب اسلامی ایران، زیرساخت‌های صنعت هوایی ایران برای سال‌های متمادی تحت تاثیر تحریم‌های بین‌المللی قرار گرفت.
 با امضای برجام امیدهایی برای مشارکت سرمایه‌گذاران و شرکت‌های خارجی برای توسعه فرودگاهی ایران شکل گرفت اما هنوز امضای برجام خشک نشده بود که با خروج آمریکا از آن، این امکان از میان رفت. در سایه نبود زیرساخت‌های فرودگاهی مطلوب در فرودگاه‌های کشور صنعت گردشگری ایران نیز نتوانسته از ظرفیت‌های بالقوه خود به خوبی استفاده کند.
 
خلدی‌نسب کارشناس ارشد مدیریت بازاریابی گردشگری در خصوص سیر توسعه زیرساخت‌های فرودگاهی در صورت احیای برجام به «جهان‌صنعت» گفت: هنوز تکلیف موضوع برجام مشخص نیست اما می‌توان امیدوار بود که با توافق احتمالی، تحریم‌ها از میان برداشته شود و شرکت‌های خارجی به کشور آمده و سرمایه‌گذاری کنند.
 
وی ضمن تاکید بر به صرفه بودن سرمایه‌گذاری در ایران برای شرکت‌های خارجی افزود: توجه داشته باشید که سرمایه‌گذاری در (فرودگاه‌های کشور) به سبب تفاوت نرخ ارز در ایران به صرفه است و برای سرمایه‌گذاران خارجی صرفه اقتصادی دارد. کارگر هوشمند و بااستعداد در ایران می‌تواند با گذراندن دوره‌های لازم در صنعت مشغول شود و خدمات استاندارد بین‌المللی در حوزه فرودگاهی ارائه کند. بنابراین به نظرم باتوجه به اینکه فرودگاه‌ها بخش عمده‌ای از پذیرش و خدمات مسافران را ارائه می‌دهند باید روی آنها سرمایه‌گذاری کلان کرد تا بتوان در حوزه گردشگری شاهد نتیجه این سرمایه‌گذاری بود. این کارشناس ارشد مدیریت بازاریابی گردشگری ادامه داد: در دولت یازدهم با امضای برجام و رویکرد مثبتی که جامعه بین‌المللی به کشور ما نشان داد سریعا به سمت توسعه فرودگاهی حتی با مشارکت فرانسه پیش رفتیم و پیش‌بینی‌هایی برای ادامه روند در نظر گرفته شده بود اما متاسفانه با آمدن ترامپ و برهم خوردن برجام و بازگشت تحریم‌ها تمام پیش‌بینی‌ها و برنامه‌های تعیین‌شده برای توسعه فرودگاهی با همکاری کشورهای اروپایی منتفی شد.
 
لزوم جذب سرمایه‌گذاری داخلی
 
باتوجه به نبود امکان سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در صنعت فرودگاهی کشور می‌توان امیدوار بود که با جذب سرمایه‌گذاری داخلی بخشی از مشکلات زیرساختی در این حوزه مرتفع شود و این مساله منجر به بهبود وضعیت فرودگاهی و به تبع آن جذب گردشگر در کشور شود.
 
خلدی‌نسب ضمن اشاره به لزوم جذب سرمایه‌گذاری داخلی برای توسعه فرودگاهی کشور به «جهان‌صنعت» گفت: لزوم جذب سرمایه‌گذار داخلی موضوعی است که باید در زمینه توسعه فرودگاهی کشور مورد توجه قرار گیرد.
به نظرم به راحتی می‌توان با در نظر گرفتن مکانیسم مناسب و ارائه تشویق‌هایی همچون ارائه پروژه‌های کلان و طولانی‌مدت در بورس، حمایت و تشویق لازم جهت سرمایه‌گذاری در صنعت فرودگاهی کشور را ایجاد کرد.
وی افزود: با این روش می‌توان سرمایه‌های سرگردان را جذب کرد و افزون بر توسعه فرودگاهی و گردشگری کشور سرمایه‌های راکد را نیز به جریان انداخت.
 
اثربخشی موضوع جذب سرمایه‌گذاری داخلی، مسائل و مشکلات را حل کرده و وقتی گردشگر از خارج از کشور وارد می‌شود متوجه می‌شود که در تلاش هستیم تا مسائل حوزه گردشگری را حل کنیم.
 
توجه داشته باشید که خدمات فرودگاهی در حوزه‌های گسترده‌ای قابل ارائه است که اکثرا ناملموس هستند. با این وجود وقتی مسافر وارد محیط فرودگاهی شده و می‌بیند تمام امکانات و خدمات لازم به او ارائه می‌شود احساس آرامش می‌کند.
 
این کارشناس ارشد مدیریت بازاریابی گردشگری در خاتمه خاطرنشان کرد: اگر خدمات و امکانات استاندارد فرودگاهی به شکل مناسب ارائه نشده باشد گردشگر نیز احساس رضایت لازم را نخواهد داشت.

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهخواندنی
شناسه : 265645
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا