ایمنی، ‌قربانی سرعت نشود

به گزارش جهان صنعت نیوز:  براساس این پیشنهاد آزمایشات ژئوتکنیک خاک در راستای کاهش زمان صدور پروانه ساختمانی حذف می‌شد اما آقامیری رییس کمیته عمران شورای شهر تهران در تذکر پیش از دستور خود در جلسه شورای شهر تهران با بیان اینکه حادثه متروپل زنگ خطری برای مدیران شهری بود تا اصول و ضوابط مهندسی را در طراحی و ساخت رعایت کنند و به آن توجه ویژه داشته باشند، گفته بود: «متروپل حادثه تلخی بود که عبرت‌آموز نیز بود چرا که در این حادثه بحث نظارت آزمایشگاهی بر عملکرد ساخت و سازها دارای اشتباهی فاحش بود که یکی از دلایل فروریزش این ساختمان نیز این اشتباه بود.» از طرفی این آزمایش خاک و دریافت برگه سبز ژئوتکنیک با توجه به وابستگی رفتار سازه در برابر زلزله به تیپ خاک و شناسایی تیپ خاک محل احداث ساختمان، بسیار حائز اهمیت است. اهمیت آزمایش خاک برای احداث ساختمان به این علت است که وزن ساختمان و اثرات نیروهای طبیعی به خاکی که ساختمان روی آن قرار دارد، منتقل می‌شود. از این رو جهت بررسی ویژگی‌های خاک نظیر مقاومت‌، نفوذپذیری‌، تیپ خاک و غیره لازم است قبل از احداث سازه، آزمایشگاه خاک مشخصات خاک محل احداث را مورد بررسی قرار دهد. آزمایشگاه خاک به جهت تعیین مقاومت خاک بستر در پروژه‌های ساختمان‌سازی، خدمات مختلفی نظیر تعیین عمق و تعداد گمانه‌های لازم بر اساس مقررات و استاندارد‌های موجود، حفاری گمانه‌های شناسایی، انجام آزمایش‌های صحرایی و نمونه‌گیری در اعماق مختلف گمانه‌ها به صورت دستخورده و دست‌نخورده را ارائه می‌دهد. از سوی دیگر به گفته اعضای شورای شهر حذف این موضوع آن هم در تهرانی که وضعیت لایه‌های خاکی آن مشخص نیست و دارای گسل‌ها، قنات‌ها، آب‌های زیرسطحی و فرونشست زمین است بسیار خطرناک است. اگر ساختمانی با سازه‌های ایمنی هم روی آن ساخته شود، اما خاکش نامطمئن باشد همانند متروپل به بهره‌برداری نرسیده یا ریزش می‌کند یا باید تخریب شود. به همین دلیل به عقیده کارشناسان عمرانی حذف موضوعات فنی و عمرانی در کاهش زمان صدور پروانه ساخت خطای بزرگی است.

خطای بزرگ

محمد آقامیری، رییس کمیته عمران شورای شهر تهران، با تاکید بر تذکرش درخصوص حذف آزمایش خاک برای کاهش زمان صدور پروانه ساخت به «جهان‌صنعت» گفت: چند روز گذشته بحث حذف آزمایش ژئوتکنیک خاک برای کاهش زمان صدور پروانه ساخت طرح موضوع شده است و در همان جلسه نیز با تذکراتی که بنده و سایر اعضا انجام دادیم، بعید می‌دانم چنین امری تصویب شود. زیرا انجام آزمایش ژئوتکنیک به دلیل وضعیت لایه‌های خاکی تهران و همچنین وجود گسل‌ها، قنات‌ها، آب‌های زیرسطحی و فرونشست به شدت لازم است به گونه‌ای که در مطالعات خاک می‌بینیم که به فاصله ۱۰ متر رفتار خاک تهران متفاوت می‌شود و انجام این گونه آزمایشات ویژه ضروری است و حذف آزمایش ژئوتکنیک سبب می‌شود که طراحان سازه مجبور شوند با گمانه‌زنی کار را پیش ببرند که این اتفاقی غیرفنی و اشتباه است. چه‌بسا اگر این آزمایشات حیاتی قبل از ساخت ساختمان‌ها صورت نگیرد ساختمان نه تنها ناایمن می‌شود بلکه همانند متروپل به بهره‌برداری نیز نمی‌رسد.

وی افزود: اخیرا شهرداری درصدد ارائه لایحه‌ای است تا زمان صدور پروانه ساخت را کاهش دهد. در پی همین موضوع حذف آزمایش ژئوتکنیک خاک را مطرح کردند. این در حالی است که کاهش زمان این پروانه با حذف مطالعات فنی و عمرانی خطایی بزرگ است. زیرا تمام موضوعاتی که در صدور پروانه اهمیت دارد بحث‌های فنی ساختمان است. به جای حذف بحث‌های فنی و عمرانی باید کاغذبازی‌های اداری را حذف کرد. ماه‌ها پرونده‌ها در امور اداری خاک می‌خورد. اگر آقایان تشریفات اداری را حذف کنند زمان صدور پروانه ساخت خود به خود کاهش پیدا می‌کند. چرا که ساختمانی که قرار است ساخته شود باید حداقل تا ۵۰ سال عمر کند وگرنه ارزش ساخت ندارد. بنابراین برخلاف تصورات صدور پروانه ساختمان با پروانه نانوایی فرق می‌کند. صدور پروانه ساخت تنها دو هفته تا یک ماه زمان می‌برد.

این رییس کمیته عمران شورای شهر با اشاره به افزایش ساختمان‌های ناایمن در تهران بیان کرد: در حال حاضر آزمایشات و بررسی‌ها به صورت کامل انجام می‌شود اما باز هم برخی این قوانین را دور می‌زنند که نتیجه آن فرونشست در ساخت و ساز‌های مذکور است. حال تصور کنید به طورکلی این آزمایش حذف شود، دیگر وضعیت ساختمان‌ها از ناایمنی گذر می‌کند و به مرز هشدار می‌رسد. چندین میلیارد سرمایه بابت هر آپارتمان هزینه می‌شود که نمی‌خواهند بدانند زیر خاک چه می‌گذرد؟! این موضوع بسیار اشتباه است. در نتیجه در جلسه شورای شهر اعلام شد که بنده به شهرداری تذکر می‌دهم از آنجایی که متولی بالا بردن ایمنی ساخت و ساز است به هیچ وجه به فکر حذف یا کم کردن آزمایش ژئوتکنیک در راستای کاهش زمان صدور پروانه نباشد چرا که این موضوع خط قرمز جامعه مهندسین است.

او ادامه داد: به نظرم افرادی چنین طرح‌هایی را در شهرداری مطرح می‌کنند که در این زمینه تخصص ندارند. آنها با بیان طرح‌های غیرکارشناسانه جان مردم را به خطر می‌اندازند. البته به آنها هشدار دادیم که افراد غیرمتخصص در زمینه‌های فنی و عمرانی ورود نکنند. حتی برای بیان چنین طرح‌هایی باید با متخصصان مشورت کنند و بعد در شهرداری اظهار شود. البته این موضوع توسط شخص شهرداری بیان نشده است اما در جلسه‌ای به نام فرآیند بازنگری کاهش صدور پروانه ساخت که ایشان نیز حضور داشتند مطرح شده است. اگرچه با واکنش‌های صورت گرفته نظر آقایان در خصوص این بحث تغییر کرد. زیرا این تصمیم نادرست و خطای بزرگی است و منجر به زیرپا گذاشتن قوانین و مباحث قانون ملی ساختمان می‌شود. چراکه تبعات این ساخت و سازها بدتر از ساختمان‌های ناایمن است. وقتی ساختمانی ایمن روی خاک ناایمن ساخته شود، کل ساختمان را باید تخریب کرد. چرا که وقتی پایه ساختمان از لحاظ فنی ایراد داشته باشد، تمام ساختمان تخریب می‌شود. دقیقا همانند مشکلی که برای متروپل پیش آمد.

آزمایش ژئوتکنیک خاک حذف نمی‌شود

ناصر امانی دیگر عضو شورای شهر تهران نیز با اشاره به ارائه طرح‌های غیرکارشناسی درخصوص کاهش صدور پروانه ساخت به «جهان صنعت» گفت: تسهیل و سرعت بخشیدن به روند صدور پروانه ساخت جزو اولویت‌های شهرداری و مورد تایید شورای شهر تهران است. همچنین الزامات قوانین بالادستی است. البته در این موضوع قرار نیست بحث فنی و عمرانی آن حذف شود بلکه درصدد کاهش تشریفات و سرگردانی مردم در امور اداری است. شورا درصدد کاهش مراحل زائد مراجعین به شهرداری برای دریافت این پروانه است.

وی افزود: شهرداری تهران از مهر ماه سال گذشته به مدت دو ماه ملزم به ارائه لایحه درخصوص کاهش زمان صدور پروانه ساخت بود که حال بعد از گذشت نزدیک به ۱۰ ماه هنوز خبری از ارائه این لایحه به شورای شهر نیست. چه‌بسا با این تعلل امکان دارد عمر شورا نیز برای بررسی و پیگیری این بحث کفاف ندهد. شهرداری قرار بود سازوکاری که در مورد کاهش صدور این پروانه مدنظرش است را در قالب لایحه به شورا ارائه دهد. حال چند روز پیش در طرحی درخصوص حذف آزمایش ژئوتکنیک خاک مطرح شد اما با تذکرهایی که مطرح شد، این قضیه ملغی شده است. شهرداری درخصوص این موضوع هر اقدامی انجام دهد باید الزامات قانونی ساخت و ساز و نظام مهندسی را مورد توجه قرار دهد. شهرداری موظف است تمام الزامات قانونی خارج از مجموعه شهرداری را از مراجع ذی‌ربط تاییدیه بگیرد، وگرنه هیچ مرحله‌ای بدون بررسی و ملاحظات قانونی صرفا با طرح‌های شهرداری حذف نمی‌شود.

امانی با اشاره به هشدار رییس کمیته عمران شورای شهر تهران درخصوص حذف آزمایش خاک برای کاهش زمان صدور پروانه ساخت بیان کرد: با تذکراتی که در خصوص این موضوع ارائه شد، ظاهرا نظر شهرداری برای حذف این آزمایش تغییر کرده است. در هر صورت همچنان منتظریم لایحه شهرداری در مورد این بحث هر چه زودتر به شورا ارائه شود. در آن زمان لایحه شهرداری را براساس قوانین بالادستی و الزامات قانونی و علی‌الخصوص مراحلی که تضمین‌کننده ایمنی ساختمان است و رعایت اصول فنی و مهندسی بررسی می‌کنیم و از حذف هیچ یک از این موضوعات به هیچ عنوان کوتاه نمی‌آییم.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 271586
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا