سیاست‌های گردشگری در آینه آمار

محمدکاظم خلدی‌نسب *

هر ساله شورای جهانی سفر و گردشگری آمار و اطلاعاتی را در خصوص میزان سفر و گردشگری منتشر می‌کند. معمولا برای احصای این آمار پرسش نامه‌ای را به کشورها ارسال می‌کنند و کشورها آن را تکمیل می‌کنند و نتایج در جزوه آمار سالانه گردشگری به چاپ می‌رسد.

تلاش‌های صورت گرفته در حوزه گردشگری ایران بر این مبنا بوده است که طبق چشم‌انداز بیست ساله تا سال ۱۴۰۴ بتوانیم بیست میلیون گردشگر ورودی جذب کرده و ۲۵ میلیارد دلار درآمد حاصل از گردشگری داشته باشیم و دو درصد از درآمد اقتصادی کل کشور را پوشش دهیم.

این سیاستی بوده که از سال‌های گذشته با تعامل و نیز با روند مثبتی که در سطح جهانی می‌توان در پیش گرفت، قصد داشته‌ایم که پی بگیریم.

شورای جهانی سفر اطلاعات و آمار خود را به صورت سالانه در خصوص صنعت گردشگری و سهم آن در تولید ناخاصل داخلی ارائه می‌دهد و با رجوع به آن می‌توان متوجه شد که یک کشور تا چه میزان در جذب گردشگر موفق عمل کرده است.

نگاهی به این آمار مشخص می‌کند که کشور فرانسه همواره در حوزه گردشگری و جذب گردشگران خارجی پیشرو بوده و مقام اول را در اختیار داشته است. این کشور از ۱۶ آیتمی که شورای جهانی سفر توصیه می‌کند ۱۱ مورد آنها را پیاده می‌کند. هر یک از کشورها ممکن است تعداد محدودی از شاخص‌ها را پوشش دهند.

آمار تعداد گردشگران ورودی به ایران از طریق نیروی انتظامی احصا می‌شود و نیروی انتظامی نیز از طریق مبادی ورودی به کشور اعم از دریایی، هوایی و زمینی آمار را به دست می‌آورد و انتظار می‌رود با کمک مرکز آمار ایران در آینده این آمار کامل‌تر شود.

در اطلاعات منتشر شده از سوی شورای جهانی سفر درآمد سالانه گردشگری مشخص شده است و آنچه می‌بینید نشان‌دهنده سیاست‌ها و میزان موفقیت سیاست‌های توسعه گردشگری در سطح منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی است.

به نظرم ما می‌توانیم با تحلیل این آمار و اقدام صحیح جایگاه خود در حوزه صنعت گردشگری در دنیا را ارتقا دهیم.

*کارشناس ارشد مدیریت بازاریابی گردشگری

اخبار برگزیدهیادداشت

شناسه : 269561
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *