جای خالی گردشگری خوراک

به گزارش جهان صنعت نیوز: ایران با بهره‌مندی تعداد بسیار زیادی غذای محلی و سنتی ظرفیت بالایی در زمینه گردشگری خوراک دارد. با وجود این ظرفیت بالا در خصوص گردشگری خوراک، طبخ نشدن بسیاری از غذاهای محلی و سنتی کشور در رستوران‌های بین‌المللی و مغفول ماندن ارائه آنها در اماکن گردشگری سبب شده که این حوزه از گردشگری در کشور آن‌طور که باید و شاید به شکوفایی نرسد.

در این گزارش «جهان‌صنعت» ضمن گفت‌و‌گو با کارشناسان و فعالان حوزه گردشگری سعی کردیم ظرفیت‌های گردشگری خوراک در کشور را بررسی و برنامه‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای توسعه این حوزه از گردشگری را ارزیابی کنیم.

توقف جشنواره‌های قبلی

یکی از روش‌هایی که از طریق آن می‌توان به معرفی ظرفیت‌های گردشگری خوراک پرداخت، برگزاری جشنواره‌هایی برای معرفی تنوع خوراکی است.

اگرچه در سال‌های گذشته جشنواره‌هایی برای معرفی تنوع خوراکی کشور برگزار می‌شد اما حال چند سالی است که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی این جشنواره را برگزار نمی‌کند.

سیدمحمدکاظم ‌خلدی‌نسب کارشناس ارشد گردشگری در خصوص برنامه‌هایی که برای توسعه گردشگری خوراک در کشور باید وجود داشته باشد تا از ظرفیت‌های این حوزه به درستی استفاده شود به «جهان‌صنعت» گفت: در سنوات گذشته یکی از اقدامات خوبی که صورت گرفت ایجاد جشنواره سفره‌های ایرانی بود که از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ در شش دوره برگزار شد. چنین جشنواره‌ای فضای خاصی را ایجاد می‌کند و حضور گردشگران از استان‌ها و کشورهای مختلف بسیار مثبت است.

وی افزود: خاطرم است که حتی رقابتی در بین استان‌ها ایجاد شده بود که چه استانی برای دوره بعد میزبان جشنواره باشد. به نظرم حرکات مثبتی که از گذشته وجود داشته باید ادامه پیدا کند.

این کارشناس ارشد گردشگری در خصوص علت بروز وقفه در برگزاری جشنواره سفره‌های ایرانی ابراز داشت: نمی‌دانم علت وقفه ایجادشده در زمینه جشنواره گردشگری خوراک چیست اما برگزاری آن می‌تواند موجب تشویق مردم شده و آنها را در یک فضای دوستانه و صمیمی گردهم آورد. امیدواریم در خصوص احیای رویدادها توجه ویژه‌ای شود و نتیجه‌اش نیز در کل کشور و برای همه آشکار شود.

فرصت‌های گردشگری خوراک

فراموش نکنیم که گردشگری خوراک می‌تواند در راستای حفظ و معرفی فرهنگ و سنت‌های قدیمی تاثیر مثبتی داشته باشد.

نکته دیگری که در مورد گردشگری خوراک نباید از نظر دور داشت آن است که گاهی این شیوه از گردشگری می‌تواند باعث شود برخی از مکان‌های تاریخی و خوراک‌های سنتی و قدیمی با هم ارتباط نزدیک‌تری پیدا کنند. برای مثال یک رستوران قدیمی که در آن خوراکی سنتی طبخ می‌شده، ممکن است امروز با ایجاد تغییرات کم و ضمن حفظ فضای سنتی خود، همان خوراک‌های قدیمی و خاص را ارائه کند و برای مخاطبان و گردشگران جالب باشد.

بسیاری از کارشناسان حوزه گردشگری بر این نظر هستند که ایجاد ارتباط میان مکان سنتی و غذای سنتی همیشه با توجه و استقبال خوبی روبه‌رو می‌شود. باوجود تمام این مزایا تاکنون آن‌طور که باید به گردشگری خوراک از سوی بخش خصوصی و دولتی نگریسته نشده است.

مساح فعال حوزه گردشگری در خصوص فعالیت‌های صورت‌گرفته در حوزه گردشگری خوراک از سوی بخش خصوصی گفت: تاکنون دو یا سه مورد غذاهای جشنواره ایرانی، جشنواره غذاهای افطار و سفره‌های افطار و رمضان را برگزار کرده‌ایم. واقعیت این است که یکی از جاذبه‌هایی که در حوزه گردشگری مغفول مانده همین موضوع گردشگری خوراک است. بخش بزرگی از سفر و گردشگری با خوردن ارتباط پیدا می‌کند. جشنواره غذاهای ایرانی که در ارمنستان برگزار شد برای مردم این کشور بسیار جذاب بود و وقتی بوی قورمه سبزی در یکی از میادین ارمنستان پخش می‌شد خیلی از مراجعین به جشنواره که از سایر کشورها آمده بودند می‌پرسیدند این چه نوع سبزی است که اینقدر معطر است.

این فعال گردشگری که در خراسان‌رضوی فعالیت دارد افزود: در خراسان‌رضوی و شهر مشهد که ما فعال هستیم به سبب آنکه مشهد یک شهر مقصد گردشگری است که از تمام کشورها به آن مراجعه می‌کنند بارها به فعالان حوزه گردشگری پیشنهاد دادیم که از جاذبه گردشگری خوراک در قالب جشنواره‌ها استفاده کنیم. همچنین پیشنهاد می‌کنیم غذاهای فرهنگی شهرهای مختلف کشور در رستوران‌های خراسان و مشهد ارائه شود. به این ترتیب زائران عراقی، بحرینی و گردشگران سایر کشورها با یک منوی تکراری در مشهد مواجه نخواهند شد.

وی افزود: می‌توانیم غذاهای مختلف شهرهای کشور را در مشهد و در سایر مقاصد گردشگری کشور داشته باشیم ولی این موضوع نیاز به همکاری و ترویج فرهنگ گردشگری دارد. همچنین باید دیدگاه‌های ابتکاری وجود داشته باشد تا برای مثال زائر عراقی متوجه شود که ایران فقط مشهد نیست و با مواجهه با غذاهای بخش‌های مختلف کشور از گیلان گرفته تا آذربایجان می‌توان آنها را علاقه‌مند کرد که به شهرهای دیگر کشور ایران نیز سفر کنند.

برنامه وزارتخانه برای توسعه گردشگری خوراک

فعالیت‌های دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در چند ماه گذشته نشان داده که وزارتخانه نیز نظر مثبتی بر توسعه گردشگری خوراک دارد.

مصطفی فاطمی، مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چندی پیش ضمن تاکید بر توسعه گردشگری خوراک اعلام کرد: در حال حاضر به همراه فعالان بخش خصوصی و دیگر دستگاه‌های مرتبط، در حال تدوین نقشه راه گردشگری خوراک با هدف دستیابی به سه خروجی رونق گردشگری داخلی، خارجی و در نهایت برندسازی در این زمینه هستیم.

فاطمی افزود: به همین منظور لازم است دستگاه‌های متولی در کنار بخش خصوصی نسبت به شناسایی و احصای کمبود‌های گردشگری خوراک از جمله زیرساخت‌های مرتبط اقدام کنند و فضا را برای جذب سرمایه‌گذاری در این حوزه آماده کنند.

وی تصریح کرد: برای دستیابی به این مهم پیشنهاد داده‌ایم که میز‌های تخصصی کارگروه گردشگری خوراک هر چه زودتر آغاز به فعالیت کنند تا بتوانیم با شناسایی، ایجاد و تجهیز حوزه گردشگری خوراک در مسیر بهتر توسعه این صنعت قرار گیریم.

مدیرکل توسعه گردشگری داخلی همچنین به اهم نتایج و اهداف تدوین نقشه راه گردشگری خوراک اشاره کرد و گفت: «ایجاد سناریوی گردشگری خوراک، توسعه محصولات گردشگری خوراک، توسعه درون‌زا و پایدار مقاصد گردشگری خوراک، جذابیت، تمرکز و رقابت‌پذیر کردن زنجیره، نیازسنجی و ارزیابی گردشگران از نگاه گردشگری خوراک، استانداردسازی و نشان برای مقاصد، استفاده از دانش، فناوری و نیز برنامه‌ریزی جهت رسیدن به اهداف توسعه پایدار چشم‌انداز اجرایی پیش‌رو به شمار می‌آید.»

به نظر می‌رسد با توجه به اهمیتی که بخش خصوصی و دولتی برای گردشگری خوراک قائل هستند بتوان امیدوار بود که در آینده نه‌چندان دور شاهد توسعه این حوزه از گردشگری در کشور باشیم.

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهخواندنی
شناسه : 270653
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا