فلج سیاسی ماکرون

به گزارش جهان صنعت نیوز:  این در حالی است که رسانه‌های این کشور از دشواری و پیچیدگی کار امانوئل ماکرون در کسب اکثریت مجلس در مقابله با حزب رقیب سخن می‌گویند. در طول بیست سال گذشته انتخابات پارلمانی فرانسه تا این اندازه بحث‌برانگیز و تهدیدی برای روال عادی فعالیت رییس‌جمهوری این کشور نبوده است؛ گواه آن هم اینکه ماکرون از فرانسویان خواسته تا اکثریت قاطعی را در اختیار حزبش قرار دهند، اما با توجه به دور نخست انتخابات پارلمانی به نظر می‌رسد که حزب طرفدار رییس‌جمهوری فرانسه تنها قادر است به اکثریتی نسبی دست یابد؛ مساله‌ای که می‌تواند دوره پنج ساله دوم او را با چالش جدی مواجه کند.

هفته گذشته نخستین دور انتخابات پارلمانی فرانسه برگزار شد و نتایج این انتخابات نشان داد که ائتلاف ماکرون با فاصله بسیار کم از ائتلاف رقیب پیشی گرفت و همچنان باید به دور دوم انتخابات چشم بدوزد تا مشخص شود که آیا اکثریت را در پارلمان برای پیشبرد طرح‌های اصلاحی خود در دور دوم ریاست‌جمهوری کسب خواهد کرد.

ائتلاف احزاب موسوم به «ماکرونی» باید در انتخابات امروز ۲۸۹ کرسی را از آن خود کنند تا اکثریت قاطع را در اختیار داشته باشند. در غیر این صورت ماکرون برای اجرای اصلاحات مورد نظر خود مجبور می‌شود تا متحدان دیگری را در مجمع ملی به دست آورد. به این منظور رییس‌جمهور مجبور به رایزنی و مذاکره با دیگر احزاب خواهد بود که در ترکیب فعلی نیز نزدیک‌ترین حزب به آرای ماکرون، «جمهوریخواهان» هستند که حاضر به مشارکت در ائتلاف ماکرونی نشدند. به گزارش رادیو فرانسه، کریستیان ژاکوب، رهبر حزب جمهوریخواه به تازگی اعلام کرده که حزبش «نیروی اپوزیسیون مصمم و مفید» خواهد بود.

این در حالی است که حضور یکی از چهره‌های مهم و قدیمی این حزب ژرار لاشه در الیزه احتمال آماده شدن برای مذاکره و مصالحه را پس از دور دوم انتخابات افزایش داده است. گفتنی است ماکرون بدون برخورداری از اکثریت قاطع، حاشیه مانور کمتری خواهد داشت، چراکه در این صورت دسترسی دولت به استفاده از ماده ۳-۴۹ قانون اساسی که امکان تصویب یک لایحه را بدون رای نمایندگان ممکن می‌کند، محدود است. از سال ۲۰۰۸، این ماده قانونی تنها برای تصویب بودجه و تنها یک بار در هر نیم‌سال فعالیت مجلس امکان استفاده داشته است. نتیجه دور نخست انتخابات که ۱۲ ژوئن (۲۲ خرداد) برگزار شد، نشان داد که ماکرون به متحدانش به ویژه حزب «مردم» به رهبری فرانسوا بایرو و حزب «افق» متعلق به ادوارد فیلیپ نخست‌وزیر سابق فرانسه، وابسته است. تاکنون این احزاب ماکرون را از وفاداری خود مطمئن کرده‌اند، اما به نوشته سایت رادیو فرانسه، جاه‌طلبی‌های فیلیپ در ادامه می‌تواند کار را برای ماکرون در ادامه دوره پنج ساله ریاست‌جمهوری پیچیده کند.

تهدید ریاست‌جمهوری ماکرون

دو تهدید اساسی دوره پنج ساله دوم ماکرون در صورت ناکامی کسب اکثریت، نخست موفق نشدن او در اجرای اصلاحات است و دیگری، انفعال در صورت بروز بحران شبیه به آنچه که در زمان همه‌گیری کرونا رخ داد و نیازمند تصمیم‌گیری قوی دولت و شخص رییس‌جمهوری بود. این مسائل در حالی مطرح می‌شود که رقیب ماکرون در انتخابات ریاست‌جمهوری ژان لوک ملانشون توانسته است با ایجاد اتحادی از احزاب چپ و طرفدار محیط‌زیست، در دور نخست به آرایی بسیار نزدیک با احزاب ماکرونی دست یابد.
مردم فرانسه امروز برای حضور در دور دوم انتخابات پارلمانی و تعیین‌تکلیف نهایی ۵۷۷ کرسی مجلس ملی در پای صندوق‌های رای حاضر می‌شوند. نتایج تازه‌ترین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که ۷۰ درصد فرانسوی‌ها با کسب اکثریت مطلق کرسی‌های پارلمان ملی این کشور توسط ماکرون مخالف هستند.

در این بین تنها ۳۲ درصد فرانسوی‌ها دوست دارند که ژان لوک ملانشون که چندی پیش طرح «دور سوم» انتخابات ریاست‌جمهوری را در انتخابات پارلمانی تحلیل کرده بود و رویای دستیابی به کرسی نخست‌وزیری را در سر دارد، به آرزوی خود دست یابد و راهی کاخ ماتینیون- مقر نخست‌وزیری- شود. نتایج این نظرسنجی همچنین از بی‌علاقگی و بلاتکلیفی رای‌دهندگان فرانسوی برای دور دوم انتخابات پارلمان ملی این کشور حکایت دارد؛ انتخاباتی که نرخ عدم مشارکت ۵۳ درصد آن رکوردی در تاریخ جمهوری پنجم فرانسه ثبت کرد.

ماکرون و دشواری کسب اکثریت در مجلس ملی

دویچه وله آلمان همزمان با دور دوم انتخابات پارلمانی در فرانسه نوشت: دور دوم انتخابات پارلمانی در فرانسه هیجان‌انگیز خواهد بود. بدون کسب اکثریت، حزب امانوئل ماکرون، رییس‌جمهور فرانسه به آرای ائتلاف چپ وابسته خواهد بود. به این ترتیب او و فرانسه ممکن است با فلج سیاسی روبه‌رو شوند. در انتخابات ریاست‌جمهوری در آوریل، به نظر می‌رسید که فرانسه باید بین میانه روی سیاسی و راست افراطی یکی را انتخاب کند. مارین لوپن، نماینده راست افراطی در این انتخابات در جایگاه دوم و قدرتمندانه‌ای قرار گرفت و به رییس‌جمهور اعلام جنگ کرد. اما پس از انتخاب مجدد امانوئل ماکرون تصویر تغییر کرد. افراط‌گرایان راست‌گرا حالا در جایگاه سوم قرار دارند. آنها کمتر از سایر احزاب در سطح منطقه‌ای موفق بودند، اما در حال حاضر آنها هم موفقیت خود را جشن می‌گیرند، زیرا می‌توانند نمایندگان بیشتری را نسبت به قبل به پاریس بفرستند.
در ماه آوریل، امانوئل ماکرون با ۵۸ درصد آرا دوباره انتخاب شد. اما این پرسش مطرح است که چرا حزب او حالا تنها یک‌چهارم آرا را در انتخابات پارلمانی به دست آورد؟
اولیویه روزنزویگ، کارشناس علوم سیاسی برجسته فرانسوی در این باره گفت: در این انتخابات ریاست‌جمهوری هیچ شور و شوقی وجود نداشت. ماکرون به دلیل نبود جایگزین انتخاب شد، زیرا مارین لوپن افراطی راست در مقابل او ایستاد. بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند از رییس‌جمهور دست راستی دوری کنند تا اینکه به ماکرون رای دهند. علاوه بر این، طرفداران ماکرون در هفته‌های منتهی به انتخابات پارلمانی به ندرت تبلیغات انتخاباتی انجام دادند، دولت دیر تشکیل شد و نامزدها نیز دیر معرفی شدند.
روزنزویگ در این خصوص می‌گوید: در هر صورت، ماکرون می‌تواند به حکومت ادامه دهد، حتی اگر حزب ریاست‌جمهوری که اخیرا نام خود را به «رنسانس» تغییر نام داد، اکثریت مطلق را به دست نیاورد. در فرانسه، پارلمان دولت را تعیین نمی‌کند، به همین دلیل است که دولت‌های اقلیت نیز امکان‌پذیر است، اما اگر ماکرون بخواهد قانون را اجرا کند، باید به احزاب مخالف امتیاز داده و با آنها کنار بیاید. این کارشناس علوم سیاسی گفت: این طنز وضعیت سیاسی در فرانسه است. وی افزود که وزن تازه به دست آمده در جناح چپ فرانسه می‌تواند ماکرون را به دنبال اجماع با جناح راست سوق دهد و در نتیجه اصلاحات او را دوباره به سمت راست بکشاند.
اگر برخلاف انتظارات، ائتلاف چپ در فرانسه اکثریت را به دست آورد، ماکرون می‌تواند با برنامه‌های اصلاحی خود، به ویژه اصلاحات بحث‌برانگیز بازنشستگی خداحافظی کند. رییس‌جمهور فقط در سیاست خارجی و دفاعی حرفی برای گفتن دارد و در این شرایط باید با اتحاد جناح چپ کنار بیاید. ملانشون تهدید کرده که پست نخست‌وزیری را برای خود تصاحب خواهد کرد، اما در این شرایط حداقل پست‌های وزارتی مهمی را برای چپ طلب خواهد کرد. آخرین بار چنین ترکیبی در سال ۲۰۰۲ بین رییس‌جمهور محافظه‌کار، ژاک شیراک و نخست‌وزیر سوسیالیست، لیونل ژوسپن شکل گرفت و معمولا به بن‌بست سیاسی می‌انجامد. اگر هیچ‌یک از گروه‌های بزرگ، نه ائتلاف ماکرون و نه ائتلاف چپ، نتوانند اکثریت را در دور دوم به دست آورند، کار دشوار خواهد بود. نظام سیاسی در فرانسه هیچ سازوکاری برای ساخت ائتلاف ندارد و رییس‌جمهور باید برای هر رای یک اکثریت داشته باشد یا برخی نمایندگان مجلس را متقاعد کند که جناح خود را تغییر دهند.

از سوی دیگر، اگر حزب ریاست‌جمهوری دوباره به اکثریت دست یابد، ماکرون می‌تواند به برنامه‌های سیاسی خود ادامه دهد. با این حال، آرامش در مجلس ملی همچنان پایان خواهد یافت. یک بلوک بزرگ چپ همیشه می‌تواند او را با اعتراضات خیابانی تهدید کند و افراط‌گرایان راست تقویت شده او را تحت فشار مساله مهاجرت و دیگر مسائل قرار خواهند داد. به این ترتیب مهم نیست که نتیجه انتخابات دور دوم پارلمانی چگونه رقم بخورد، به هر حال دوره دوم برای امانوئل ماکرون سخت‌تر از دوره اول ریاست‌جمهوری خواهد بود.

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 269265
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا