سهم ۳ درصدی ایران از بازار میوه روسیه
به گزارش جهان صنعت نیوز: صدرالدین نیاورانی با اشاره به کاهشی شدن روند صادرات میوه و صیفیجات به روسیه، گفت: تجربه سالهای پیش نشان میدهد با آغاز فصل تابستان اقلام صادراتی به این کشور کاهشی میشود چراکه بازار میوه روسیه با محصولات ارمنستان و آذربایجان تامین میشود. همچنین محصولات کشاورزی روسها در این بازه زمانی بهدست میآید.
وی با بیان اینکه صادرکنندگان از فرصت تحریمها علیه روسیه بهره و میزان صادرات به این کشور را توسعه دادهاند، افزود: زیرساختهای توسعه صادرات در کشور ما فراهم نشده است از اینرو نمیتوانیم سهم واقعی خود را از بازار روسیه تصاحب کنیم.
نیاورانی ادامه داد: ایران قابلیت کنترل بازار گل زینتی روسیه را دارد اما از آنجاییکه حمل هوایی به روسیه نداریم نمیتوانیم در صادرات گل موفق باشیم.
به گفته این فعال اقتصادی؛ صادرات سبزی و صیفیجات ما بهصورت کانتینری انجام میشود. ما حدود ۴ هزار کامیونتهای یخچالدار داریم که مطابق با آماری که وزارت راهوشهرسازی ارائه داده است حدود ۶ هزار دستگاه کمبود داریم. وی با بیان اینکه اجازه واردات کامیونهای خارجی باهدف حمایت از تولید داخلی را نمیدهند، خاطرنشان کرد: نرخ کامیونهای یخچالدار داخلی حدود ۲ میلیارد تومان است اما میتوان با ۸۰۰ میلیون تومان مشابه این کامیونها را وارد کرد.
نایبرییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در پاسخ به این پرسش که کاهش صادرات محصولات کشاورزی در فصل تابستان در حالی اتفاق میافتد که ما شاهد تنوع تولید میوه هستیم آیا برای توسعه صادرات میوه در این فصل برنامهای داریم؟ گفت: وزارت کشاورزی و صمت باید در این زمینه ورود کند و صادرات میوه و محصولات تازهخوری به روسیه را توسعه بدهد.
وی با بیان اینکه گمرک مرجع پاسخگویی به حجم صادرات میوه و محصولات تازهخوری به روسیه است، تاکید کرد: میزان صادرات میوه به بازار امارات و قطر که کمتر از ۱۰ میلیون جمعیت دارند بیشتر از روسیهای است که ۲۰۰ میلیون جمعیت دارد.
این صادرکننده میوه و صیفیجات با بیان اینکه حضور ما در بازار کشورهای پیرامونی ۱۰۰ درصدی نیست، خاطرنشان کرد: کشورهای رقیب نیز کنار ما هستند اما حضور ما در مجموع در امارات و قطر پررنگ است.
نیاورانی بیان کرد: آیا وزارتخانههای کشاورزی و صمت برای توسعه صادرات به روسیه تمهیداتی اندیشیدهاند؟ آیا دولت جوایز صادراتی برای صادرکنندگان در نظر گرفته است؟ آیا یارانه به صادرکنندگان تخصیص داده میشود؟ آیا مجوز بارگیری کامیونهای روس در ایران را دادهاند؟ پاسخ به این پرسشها منفی است. پس وقتی امکانی ایجاد نشود چگونه انتظار داریم سهمی بیش از ۳ درصد از بازار روسیه را داشته باشیم. این در حالی است که ترکیه در شرایط جنگی حدود ۲۰ درصد از بازار روسیه را تصاحب کرده است.
نایبرییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی همچنین بیان کرد: زیرساختهای لجستیک برای حمل محصولات کشاورزی را نداریم و آنها را دور میریزیم. بنا به اظهارات نیاورانی، صیفیجاتی مانند بادنجان، کدو، کاهو، فلفل دلمهای عمده محصولات صادراتی ما به روسیه محسوب میشوند.
لینک کوتاه :