تاریخ خرم‌آباد را پاک نکنید

به گزارش جهان صنعت نیوز:  در حالی که انتظار می‌رفت پادگان ۰۷ که قدمت آن به حدود یک صد سال پیش برمی‌گردد با این دستور حفظ شود اما از همان زمان ثبت آثار تا به امروز کشمکش بین ارتش، شهرداری و اداره کل میراث خرم‌آباد بر سر این پادگان تاریخی ادامه داشته است.

به تازگی نیز در حالی که بیم آن می‌رفت هر آن پادگان ۰۷ مورد تخریب قرار گیرد خرم‌آبادی‌ها دور زمین پادگان زنجیره انسانی تشکیل دادند تا از تبدیل شدن این میراث ملی به ساختمان و پاساژ جلوگیری کنند.

گفته می‌شود زمین پادگان ۰۷ خرم‌آباد با چند بنای ثبت ملی‌شده که در مرکز شهر بوده است به یک پیمانکار تحویل داده شده  تا در آن ساختمان بسازد.

برخی از منابع می‌گویند فروش زمین پادگان ۰۷ به دلیل بدهی ارتش به یک پیمانکار بیرجندی بوده‌ است و تهاتر این زمین‌ها در قبال ساخت مجتمع مسکونی برای کارکنان ارتش صورت گرفته و سرنوشت این زمین‌ها در اختیار پیمانکار است.

در این گزارش سعی کرده‌ایم ضمن گفت‌وگو با اردشیر گراوند فعال حوزه شهری که ریاست مرکز رصد اجتماعی وزارت کشور لرستان را در کارنامه دارد، اهمیت و ضرورت حفظ این پادگان تاریخی برای خرم‌آباد و ایران را بررسی کنیم.

* کارزار خرم‌آبادی‌ها برای حفظ پادگان

با توجه به افزایش خطر تخریب پادگان ۰۷ خرم‌آباد که قدمت آن به دوران پهلوی اول می‌رسد مردم خرم‌آباد کارزاری برای حفظ این اثر تاریخی شهرشان راه انداخته‌اند. آنها نامه‌ای خطاب به  فرهاد زیویار استاندار لرستان نوشته‌اند و در آن ضمن تاکید بر اهمیت این پادگان تاریخی خواستار جلوگیری از تخریب و تبدیل شدن آن به برج‌های ساختمانی شده‌اند.

در نامه مردم خرم‌آباد به استان لرستان آمده است: «خوشبختانه خودتان مسلط بر تاریخ خرم‌آباد هستید و می‌دانید که چرا مردم خرم‌آباد این قدر درباره زمین‌‌های هنگ سوار دغدغه دارند. شما بهتر از همه می‌دانید که در مرکز خرم‌آباد هیچ زمینی مثل پادگان ۰۷ وجود ندارد که یکپارچه باشد و بشود در آن کارهای بزرگ و ماندگار کرد.

جناب آقای استاندار؛ ما می‌دانیم که ارتش جمهوری اسلامی ایران بر این زمین‌ها حق مالکیت دارد و از نظر قانونی مالک است و مصوبه‌ای هم از شورای عالی معماری و شهرسازی در اختیار دارد برای ساخت‌وساز واحدهای مسکونی و تجاری، اما از جنابعالی انتظار داریم که با وزیر محترم راه و شهرسازی و امرای ارتش که جان را فدای ملت می‌کنند، در قالب یک کارگروه راهی برای رفع دغدغه خرم‌آبادی‌ها بردارید.

امیدواریم که با تدبیر شما، لطف و همراهی ارتش و مجوزهایی که وزارتخانه می‌دهد، تمام ۱۵ هکتار زمین پادگان ۰۷ در اختیار شهرداری قرار بگیرد تا بنایی تفریحی و گردشگری برای مردم لرستان ایجاد شود و در عوض با تغییر مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی، مجوز ساخت‌وساز ارتش در زمین‌های «هدفگاه» بیشتر بشود.

امیدواریم رویای مردم خرم‌آباد که ساخت یک مجموعه فرهنگی و گردشگری بزرگ در قلب خرم‌آباد است به واقعیت تبدیل شود.»

از سوی دیگر امام جمعه خرم‌آباد نیز ابراز امیدواری کرده که  مسوولان استانی شرایطی را فراهم کنند تا این مکان فرهنگی به عنوان یک میراث ارزشمند برای استان لرستان باقی بماند و از تبدیل شدن به برج‌های ساختمانی خودداری شود.

* اهمیت حفظ پادگان خرم‌آباد

برای بررسی بیشتر موضوع و ابعاد فرهنگی و اجتماعی نظر اردشیر گراوند و فعال حوزه شهری را که خود اصالتا لرستانی است پرسیدیم.

گراوند ضمن تاکید بر این نکته که ارتش اولین نهادی بوده که بناهای مستحکم  در خرم‌آباد ساخته است به «جهان‌‌صنعت» گفت: بناهای پادگان حتی اگر ثبت تاریخی نشده باشند می‌بایست از آنها نگهداری شود.

وی افزود: البته اگر بخواهم صادقانه صحبت کنم نگه داشتن پادگان۰۷ منجر به نگهداشت کل زمین گسترده آن نخواهد شد. به نظرم اگر آنجا را به یک مرکز و مجتمع فرهنگی، گردشگری و خدماتی تبدیل کنند می‌تواند برای کشور، ارتش و جامعه فایده بیشتری داشته باشد. متاسفانه ما عادت کرده‌ایم و فقط بلد هستیم ساختمان بسازیم و فکر می‌کنیم پول، دارایی و درآمد در ساختمان است. به نظرم پادگان ۰۷ به عنوان یکی از عناصر معماری و تاریخ نظامی ایران می‌بایست مورد توجه قرار گیرد.

این فعال حوزه شهری ضمن تاکید بر اهمیت بناهای تاریخی پادگان۰۷ ادامه داد: ساختمان‌های تاریخی پادگان نه تنها نماد تاریخی و فرهنگی ایران است بلکه نماد نظامی ایران نیز هست و بخشی از فرهنگ ایران شمرده می‌شود. باتوجه به سبک معماری ساختمان‌های پادگان باید گفت این ساختمان‌ها نمادی از تعامل ایران با جهان نیز است، چرا که سبک معماری آن ترکیبی از معماری ایرانی و اروپایی بوده است. لذا همین امر باعث می‌شود که الزام نگهداری از این بناهای تاریخی بیشتر باشد.

گراوند افزود: باید دید چه کاربری‌ای برای پادگان در نظر گرفته شده و چه حجمی از آن قرار است تخریب شود و علت این تخریب چیست. به نظر من این ساختمان‌ها باید مرمت و نگهداری شوند اما چون معمولا پول را برای کارهای فرهنگی و اجتماعی خرج نمی‌کنیم همین راه تخریب را در پیش گرفته‌ایم. تخریب این پادگان یک عقبگرد است و بر چالش‌هایی که مردم با آن مواجه هستند می‌افزاید.

وی در خاتمه یادآور شد: اساسا در دنیا نماد معمارانه می‌سازند که برای خود تاریخ بسازند اما ما اساسا نمادهای معمارانه و نمادهای اجتماعی، تاریخی، نظامی، سیاسی و امنیتی را از بین می‌بریم که اثری وجود نداشته باشد تا براساس آن بتوانیم گذشته خود را مرور کنیم. درواقع خشت‌های قبلی را دور می‌ریزیم تا خشتی نو بگذاریم. توجه داشته باشید اگر بخواهیم فرهنگ خود را به این شکل دور بیندازیم چیزی برای ما از این کشور باقی نمی‌ماند.

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهخواندنی

شناسه : 267818
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا