نظارت حلقه گمشده صنعت گردشگری

به گزارش جهان صنعت نیوز:  کمبودها در زمینه واحدهای اقامتی جهت اسکان مسافران و گردشگران به حدی زیاد است که در ایام تعطیلات در بسیاری از شهرهای شمالی کشور نه‌تنها در اماکن استاندارد بلکه در خانه‌های شخصی و استیجاری نیز جایی برای اسکان مسافران یافت نمی‌شود.

مشکل کمبود واحدهای اقامتی برای اسکان مسافران و گردشگران اما محدود به شمال کشور نیست و پیش از این مدیرکل اسبق میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه نیز، کمبود واحدهای اقامتی استاندارد را یکی از ضعف‌های صنعت گردشگری این استان دانسته بود. در خراسان شمالی نیز مشکل در زمینه تامین مراکز اقامتی استاندارد برای گردشگران و مسافران تبدیل به مساله‌ای تکراری شده است.

در این شماره «جهان‌صنعت» سعی کرده‌‌ایم ضمن گفت‌و‌گو با یک کارشناس ارشد حوزه گردشگری، مشکلات و مسائل پیرامون تامین واحدهای اقامتی برای اسکان گردشگران را بررسی کنیم و راهکارهایی برای عبور از بحران فعلی در این حوزه ارائه دهیم.

* کمبود واحد‌های اقامتی

گردشگران خارجی که از ایران بازدید کرده‌اند عموما سرخط گلایه‌هایشان به کم بودن تعداد واحدهای اقامتی در کشورمان مربوط می‌شود.

به جز تعداد و کمیت اما کیفیت واحدهای اقامتی برای اسکان مسافران و گردشگران نیز در کشور مطلوب نیست و این امر بیش از هر چیز به تامین نشدن زیرساخت‌های لازم در حوزه زیرساخت‌های اسکان مسافر مربوط می‌شود.

همین نبود امکانات و زیرساخت‌های اسکان سبب شده است در فصل‌هایی که بیشتر مورد توجه گردشگران قرار دارد ظرفیت و توان اقامتی شهرهای گردشگرپذیر پاسخگوی نیاز گردشگران نباشد.

سیدمحمدکاظم خلدی‌نسب کارشناس ارشد حوزه گردشگری در خصوص کمبودهایی که در زمینه کم و کیف واحدهای اقامتی گردشگری در ایران وجود دارد و تشدید این مشکل در فصل گردشگرپذیر خصوصا در شمال کشور به «جهان‌صنعت» گفت‌: «اقبالی که (در شمال کشور) برای ارائه واحدهای اقامتی به مسافران نشان داده شده بسیار اتفاق مثبتی است. به هر صورت ساختن یک اقامتگاه نیاز به یک پروسه طولانی‌مدت دارد؛ بهترین راهکار و سیاستی که می‌شود (در حال حاضر) ارائه داد همین تشویق مردم به ارائه واحدهای اقامتی مناسب و مجاز به گردشگران است.»

وی ضمن تاکید بر لزوم وجود نظارت بر این واحدها افزود‌: می‌توان این واحدهای اقامتی شخصی را براساس ضوابط و معیارهای آیین‌نامه واحدهای اقامتی و بومگردی مورد نظارت قرار داد.

خلدی‌نسب ضمن اشاره به مشکلات موجود در ارائه واحدهای اقامتی به گردشگران گفت‌: «یک مشکل جدی که در سراسر کشور وجود دارد رعایت نکردن ضوابط واحدهای اقامتی توسط برخی افراد است که صرفا نگاه درآمدی در این حوزه دارند. اگرچه یک نگاه مطلوبی که می‌تواند وجود داشته باشد تامین خدمات اقامتی استاندارد برای مردم و گردشگران است اما برخی متاسفانه این نگاه را ندارند و به هر روی بازار نیازمند ارائه مراکز اقامتی به مردم است. از سوی دیگر تامین امکانات و استانداردها و نظارت‌های اساسی که ‌باید وجود داشته باشد وجود ندارد و این امر خود تبدیل به یک معضل شده است.»

* لزوم برخورد قاطع با متخلفان

مشکلات عدیده موجود در زمینه تامین اماکن اقامتی برای گردشگران و نیز تخلفاتی که از سوی ارائه‌دهندگان واحدهای اقامتی اسکان مسافر صورت می‌گیرد نشانگر لزوم برخورد به موقع و قاطع با متخلفان است.

در صورت برخورد سریع و تعیین جریمه‌های سنگین برای افرادی که سعی دارند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند و در شلوغی‌های تعطیلات واحدهای اقامتی غیراستاندارد را با هزینه‌های گزاف به مردم تحمیل کنند، می‌توان تا حدودی با وضعیت نامطلوب فعلی مقابله کرد.

کارشناس ارشد حوزه گردشگری معتقد است برای  به حداقل رساندن این معضلات باید اقداماتی صورت گیرد و در همین خصوص به «جهان‌صنعت» می‌گوید‌: برخوردهای قاطع با متخلفین ‌باید صورت گیرد؛ یعنی نیازمند این هستیم که دستگاه‌های نظارتی در چارچوب کمیته‌های نظارتی به صورت منظم تشکیل شوند و به صورت پیوسته و در همه مقاطع و نه صرفا در ایام تعطیلات بر واحدهای اقامتی نظارت داشته باشند.

وی ضمن تاکید بر لزوم ایجاد بانک اطلاعاتی از تاسیسات اقامتی می‌افزاید‌: «باید بانک اطلاعاتی تاسیسات اقامتی ایجاد شود که این بانک اطلاعاتی در سامانه جامع نظارت، آمار و اطلاعات تاسیسات گردشگری(جانا) ایجاد شده است و واحدهای اقامتی که از وزارتخانه مجوز گرفته‌اند تحت کنترل و نظارت وزارت گردشگری هستند. البته واحدهایی هستند که تحت کنترل نیستند و عمده مشکلات نیز از واحدهای فاقد کنترل و شکایت‌های مربوط به آنها است.»

* لزوم توجه به سیاست‌های تشویقی

در شرایطی که کشور با کمبود زیرساخت‌های اقامتی برای اسکان گردشگران مواجه است، دولت ‌باید سیاست‌های تشویقی برای ارائه محل اسکان به گردشگران ایجاد کند تا هم بر زیرساخت‌های گردشگری افزوده شود و هم چرخ صنعت گردشگری به حرکت درآمده و نیازهای اسکان مسافران تامین شود.

خلدی‌نسب در همین خصوص ابراز امیدواری کرد که با ایجاد سیاست‌های ترغیبی و تشویقی بتوان مشکلات موجود در حوزه مراکز اقامتی را کنترل کرد و به «جهان‌صنعت» گفت‌: «امیدواریم که یک سیاست تشویقی و ترغیبی ایجاد شود تا مردم بدانند و بتوانند از واحدهای اقامتی زیر چتر نظارتی وزارت گردشگری استفاده کنند. این موضوع دستاورد مثبتی داشته و از اثرات مثبت آن قطعا مردم و گردشگران بهره‌مند خواهند شد.»

این فعال حوزه گردشگری در خاتمه خاطرنشان کرد‌: «در خصوص سیاست‌های تشویقی همه ما و نه صرفا فعالان گردشگری ‌باید اقدام کنیم. همچنین به نظرم شورای شهر و دهیاری‌ها ‌باید با تبلیغات گسترده‌ای که انجام می‌دهند تلاش کنند که امکان و زمینه پیوستن واحدهای اقامتی بیشتر جهت ارائه خدمات به گردشگران را فراهم کنند.»

آنچه که مسلم است در حال حاضر کمبود واحدهای اقامتی خصوصا در فصل‌های افزایش سفر بسیار مشکل‌آفرین است و باید به هر نحوی که هست سرمایه‌گذاران را به حضور در عرصه ارائه خدمات اسکان در مناطق گردشگرپذیر تشویق کنند.

فراموش نکنیم که هتل‌سازی فرآیندی زمان‌بر است و لازم است که هرچه سریع‌تر اقدامی عاجل در این حوزه نیز صورت گیرد. از سوی دیگر در خصوص ایجاد نظارت بر نحوه ارائه خدمات در واحدهای اقامتی شخصی خصوصا در شمال کشور ‌باید نظارت دقیق‌تری وجود داشته باشد تا در زمان‌های اوج سفر مردم و گردشگران با مشکل تامین اسکان مواجه نشوند.

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهخواندنی
شناسه : 266446
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا