توصیه‌های مالیاتی

مریم مخالفی *

ابلاغ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان و همچنین قانون دائمی ارزش‌افزوده و اعلام سازمان امور مالیاتی برای محاسبه سیستمی مالیات بر درآمد صاحبان مشاغل برای سال عملکرد ۱۴۰۰ و در دستور کار قرار گرفتن طرح مالیات بر عایدی سرمایه و لایحه اصلاحی برخی از موارد قانون مالیات‌های مستقیم که اخیرا به مجلس ارائه شده دارای یک پیام مالیاتی مشخص به جامعه است.

۱- کشور برای اجرای برنامه‌های توسعه اجتماعی- اقتصادی نیازمند یک درآمد پایدار است که هیچ درآمدی مگر درآمدهای مالیاتی پایدار نیستند.

۲- کلیه اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی من‌بعد لازم است در چتر مالیاتی کشور فعالیت خود را ابراز و ثبت کنند، زیرا دولت بر این تعمیم است با مشارکت خوداظهاری مودیان نسبت به تشخیص و وصول مالیات اقدام کند.

۳- از آنجا که نظام مالیاتی کشور الکترونیک‌محور شده، مودیان ناچار هستند برای استفاده از سیستم‌های الکترونیکی به مشاوران و کارشناسان مسلط بر این سیستم مراجعه کنند تا بتوانند از تسهیلات مالیاتی قانونی بهره‌مند شوند.

۴- سیستم‌های نرم‌افزاری حسابداری کشور باید به سرعت خود را با سیستم الکترونیکی مالیاتی و همچنین ابزارهای مندرج در قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان مالیاتی تطبیق دهند تا قابلیت تسریع در ثبت و ضبط‌های مالی- مالیاتی را به وجود آورند.

۵- حسابداران، مدیران مالی و کلیه اشخاصی که در حوزه حسابداران مشغول کار هستند راهکاری مگر آشنایی با موارد ذکر شده بالا را ندارند لذا بازآموزی مهارت‌های حرفه‌ای ضرورت دارد.

۶- دولت و تدوین‌کنندگان طرح یا لایحه‌های مالیاتی باید کوشش کنند از پراکندگی مالیاتی قوانین بر حذر باشند تا با اجرای یک قانون مالیاتی یکپارچه فرآیند مالیات‌ستانی را تسهیل کنند.

۷- کلیه معافیت‌های مالیاتی چه در بخش قانون مالیات‌های مستقیم و چه در قانون دائمی ارزش‌افزوده معنی‌دار شوند به طوری که موجبات گسیختگی مواد قانونی را فراهم نکنند.

۸- سازمان مالیاتی کشور از طریق ایجاد یک درگاه تعاملی ملی بین جامعه حسابداران رسمی ایران، جامعه مشاوران مالیاتی و اتاق بازرگانی ایران نقطه نظرات مشورتی آنها را پیرامون بخشنامه‌ها، دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه مالیاتی اخذ کند تا در صدور بخشنامه‌های مالیاتی دچار تناقض آرای متعدد نباشیم.

۹- از آنجا که رابطه مالیات‌ستانی بر پایه اعتماد و اطمینان مودیان و دستگاه مالیاتی است جلسات ادواری مقامات ارشد مالیاتی با کانون‌های کارفرمایی، صنفی و حرفه‌ای کشور برای اطلاع‌رسانی و تعامل مالیاتی ضرورت دارد.

۱۰- مراکز آموزش مالیاتی و صاحبان صفحات الکترونیکی (اینستاگرام، واتساپ، تلگرام، یوتیوب و توئیتر) کوشش کنند با مطالعه دقیق قانون و مقررات مالی مالیاتی، در اشاعه فرهنگ مالیاتی مشارکت کنند.

۱۱- همه ساله جشن روز مالیات به صورت جشنواره از صدا‌وسیما و رسانه‌های معتبر جمعی برگزار شود و موضوعات مهم مالیات به اطلاع شهروندان رسیده و از فعالان در حوزه مالیاتی قدردانی شود.

* مشاور مالیاتی

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 267226
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا