محرومیت خارجی‌ها از یارانه پرواز

به گزارش جهان صنعت نیوز:  مقصود اسعدی‌سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در نامه‌ای به شرکت‌های هواپیمایی عضو این انجمن از آنها خواست تا نرخ بلیت پروازهای داخلی برای مسافران اتباع غیرایرانی را به دلار محاسبه و اخذ کنند.بر اساس نامه دبیر این انجمن، سقف نرخی پروازهای داخلی زیر یک ساعت، ۱۰۰ و بالای یک ساعت ۱۵۰ دلار است. پیش از این نیز در آذر سال گذشته اسعدی‌سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفته بود که نرخ بلیت پروازهای داخلی برای اتباع غیرایرانی با قیمت بیزینس کلاس محاسبه می‌شود.

تغییر قیمت‌ها در پی اعمال نرخ‌های غیرتعرفه‌ای

با اعمال قیمت‌های غیرتعرفه‌ای فروش بلیت هواپیما برای اتباع غیرایرانی، نرخ پرواز در بسیاری از مسیرهای داخلی برای خارجی‌ها تا بیش از ۵ میلیون تومان فروخته می‌شود.

از روز شنبه چهارم تیرماه فروش بلیت هواپیما با نرخ یارانه‌ای به اتباع خارجی از سوی همه شرکت‌های هواپیمایی حذف و مسافرت هوایی خارجی‌ها در مسیرهای داخلی با نرخ بیزنس‌کلاس محاسبه شد. تا پیش از این فروش بلیت غیرتعرفه‌ای به اتباع خارجی فقط از سوی چند شرکت هواپیمایی انجام می‌شد.

روز شنبه چهارم تیرماه مقصود اسعدی‌سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی درباره هدف از تغییر تعرفه فروش بلیت هواپیما گفت: فروش بلیت هواپیما در محدوده سقف قیمتی به اتباع خارجی بسیار ارزان تمام می‌شود و همین مزیت باعث آن شده بود که اتباع خارجی مسافرت در داخل ایران را با هواپیما انجام دهند و بلیت در فصل سفر مثل تابستان و عید نوروز از دسترس اتباع داخلی خارج شود.

با آغاز اعمال قیمت‌های جدید و تغییر تعرفه فروش قیمت، بلیت تهران به چابهار با شرکت هواپیمایی کاسپین برای اتباع خارجی برای روز چهارشنبه هشتم تیرماه به رقم ۲ میلیون و ۶۱۲ هزار تومان رسید. شهروندان کشورمان اما می‌توانند در همین روز با رقم یک میلیون و ۳۴۵ هزار تومان مسیر هوایی تهران- چابهار را طی کنند.

در مسیر تهران- مشهد به عنوان یکی دیگر از مسیرهای پرتقاضای اتباع خارجی، قیمت بلیت غیرتعرفه‌ای برای روز چهارشنبه با شرکت هواپیمایی آتا دو میلیون و ۴۵۹ هزار تومان به فروش می‌رود.

مسیر تهران به زاهدان شرکت هواپیمایی زاگرس نیز برای روز جمعه ۱۰ تیر ماه یک میلیون و ۷۹۶ هزار تومان به فروش می‌رسد.

بلیت پرواز در مسیر تهران به اهواز نیز برای اتباع غیرایرانی در روز جمعه با دو شرکت هواپیمایی فلای‌پرشیا و زاگرس از محدوده قیمتی یک میلیون و ۸۱۶ هزار تومان تا دو میلیون و ۹۹۲ هزار تومان به فروش می‌رود.

برای بلیت شرکت‌های هواپیمایی در حال حاضر در پروازهای زیر یک ساعت ۱۰۰ دلار و بالای یک ساعت ۱۵۰ دلار معادل ریالی در نظر گرفته شده است.

اتباع کشورهای همسایه با هدف گردشگری و انجام سفر زیارتی به ایران سفر می‌کنند و اخیرا بعد از پایان کرونا تردد اتباع خارجی در برخی مسیرهای داخلی از جمله شهرهای زیارتی و شمال کشور افزایش یافته است و باعث شده که بلیت از دسترس اتباع ایرانی خارج شود.

دلیل دلاری شدن نرخ بلیت پرواز برای خارجی‌ها

مقصود اسعدی‌سامانی دلیل تعیین نرخ ارزی بلیت هواپیما برای مسافران خارجی را تسهیل دسترسی ایرانی‌ها به پروازهای داخلی اعلام کرد و گفت: اساسا دلیلی ندارد که به مسافران خارجی سوبسید و یارانه‌ای که به مسافران ایرانی داده می‌شود را پرداخت کنیم.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه در این میان عوامل مذکور تاثیر منفی روی اقتصاد و صنعت هوانوردی داشت و از سوی دیگر همچنان با پدیده‌ای به نام سرکوب نرخ مواجه هستیم، اظهار کرد: درباره اتباع خارجی و تعیین نرخ ارزی برای فروش بلیت هواپیما به آنها باید گفت که دولت جمهوری اسلامی ایران ملزم به دادن یارانه به شهروندان خودش است نه اتباع خارجی و در هیچ کشوری یارانه‌ای به مسافران خارجی نمی‌دهند. ما نمی‌توانیم به عنوان یک بنگاه اقتصادی مدافع منافع اتباع خارجی باشیم و باید حافظ منافع بنگاه خودمان باشیم و آن را سرپا نگه داریم.

او با اشاره به اینکه نرخ ارزی بلیت هواپیما برای مسافران خارجی به صورت ریالی از آنها دریافت می‌شود، به ایسنا گفت: بر این اساس اعلام کردیم که برای اتباع خارجی نرخ هر بلیت هواپیما برای پروازهای داخلی تا یک ساعت ۱۰۰ دلار و بیش از یک ساعت تا سقف ۱۵۰ دلار است که این مساله را در اختیار ایرلاین‌ها گذاشتیم و بعضا ممکن است حتی پایین‌تر از این اعداد و ارقام هم از مسافران خارجی دریافت شود. البته هر شرکت هواپیمایی بر اساس اختیاراتی که دارد، می‌تواند متفاوت عمل کند. به عنوان مثال برخی از ایرلاین‌های ایرانی کلاس‌های نرخی مختلفی برای پروازهای مختلف اعلام کردند.

افزایش تقاضای اتباع خارجی برای پروازهای مشهد

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اجرای این تصمیم را کاملا قانونی دانست و اظهار کرد: در برخی مسیرها مانند مشهد حضور اتباع خارجی در پروازها افزایش یافته است و همین مساله سبب شد تا بلیت هواپیما از دسترس مسافران ایرانی خارج شود. بنابراین برای اینکه بلیت هواپیما و صندلی‌ها بیشتر در اختیار ایرانی‌ها قرار گیرد آن را برای مسافران خارجی ارزی تعیین کردیم. تا اگر مسافر خارجی هم از هواپیماهای ایرانی برای سفرهای خود در داخل کشور استفاده کرد نرخ آن را به صورت ارزی بپردازد.

اسعدی‌سامانی با بیان اینکه نرخ بلیت هواپیما در پروازهای داخلی برای مسافران غیرایرانی برابر با نرخ بیزینس است، گفت: با این مساله را در نظر داشته باشیم شرکت‌های هواپیمایی ایرانی خدماتی که از دولت دریافت می‌کنند با نرخ دلاری است که می‌توان به هزینه نشست و برخاست، لندینگ، پارکینگ و… اشاره کرد و ایرلاین‌ها تحت فشار هستند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اظهار داشت: تقاضا برای بلیت پرواز به مشهد و از مشهد به شمال کشور افزایش پیدا کرده است و اساسا این افزایش تقاضای اتباع خارجی باعث شده، متقاضیان داخلی دسترسی کمتری به پروازهای این مسیرها داشته باشند.

او درباره محاسبه دلاری نرخ بلیت هواپیما مسیرها و پروازهای داخلی برای اتباع خارجی اظهار داشت: محاسبه عرضه خدمات بر پایه دلار موضوع جدیدی نیست و پیش از این هتل‌ها هم خدمات خود را به صورت دلاری به اتباع خارجی ارائه می‌کردند. او ادامه داد: این در شرایطی است که شرکت‌‌های هواپیمایی با سرکوب قیمت‌ها در بلیت پروازهای داخلی مواجه هستند و قیمت بلیت برای پروازهای داخلی واقعی نیست و دولت هم یارانه‌ای به ایرلاین‌ها برای فروش بلیت پروازهای داخلی با نرخ مصوب و براساس نرخ‌نامه، ارائه نکرد. بنابراین محاسبه بلیت پروازهای داخلی با دلار برای اتباع خارجی می‌تواند کمکی به شرکت‌های هواپیمایی باشد.
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با اشاره به افزایش تقاضای اتباع خارجی برای پروازهای داخلی گفت: برای مثال تقاضا برای بلیت پرواز به مشهد و از مشهد به شمال کشور افزایش پیدا کرده است و اساسا این افزایش تقاضای اتباع خارجی باعث شده، متقاضیان داخلی دسترسی کمتری به پروازهای این مسیرها داشته باشند. بنابراین اتباع خارجی باید هزینه واقعی این مسیرها را بپردازند که مبنا را برای هر ساعت ۱۰۰ دلار در نظر گرفته‌ایم که البته این نرخ هم ثابت نیست بلکه براساس عرضه و تقاضا در بازار قابل تغییر است.

چارترکنندگان جو را مشوش می‌کنند

اسعدی‌سامانی تاکید کرد: برای اجرای این تصمیم نیازی به اخذ مجوز از سوی سازمان هواپیمایی کشوری یا شورای عالی هواپیمایی نداشتیم و نیازی نیست برای اتباع خارجی هم سقف قیمت‌ها را رعایت کنیم. او درباره نگرانی‌ها درباره سرایت افزایش قیمت‌ها از نرخ دلاری مسیرهای داخلی برای اتباع خارجی به نرخ بلیت برای اتباع ایرانی اظهار داشت: برای اتباع ایرانی فعلا قیمت بلیت هواپیما تغییری نخواهد کرد و قیمت‌ها براساس همان نرخ‌نامه اعلام شده است.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی درباره تکلیف دوتابعیتی‌ها در فروش بلیت پرواز داخلی گفت: هر فردی که دارای کد ملی باشد بلیت هواپیما برای مسیرهای داخلی را می‌تواند با قیمت مصوب و براساس قیمت‌های اعلام شده در نرخ‌نامه خریداری کند.

او ادامه داد: از سوی دیگر ایرلاین‌ها در حال حاضر برخی از هزینه‌ها را در داخل کشور به صورت دلاری پرداخت می‌کنند برای مثال هر ایرلاین داخلی هزینه خدمات شرکت فرودگاه‌ها را باید به صورت دلاری به این شرکت دولتی پرداخت کند.

اسعدی‌سامانی تاکید کرد: در این میان فقط چارترکنندگان معترض فروش بلیت پروازهای داخلی با مبنای دلار به اتباع خارجی هستند و جو را مشوش می‌کنند چراکه چارترکنندگان سودهای کلانی از بحث چارتر بلیت مشهد و سایر مسیرهای پرتردد داشتند و نسبت به این اقدام اعتراض دارند.

او در پاسخ به این سوال که خود شر‌کت‌های هواپیمایی بلیت‌ها را به صورت چارتر در اختیار چارترکنندگان می‌گذارند، اظهار داشت: شرکت‌های هواپیمایی با مشکل کمبود نقدینگی مواجه هستند از سوی دیگر صندوق توسعه حمل و نقل که قرار بود به گردش مالی شرکت‌های هواپیمایی کمک کند، راه‌اندازی نشد و شرکت‌های هواپیمایی مجبورند که بلیت را در اختیار چارترکنندگان که کارتل‌های صنعت هستند، قرار دهند و امروز به دلیل این شرایط صنعت، سود کلان و قدرت زیادی نصیب چارترکنندگان شده‌ است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانمسکن
شناسه : 271322
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا