بازگشت مکمل‌های سوخت «اجباری» به جایگاه‌های بنزین

به گزارش جهان صنعت نیوز: از همین‌رو، دولت به راستی تصمیمی به افزایش قیمت بنزین- حداقل در سال جاری- ندارد. این اطمینان نه بر اساس وعده‌های مقامات دولتی است و نه بر اساس حدس و گمان، بلکه اعداد بودجه امسال چنین حکایت می‌کند که فعلا خبری از افزایش قیمت بنزین نیست. با این حال، آنچه باعث نارضایتی مردم در حوزه بنزین شده، مسائل حاشیه‌ای است. مسائلی مثل شایعه حذف کارت سوخت از سوی جایگاه‌دارها یا تخلف‌هایی که برخی از جایگاه‌ها درخصوص دستکاری در دستگاه‌های عرضه سوخت انجام می‌دهند که منجر به نارضایتی مردم می‌شود.

شکایت‌های بسیاری درباره کیفیت بنزین مطرح می‌شود و مراجعه مالکان خودرو برای تعویض پمپ سوخت داخل خودرو بالاست. تعمیرکاران خودرو می‌گویند، علت سوختن پمپ‌های سوخت داخل خودروها بنزین بی‌کیفیت است. علاوه بر آن وجود هوا همراه بنزین از شکایت‌های دائمی مردم است.مدتی بود که کارگران داخل پمپ‌بنزین‌ها از اصرار به مشتریان برای استفاده از مکمل‌های بنزینی کم شده بود، با این حال این روزها این شیوه دوباره باب شده است. جالب اینجاست که هیچ نظارتی هم بر قیمت این مکمل‌ها نیست و هر جایگاهی به میل و نظر خود یک قیمت روی مکمل‌ها می‌گذارد و کارگران پمپ‌بنزین‌ها با اصرار فراوان مالکان خودرو را ترغیب می‌کنند که چون بنزین کیفیت ندارد برای حفظ خودروی خود بهتر است از اکتان و سایر مکمل‌های بنزینی استفاده کنند تا عمر پمپ‌های سوخت را افزایش دهند. این در حالی است که چند سال پیش این موضوع موجب اعتراض مردم شد و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرده بود که جایگاه‌ها حق ندارند به مشتریان اصرار کنند از مکمل‌های سوخت استفاده کنند.

کارشناسان می‌گویند، اکتان برای بهبود احتراق ماشین‌های تزریق مستقیم توربو مصرف می‌شود. در ایران تعداد ماشین‌های تزریق مستقیم خیلی کم است. درصد زیادی از این اکتان‌افزاها کاربرد و خاصیت زیادی برای ماشین‌های معمولی ما ندارند. از سویی این کار در جایگاه‌ها برای افزایش سود صورت می‌گیرد و معمولا هم دو برابر قیمت از مردم پول می‌گیرند. حتی گاهی این اکتان‌افزاهایی که در باک می‌ریزند اصلا پلمب نیست .

مکمل‌ها چگونه برگشتند؟

بیش از یک‌سال است که جایگاه‌داران سوخت به دولت اصرار می‌کنند که میزان حق‌العمل دریافتی‌شان افزایش یابد. آنها استدلال می‌کنند که حق‌العمل جایگاه‌داران پاسخگوی همه نیازهای آنان نیست و با توجه به افزایش سایر هزینه‌های جایگاه‌ها مثل دستمزد کارگران، بیشتر جایگاه‌ها زیان‌ده هستند. جایگاه‌دارها البته تاکید می‌کنند که برخی از جایگاه‌های سوخت به راستی زیان‌ده هستند و حتی آماری هم از میزان زیان‌ده بودن حدود ۲۰۰ جایگاه سوخت زیان‌ده ارائه می‌کنند.

به گفته جایگاه‌داران مشکلاتی مثل تبخیر بیش از حد استاندارد بنزین و گازوییل که منجر به کسری فرآورده در مخازن جایگاه‌ها می‌شود و همچنین نداشتن گازوییل به مدت ۲۴ ساعت برای توزیع، از جمله دلایل ضرر کردن جایگاه‌داران است.

از جایگاه‌داران اصرار و از دولت انکار؛ آنها خواسته خود را از دولت به شورای امنیت هم رساندند تا سرانجام دولت رضایت داد، حق‌العمل جایگاه‌داران برای سال جاری ۴۰ درصد افزایش یابد. هرچند آیین‌نامه این افزایش حق‌العمل‌کاری هنوز به تصویب هیات دولت نرسیده، اما به نظر می‌رسد جایگاه‌داران حتی از این افزایش هم رضایت چندانی ندارند. از همین‌رو هم ابتدا افزایش شایعه برداشته شدن کارت سوخت مطرح شد و حتی برخی از جایگاه‌های سوخت اقدام به برداشتن کارت‌های خود کردند و سپس مکمل‌های «زوری» مجددا به جایگاه‌ها برگشت.البته اسدالله قلیزاده رییس صنف جایگاه‌داران سوخت می‌گوید: برخی از طریق تولید خبر با موضوع سوخت در جامعه التهاب‌آفرینی می‌کنند و در این شرایط، اظهارات شفاف و به موقع مسوولان می‌تواند راهگشا باشد.

آن‌طور که قلیزاده به باشگاه خبرنگاران جوان گفته، محدودیت‌های موجود درباره عرضه بنزین و گازوییل در استان‌های مرزی و پرتردد نزدیک به مرز، کار را سخت کرده است. در بحث عرضه گازوییل با مشکلاتی مواجه‌ایم و اخبار و شایعات اخیر، دردسر‌های جایگاه‌داران را در این حوزه دوچندان می‌کند. شاهد اجرای برخی طرح‌های مشکل‌ساز در این زمینه هستیم که با هدف تسهیل انجام می‌شود، ولی نگاه میدانی در تدوین آنها وجود ندارد.

به گفته او در شرایط فعلی، جایگاه‌داران، رانندگان خودرو‌های سنگین و مجموعه صنفی هر دو گروه، ناراضی هستند و بهبود وضعیت را از مسوولان تصمیم‌ساز دستگاه‌هایی مثل وزارت نفت، سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مطالبه می‌کنند.

شایعات بنزینی از طرف ما نیست

رییس صنف جایگاه‌داران سوخت تاکید کرده که شایعات مربوط به عرضه سوخت از سوی عوامل دیگری منتشر شده است. او می‌گوید: طی ماه‌های اخیر تقریبا هر هفته اخباری در مورد نحوه عرضه سوخت و قیمت آن در فضای مجازی و حتی خبرگزاری‌های رسمی منتشر می‌شود که نشان‌دهنده اقدامات حرفه‌ای است، اما هدف دقیق آن را نمی‌دانیم.وی افزود: شدت شایعات به قدری است که حتی توقف ۱۵‌دقیقه‌ای شبانه فعالیت جایگاه‌ها جهت تغییر شیفت را که سال‌هاست رخ می‌دهد، به عنوان تعطیلی کامل عنوان می‌کنند و سعی در تولید اخبار منفی و تحریک اذهان دارند. قاطعانه اعلام می‌کنم هر نوع خبری که تاکنون مبنی بر جمع‌آوری کارت‌های آزاد بنزین به صورت گسترده از جایگاه‌ها منتشر شده، کذب است. هرچند تعداد کارت‌های آزاد مربوط به گازوییل در جایگاه‌ها زیاد نیست، اما فعال هستند و کارکنان جایگاه‌ها، با ثبت مشخصات وسایل نقلیه، اقدام به توزیع سوخت می‌کنند.

قلیزاده خاطرنشان کرد: صنف جایگاه‌داران مشاهدات میدانی خود را صریح و شفاف در اختیار رسانه‌ها و مردم می‌گذارد و انتظار داریم، صحت اخبار را از منابع معتبر سوال کنند. مردم می‌توانند هرگونه انتقاد و پیشنهادی در این زمینه را با شماره‌های ۰۹۶۲۷ و ۰۲۱۷۷۵۲۲۶۷۸ در میان بگذارند و مطمئن باشند که رسیدگی می‌شود.

رییس صنف جایگاه‌داران سوخت با بیان اینکه هرکدام از این خبر‌ها برای جایگاه‌داران دردسر ایجاد می‌کند، گفت: هر محدودیتی مساوی با کاهش درآمد جایگاه‌هاست، در حالی که جایگاه‌داران با وجود گذشت سه ماه از سال، حق‌العمل خود را بر اساس نرخ سال ۱۴۰۰ دریافت می‌کنند و دولت باید به مطالبات آنها پاسخ دهد.

او اضافه کرد: مطالبات مردم باید از مسوولان تصمیم‌ساز صورت گیرد و آنها نیز باید در همه موارد، صریح و شفاف با مردم سخن بگویند تا اصلا شایعه‌ای ساخته نشود که بعدا تکذیب کنند.

به گفته قلیزاده، تجربه نشان داده که بررسی هر طرحی در مورد سوخت، محرمانه باقی نمی‌ماند و به جامعه منتقل می‌شود، پس باید با مردم شفاف و صادق بود و چه بهتر که قبل از خبرپراکنان، مسوولان آن طرح را با مردم در میان بگذارند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 270670
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا