اصلاح کابینه از نان شب لازم‌تر است

محمدرضا خباز *
 
ضرورت تغییر و ترمیم کابینه بعد از استعفای وزیر کار بیش از قبل مطرح شده و مورد بحث قرار گرفته است. برای شرح این ضرورت پاسخ به چند سوال به عنوان مقدمه لازم است. این کابینه را به این شکل و هیبت چه کسانی به آقای رییسی معرفی کردند؟ آقای رییس‌جمهور بر چه مبنایی این کابینه را پذیرفت؟ مجلس بر چه مبنایی به اینها رای اعتماد داد؟ مهم‌تر از همه اینکه این افرادی که امروز نقش هیات دولت را دارند خودشان واقعا شرعا، عقلا و منطقا به خود اجازه داده‌اند که بدون تخصص و بدون تبحر و تجربه و بدون داشتن علم در دستگاه مربوطه، آن مسوولیت را بپذیرند؟

این روزها که با سالگرد شهادت اسوه مبارزه و تقوا و عرفان یعنی شهید چمران مصادف است، شاهد نصب تابلوهایی در شهر هستیم که زیر برخی‌ از آنها از قول او نوشته‌اند اگر فردی توانایی عملی پذیرفتن یک مسوولیت را نداشته باشد و پذیرد، منافق است. نمی‌دانم این جمله را به چه هدفی در سراسر تهران زیر عکس شهید چمران نوشته‌اند اما هر هدفی هم که داشته باشند، حرف درستی است. اگر کسی از نظر علمی، تجربی و شناخت یک دستگاه آمادگی لازم و کافی را نداشته باشد، حق پذیرش مسوولیت را ندارد حتی اگر به او پیشنهاد شود. به گفته آقای چمران اگر بپذیرد، منافق است.
حالا سوال این است که این افرادی که با آن طمطراق و حرف‌های خالی و برنامه غیرواقعی کذایی به مجلس رفتند آیا امروز در پیشگاه وجدان خود احساس شرمندگی نمی‌کنند، آیا حق این ملت چنین کابینه‌ای بود؟ آیا پاسخ آن همه خوبی مردم این بدی بود که ضعیف‌ترین افراد را در حساس‌ترین پست‌های کشور بگمارند و رای اعتماد بدهند و امروز هم پاسخگویی نداشته باشند؟
همین وزیری که کنار رفت گفته بود که با یک میلیون تومان شغل ایجاد می‌کند. آنهایی که شنیدند نمی‌دانستند این یک چاخان است؟! کسانی که به او رای دادند چطور خود را مواخذه نمی‌کنند. نظیر او در دولت بسیار داریم. آیا این غیر از تباه کردن مال و حیثیت و ارزش‌های این کشور است؟ متناسب با وزیری که استعفا داد یا به استعفا وادارش کردند، در کابینه زیاد داریم.حالا از آقای رییسی که چندین ماه تجربه کرده و دیده‌اند اینها مردم میدان عمل نیستند، انتظار می‌رود که همان رفتاری که با وزیر کار داشتند را با بقیه هم داشته باشند و بیش از این کشور را معطل ندانم‌کاری‌ها و گرفتار ناوارد بودن وزرا نکنند. گناه بزرگ و نابخشودنی این است که این افراد مسوولیت این ملت بزرگ را برعهده بگیرند.
به نظر من اصلاح کابینه از نان شب برای کشور واجب‌‌تر است. نه یکی و دو تا بلکه تعداد زیادی از وزرا هستند که اگر بررسی کنیم، کار مثبتی انجام نداده‌اند. آنها یک برنامه توهمی به مجلس ارائه داده‌اند و پشت آن یک اهداف شخصی و گروهی داشتند. آنها در برنامه شخصی و گروهی خود موفق بودند اما شاهد موفقیتی که در زندگی مردم موثر باشد، نبودیم.طبق گفته آقای رییس‌جمهور و وزیر راه و مسکن قرار بود اکنون یعنی بعد از یک سال یک میلیون مسکن تحویل دهند و تحویل ندادند. قرار بود یک میلیون شغل ایجاد کنند و ایجاد نکردند لذا بهتر است که بیش از این ادامه ندهند. ما روز اول گفتیم که این کابینه توان لازم را ندارد. ما بارها گفته‌ایم که بسیاری از این وزرا در حد مدیرکل هستند نه وزیر و حتی معاون وزیر. گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله ماست آنچه البته به جایی نرسد فریاد است.
*نماینده پیشین مجلس

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 269260
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا