سمبل تواضع و جوانمردی

محمدرضا تابش *

مرحوم دعایی از زمره روحانیون بسیار منزه، مجاهد و نمادی از اسلام ناب محمدی بود. آشنایی ما پیش از انقلاب به واسطه مسوولیت‌هایی بود که ایشان در عراق به عنوان نماینده امام خمینی داشت، اما بعد از انقلاب این آشنایی و نزدیکی در روزنامه اطلاعات و مجلس بیشتر شد.

مرحوم دعایی با اینکه در زمره انقلابیون اصیل بودند، ‌همواره مشی اصلاحی داشته و زمان و مکان را به درستی درک می‌کردند. به عنوان مثال روابط ایشان با آقای خاتمی با وجود تمامی فرازوفرودهایی که به وجود آمد، هیچگاه از دایره مروت و جوانمردی خارج نشد. به همین دلیل بود که مرحوم دعایی علاوه بر اینکه مورد اعتماد امام و رهبری بود، تمام گروه‌ها و نحله‌هایی که ذیل جمهوری اسلامی و قانون اساسی هم فعالیت می‌کردند، ایشان را به عنوان ملجاء و پناه خود می‌دانستند.

مرحوم دعایی شخصی بود که نماز مرحوم فروهر و سحابی را خواند و این بسیار مهم است که فردی انقلابی، ولایی و نماینده رهبری باشد ولی به گونه‌ای عمل کند که مورد وثوق و پناه تمامی نحله‌هایی باشد که بعضا مشی انتقادی هم داشته‌اند. این هنر مرحوم دعایی متاثر از زمان‌شناسی و دیدگاه وسیع او بود. من در دوره ششم مجلس، کارپرداز اداری و مالی مجلس شورای اسلامی بودم و شاهد هستم که ایشان هیچ چیزی از امکانات و حقوق برای خود دریافت نکرده و به آنچه که رهبری در موسسه اطلاعات برای ایشان به عنوان حقوق در نظر گرفته بودند، بسنده کرد. به همین دلیل معتقدم در این دوران وانفسای مادی‌گرایی، وجود ایشان بسیار ذی‌قیمت بوده و فقدانش نیز دردی جانکاه است.

همچنین لازم به ذکر است مراسم تشییع پیکر این عالم وارسته فردا (سه‌شنبه ۱۷ خرداد) برگزار می‌شود و طبق شنیده‌ها قرار است مقام معظم رهبری به صورت خصوصی برای ایشان نماز بخوانند و سپس در حرم مطهر امام خمینی به خاک سپرده شوند. این هم خود از عجایب روزگار است که روح ایشان در روز وفات مراد خود امام خمینی به دیدار حق شتافت و عهد اخوت و مریدی را در حق استاد خودش به جای آورد.

* نماینده سابق مجلس

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 266207
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا