استیضاح منتفی شد؛ شروع شعار

به گزارش جهان صنعت نیوز:  فاطمی‌امین روز گذشته در خاتمه مراسم روز ملی صنعت و معدن در جمع خبرنگاران گفت: خوشبختانه روند تولید خودرو در کشور به خوبی در حال پیشرفت است. در سه ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد قابل‌توجهی در تولید خودرو و همچنین عدم تولید خودروی ناقص به ثبت رسیده است.

فاطمی‌امین خاطرنشان کرد: برنامه‌ای که امسال وزارتخانه از خودروسازان گرفته تولید بیش از ۵/۱ میلیون دستگاه خودرو است که در بهار امسال ۹۸ درصد آن برنامه محقق شده است.

در واقع فاطمی‌امین در حالی از محقق شدن ۹۸ درصدی برنامه تولید خودرو صحبت کرده که سال گذشته با وجود وعده‌های داده شده، کمتر از ۹۰۰ هزار خودرو تولید شده و آمارها نشان می‌دهد در بهار امسال نیز بیش از آنکه خودروسازان تولید داشته باشند، خودرو فروخته‌اند. همچنین بخشی از افزایش این فروش که اکنون توسط مسوولان وزارت صمت به عنوان افزایش تیراژ تولید نام برده می‌شود، مربوط به ۱۶۰ هزار خودرویی است که در کف پارکینگ‌ها به دلیل کمبود قطعات ناقص مانده و اکنون تکمیل و راهی بازار شده است. بنابراین تکمیل خودروهای ناقص هر چند که اقدامی مثبت است اما نمی‌تواند جزئی از آمار تولید نمی‌تواند محسوب شود. از سوی دیگر بسیاری از فعالان صنعت خودرو به خصوص قطعه‌سازان معتقدند که هنوز دولت برنامه عملیاتی برای افزایش تیراژ تولید برای سال ۱۴۰۱ ارائه نکرده و اگر وضعیت مطالبات قطعه‌سازان و نقدینگی آنها به همین منوال باقی بماند، به احتمال فراوان تیراژ تولید امسال به مراتب کمتر از سال آینده خواهد شد.

وعده‌های محقق‌نشده

از سوی دیگر در حالی صنعت خودرو و وضعیت بازار آن به پاشنه آشیل وزیر صمت تبدیل شده و بسیاری از منتقدان وی معتقدند شعارهای او برای صنعت خودرو نه تنها محقق نشده بلکه در مواردی نتیجه معکوس نیز داده است، فاطمی‌امین دیروز خاطرنشان کرد: همان‌طور که پیش‌تر نیز گفته شد وزارت صمت برنامه‌ریزی کرده که در سال ۱۴۰۱ قرعه‌کشی خودرو را به‌تدریج حذف کند، البته این عبارت به ‌درستی در برخی رسانه‌ها منتقل نشده و از ابتدا نیز مقرر نبوده که از آغاز سال قرعه‌کشی حذف شود، بلکه به‌تدریج و در طول سال این مهم اتفاق خواهد افتاد.

این اولین بار نیست که وزیر صمت به برداشت نادرست رسانه‌ها از صحبت‌های خودش اشاره کرده و آن را توجیهی مبنی بر عدم تحقق وعده‌هایش عنوان می‌کند. وی سال گذشته نیز قول داده بود با افزایش تیراژ تولید، قیمت‌ها ۱۵ درصد کاهش پیدا خواهد کرد. با این حال وقتی که از شهریور ماه گذشته تاکنون با افزایش چمشگیر قیمت خودروهای داخلی مواجه شده‌ایم، وزیر صمت گفته بود که منظورش از کاهش ۱۵ درصدی قیمت‌ها، کاهش هزینه‌های تولید است.

در مورد قرعه‌کشی هم وضعیت صنعت و بازار خودرو نه تنها تفاوتی نکرده بلکه پیچیده‌تر نیز شده است. فاطمی‌امین سال گذشته چندین بار تاکید کرده بود که برای سال جدید قرعه‌کشی خودرو نخواهیم داشت. با این حال قرعه‌کشی در سال ۱۴۰۱ ادامه یافت و اعلام شد که به موازات افزایش تولید، تا شهریور ماه به مرور قرعه‌کشی حذف می‌شود. در این شرایط بود که به یکباره وزارت صمت از سامانه یکپارچه تخصیص خودرو رونمایی کرد که نه تنها خودروسازان دولتی بلکه خودروسازان خصوصی نیز ملزم به عرضه محصولاتشان در آن سامانه شدند.

وزیر صمت گفت که هدف از اعمال این سامانه شفافیت و افزایش عرضه خودرو است. با این حال در دور اول قرعه‌کشی در سامانه جدید ۱۶۷ هزار خودرو بیشتر عرضه نشده و روند ثبت‌نام تا قرعه‌کشی و سپس اعلام اسامی با مشکلات، چالش‌ها و نارضایتی‌های زیادی همراه بود. دست آخر نیز معاون وزیر صمت طی نامه‌ای اعلام کرد که این سامانه تایید فنی و امنیتی نداشته و تا اطلاع ثانوی قرعه‌کشی از طریق این سامانه متوقف خواهد شد. ولی باز هم وزیر صمت معتقد است که این سامانه اختلال امنیتی نداشته و نامه‌نگاری معاونان وزارتخانه برای کسب مجوزهای امنیتی سامانه، به دلیل نگرانی از احتمال حملات سایبری بوده است!

با تمامی این شرایط و در حالی که وعده‌های خودرویی وزیر صمت هیچ‌کدام اجرایی نشده و به نتیجه خاصی نرسیده است، مشخص نیست که وی با تمامی مشکلات و پیچیدگی‌هایی که در وزارتخانه‌اش با آنها دست به گریبان بوده و وارث انباشت چالش‌ها از گذشته است، چرا همچنان اصرار دارد وعده‌هایی را مطرح کند که واقعیت‌های میدانی بازار و صنعت خودرو متفاوت بوده و قابلیت تحقق ندارند؟

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 272597
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا