حفظ بنای صنایع و معادن در تندبادهای سوزنده

سیدعبدالوهاب سهل‌آبادی *
 
امسال روز صنعت و معدن را در شرایطی برگزار می‌کنیم که بیش از هر زمان دیگر نیازمند بازگشت به معیارهای ارزشمند اخلاقی و حرفه‌ای خود هستیم. امروز این حوزه اقتصاد به بخش مهم و تاثیرگذاری تبدیل شده که حسن و قبحش بر همه ابعاد جامعه آثار عمیق دارد. کارآمدی، نوآوری و خلق ارزشش، جامعه را در مسیر توسعه و امید قرار می‌دهد و خطا، ناکارآمدی و ابتذالش، جامعه را به زوال می‌کشاند.

شاید بخش تولید در مسیر رشد و توسعه کشور در مواردی نکات و ظرایفی را نادیده گرفته و به طور مثال جایگاه و ارزش محیط‌زیست را به خوبی پاس نداشته، در شفافیت مالی نقص‌هایی دارد، در کارآمدی و فناوری به منابع انسانی خودی، کمتر از منابع خارجی توجه کردع و در مسیر توسعه پایدار غفلت‌هایی داشته است. یادمان باشد که اگر صنایع و معادن ایران در رقابت جهانی نفس کم می‌آورد و از پس تحریم‌های ریز و درشت استخوان در گلو و خار در چشم دارد، همه مسوولیت و سختی‌ها را می‌پذیرد و انتظار دارد دولت نیز کاستی‌های خود را بپذیرد. خوب است که دولت بپذیرد خارج کردن منابع سرمایه‌ای از چرخه صنعت و معدن بخش خصوصی در قالب و عنوان انواع مالیات و عوارض، هم تضعیف بخش کارآمد و ثروت‌ساز جامعه و هم بزرگ کردن بخش ناکارآمد و مانع‌زا برای تولید از دولت است. دولت باید بپذیرد که اقتصاد دولتی با اختیارات و دست‌بالایی که در قوانین دارد، نمی‌تواند با رفتار انحصارگرایانه خود شرایط بازار رقابتی و طبیعی را پذیرفته و به عنوان یک داور امین و متخصص به صورت همزمان عمل کند. ای کاش امسال روز صنعت و معدن به روز فکر کردن به راهکارهای تغییر نگرش و عملکرد رهایی تولید از انحصارگری ارکان قدرت سرمایه، بانک‌ها، قدرتمندان انحصارگر در هر جایگاهی تبدیل شود؛ چه بخش خصوصی و چه بخش عمومی و دولتی. فکر کردن به اعتدالی صنعتی درخور و شأن ملت ایران که ظرفیت‌های خود را شکوفا کند.
در روز صنعت و معدن خوب است که فکر کنیم چرا نرخ متوسط بهره‌وری نیروی انسانی ایران در ۵۰ سال گذشته منفی بوده و همین نرخ در بسیاری از کشورهای هم‌رده ایران بیش از سه درصد است. روز صنعت و معدن روزی باشد که فکر کنیم تجاوز به حقوق مالکیت و نوآوری چه بر سر کارآفرینان و زنان و مردان صنعت ایران آورده و چگونه می‌توان کشور را برای محافظت کامل از حقوق مالکیت معنوی به عنوان رکن اصلی توسعه کشور آماده و تجهیز کرد. روز صنعت و معدن باید روزی باشد که از بزرگ زنان و بزرگ‌مردانی یاد کنیم که دستان خود را بر زانوی خود ستون کردند و بدون هیچ حمایت و رانتی در مقابل تندبادهای سوزنده این روزها، بنای صنایع و معادن ایران را بر دوش خود نگه داشته‌اند که در سایه‌سار آن ملتی به آسودگی بیارامند، نانی بر سفره برند و خورشید امید را تابنده نگه دارند. به عنوان خادمی کوچک روز صنعت و معدن و دهه تولید و تجارت را بر همه خانواده بزرگ صنعت و معدن ایران خاضعانه تبریک می‌گویم.
* رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 272284
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا