وقت افزایش همکاری با آژانس است

سیدجلال ساداتیان *

اگر اجازه داده بودیم که دولت قبل برجام را به سرانجام می‌رساند یا همین دولت در چند ماه گذشته می‌توانست اوضاع را جمع و جور کند، امروز وضعیت تفاوت داشت اما متاسفانه آنقدر کار گره خورد که نتوانستیم توافق کنیم، اینکه دلیلش ضعف تیم دیپلماسی بود، انتظارات بالای طرف مقابل بود، لابی رژیم صهیونیستی بود یا … هم خیلی فرقی ندارد. هر دلیلی هم داشته باشد، یک مساله قابل حل که به قول خودشان تا ۹۸ درصد به توافق نزدیک شده بود و فقط بحث خروج سپاه از فهرست تروریستی مانده بود دوباره از توافق دور شد.

کنار این وضعیت شاهد رقابت‌هایی هستیم که برای به ثمر رساندن برجام اتفاق می‌افتد. مثلا امیر قطر به تهران می‌آید، نماینده اروپایی‌ها می‌آید، رییس‌جمهور ما به عمان می‌رود و… همه این مسائل نشان می‌دهد که برای رسیدن به نقطه احیای برجام بسیار تلاش می‌شود. در طرف دیگر اما این رژیم صهیونیستی است که به شدت کار می‌کند، در آمریکا با سناتورها لابی کرده و سعی دارد برای ایران خطرسازی کند. این جنبه مساله خطری است که باید جدی گرفته شود. برای کنترل این وضعیت لازم است که اولا به تلاش‌های احیای برجام ادامه دهیم، دوما همکاری بیشتری با آژانس کرده و از فضای هیجانی بکاهیم.

اینکه در این شرایط بگوییم هرچه بادا باد برای ما مساله‌ساز است. درست است که الان آژانس کاری نخواهد کرد و ما خیالمان راحت است که حتی اگر قطعنامه‌ای صادر کرده و به سازمان ملل بفرستد، با وتوی روسیه و چین و فضای فعلی قطعنامه جدیدی علیه ما صادر نخواهد شد، اما مقدمه و زمینه‌ساز جو و فضایی علیه ایران است که تقویت خواهد شد و حتما نتیجه آن به نفع رژیم صهیونیستی خواهد بود.

نکته دیگر اینکه اکنون در سازمان‌های بین‌المللی هم بعد از آقای غریب‌آبادی نماینده نداریم که از نزدیک مسائل را پیگیری کند. البته در انگلیس و فرانسه هم سفیر نداریم و خوب است که نمایندگان خود را در آنجاها فعال کنیم تا مرتب بتوانند به کار خود ادامه دهند.

آنچه این روزها از سوی طیفی از مخالفان داخلی برجام می‌شنویم و تشویقی که برای قطع همکاری با آژانس می‌کنند نیز ناشی از درک نادرستی است که از شرایط دارند. ضمن اینکه اهمیتی به وضعیت مردمی که خسارت‌ها عمدتا متوجه آنها می‌شود، نمی‌دهند. یعنی متوجه این شرایط و خسارات و اوضاع مردم نیستند و توجیهاتی مثل درصدد عزت بودن را بیان می‌کنند. درحالی که همه ما به دنبال عزت هستیم اما بالاخره دیپلماسی در دنیای امروز با بده‌وبستان کار می‌کند. آنچه که ما در سایه برجام می‌توانستیم به دست آوریم هم خیلی بیش از آن چیزی بود که الان به دست آورده‌ایم. طبیعتا نتیجه و زیان‌های آن رویکردها را مردم متحمل می‌شوند.

برخی از این آقایان هم معتقدند که ایرادی ندارد اگر مردم تحت فشار باشند و می‌گویند که ما به دنبال اهداف بلندتر و بالاتری هستیم. هر کسی هم که با آنها مخالفت کند را به اینکه سازشکار هستند و… متهم می‌کنند. درحالی که بحث فقط منافع ملی است.

باید دید که منافع ملی کشور چگونه تامین می‌شود. در جاهایی به راحتی می‌شد و می‌شود با کمترین امتیازات و کمترین خسارات به نتایج بهتری رسید. حرف این است که تعریف منافع ملی پیشبرد کار با کمترین خسارات و بیشترین فایده ممکن است. اینکه بر مسائلی مثل بدعهدی آمریکا تاکید کنیم فایده‌ای ندارد و بر کسی هم پوشیده نیست. به نظر من بهتر است که در این شرایط به این توجه کنیم که بیشترین فشار را برای عدم احیای برجام رژیم صهیونیستی وارد می‌کند. از همین‌جا باید بفهمیم که منفعت برجام در گرو احیای برجام است. اگرنه دلیلی نداشت که رژیم صهیونیستی این همه مخالفت کند، فعالیت کند، خودش را به آب و آتش بزند تا مانع از احیای برجام شود.
* تحلیلگر مسائل بین‌المللی

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 267085
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا