کلکسیونی از تخلفات در «متروپل»
به گزارش جهان صنعت نیوز: حمزه شکیب در جریان شصتوهفتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به مساله ایمنسازی ساختمانها و افق پیشرو اظهار کرد: ساختوسازهای کشور پس از زلزله رودبار و منجیل شرایط خوبی را پیدا کرد اما هنوز ایرادات و مشکلاتی وجود دارد که امیدواریم این موارد نیز مرتفع شود.
او با اشاره به سه موضوع متروپل آبادان، پلاسکو و بحث مسکن مهر تصریح کرد: ساختمان متروپل آبادان از موضوعاتی است که در این روزها مورد توجه مسوولان قرار گرفته و از اهمیت بالایی برخوردار است؛ ساختمانی که با تخلفات گسترده و بنای اضافی ساخته شده است به طوری که مجوز این ساختمان برای پنج تا شش طبقه بوده که در نهایت بالای ۱۰ طبقه ساخته میشود.
شکیب در رابطه با تخلفات گسترده سازنده متروپل خاطرنشان کرد: بنای این ساختمان قبل از اینکه پروانه صادر شود احداث میشود و متاسفانه قوانین و مقررات ساختوساز در این بنا به هیچ عنوان رعایت نمیشود. سرپرست سازمان نظام مهندسی کشور با اشاره به اینکه پروانه ساختمان متروپل در سال ۹۶ صادر میشود، گفت: جالب این است که نظام مهندسی در چرخه صدور این پروانه در آن مقطع ورود نکرده است و در حالی ریزش و ریختن ساختمان متروپل را شاهد بودیم که اگر قرار بود این ساختمان به بهرهبرداری برسد شاید بیش از هزاران نفر در این حادثه جان خود را از دست میدادند. او همچنین به موضوع نگهداری ساختمانها اشاره کرد و گفت: پلاسکو نماد ساختمانی بلند در کشور در سال ۱۳۴۲ بود اما متاسفانه این ساختمان نیز به دلیل عدم نگهداری و الزامات اجرایی و مشکلاتی که وجود داشت فرو ریخت و اگر مبحث ۲۲ و بحث نگهداری این ساختمان رعایت میشد ما همچنان ساختمان پلاسکو را داشتیم.
شکیب با ابراز اینکه در شهر تهران هزاران ساختمان بلندمرتبه (بیش از ۱۲طبقه) داریم، گفت: یکی از موضوعاتی که در مسکن مهر به آن توجه نشد بحث کیفیت بود و ما نباید کیفیت را فدای کمیت کنیم و بلکه باید در نهضت ملی مسکن به آن توجه کنیم و از آن غافل نباشیم و از اتفاقات گذشته درس بگیریم. سرپرست سازمان نظام مهندسی کشور با اشاره به توانایی و دانش مهندسین کشور گفت: ما به لحاظ دانش مهندسی ساختمان جزو پنج کشور دنیا هستیم اما متاسفانه این دانش پیادهسازی نمیشود و باید به این موضوع توجه شود.
او با بیان اینکه در نظام مهندسی اشکالات جدی وجود دارد، افزود: باید بتوانیم این اشکالات را حل و فصل کنیم. شکیب همچنین راجع به تخلفات گسترده در بحث ساختمان متروپل گفت: در ابتدا قرار بود این ساختمان در ۹ طبقه ساخته شود و جالب این است که در فرآیند ساختوساز این بنا از افراد صلاحیتدار استفاده نشده و در ادامه نیز پس از شروع ساخت و ساز و بدون پروانه سه طبقه به این بنا اضافه میشود علاوه بر اینکه برخی از ستونهای این بنا حذف میشود و جالبتر اینکه سیستم سازه را نیز تغییر میدهند.
سرپرست سازمان نظام مهندسی کشور با تصریح به اینکه هیچ قاعده و ضابطهای در ساخت متروپل رعایت نشده است، گفت: متاسفانه در فرآیند ساخت و ساز قدرت مالک آنقدر زیاد بوده که هیچکس نتوانسته است بر احداث این بنا نظارت کند.
او خاطرنشان کرد: در بازدیدی که تعدادی از نمایندگان مجلس اخیرا از این ساختمان داشتهاند درخواست بازبینی این پرونده را داشتهاند که معاون شهرسازی آبادان اعلام کرده است پروندهای از این ساختمان وجود ندارد!
شکیب در پایان با اظهار اینکه از این نوع ساختوسازها و چنین افرادی در سطح کشور وجود دارد، گفت: تعداد این افراد در سطح استانها کم نیست و در استانهای مختلف از چنین ساختوسازها و افرادی زیاد داریم.
رییس شورای شهر تهران نیز خطاب به شکیب گفت: این سوال مطرح میشود که آیا زمین آبادان شرایط احداث چنین ساختمانی را با این فونداسیون و بنای ۱۰طبقه داشته یا خیر؟ شکیب در پاسخ به این سوال گفت: البته هنوز بررسی علمی در این زمینه انجام نشده است اما مقاومت زمین آبادان از نوع سه به سمت نرم است و میشود ساختمانهای بلندمرتبه را البته با رعایت تمهیدات لازم برای این فونداسیون انجام داد.
مهدی چمران با ابراز اینکه در سازه متروپل اطلاعی نداریم که از شمع استفاده شده است یا خیر، گفت: بههرحال در فرآیند ساخت این بنا تخلفات گستردهای صورت گرفته است.
لینک کوتاه :